Man blir Sjukt körsugen!

evis

Trådstartare
Har suttit och glott lite i några bildtrådar här på Körning och jag måste bara säga att Gaaaaahh vad körsugen man blir! Men VARFÖR ska alla grejer vara så förbaskat dyra? Kan man hitta billiga och bra selar och vagnar någonstans? Så att de fungerar med en fattig students kassa och budget?

Nu har jag tre hästar i olika storlekar (russ, islandshäst och kallblodstravare) dessutom, det var ju fasiken inte smart :p

Vagnar har jag samlat på mej några gamla, en speedcart som borde vara körduglig med reparation av kusksätet, och två vackra men antagligen ej kördugliga risslor i olika storlekar... Och det hänger en travsele med QH-kopplingar i stallet, köpt på impuls vid rea och för att vi då trodde att unghästen travhästen skulle behållas :o

Någon riktig kunskap i körningen har jag inte, ALLS, egentligen... Men jag tror mej iofs ha såpass mycket hästkunskap i övrigt att det nog antagligen inte skulle bli några problem att reda ut körning i alla fall av han som är inkörd men... Ja... Helst skulle jag ju vilja ha lite "hands on"-hjälp i början?

Drömmen har i flera år varit att kunna åka ut på julafton, helst med två hästar, i risslorna....

Kan man med det ekonomiskt tro? :eek:
Denna djungel med selar, lokselar, bröstselar av massa olika varianter, också vagnarna då - helst vill jag ju ha något riktigt "ergonomiskt och skönt" för både häst o kusk...
Men jag lär ju bara köra lite nu och då, och man är inte GJORD av pengar direkt :confused:

Någon som kan hjälpa mej ur mina "dilemmor"? ;) :D *behövde bara skriva av mej*

Sv: Man blir Sjukt körsugen!

jag tror inte du kan hitta billigare kompletta bröstselar än Pfiff:s selar som finns på www.driveout.se eller www.equilex.se

De selar som finns på börjes och hööks är inga kompletta selar (tänker då på de billigaste varianterna) Börjes har även kompletta fina selar från Ideaal (Holland)

Vill du köra alla hästarna?
Kan du inte använda travselen till kallblodstravaren och sätta denne för sulky, är inte så kunnig på området men det kanske går att köra kallblodstravaren i din travsele + speedcart?

jag tycker du ska kontakta Umeå RF, de har en väl fungerande körsektion med trevligt folk som gärna kör in, och hjälper till och svara på frågor om man frågar.

Gå in på deras hemsida!
I Ume finns även rolf hedqvist, maria henriksson kommer dit ibland o tränar alla nivåer, SURF har en bra körsektion, Ja, i Umeå är det lätt att lära sig köra häst helt enkelt!
Jag bodde innan i Umeå och jag skulle mer än gärna hjälprt dig om jag bott kvar.

Tirnanog hade mycket bra råd.

Rolf Hedqvist finns i Villvattnet är verkligen super duper på alla
sätt.
Han drabbades dock av sorkfeber i slutet av november och har varit riktigt dålig. Vi får väl

Han kommer ut till oss i Flarken och håller kurser också! Alltså Mellanbygdens Ryttarförening. www.mrf.just.nu

Jag har mailat Rolf i dagarna för en uppstart på vårterminen.
Tanken då är att Rolf ska få prata om säkerhet och körning och hur man ska tänka inför kommande säsong och eventuella aktiviteter.

Inget ridhus har vi, men en mycket god stämning.
Hittintills på våra kurser har där varit shettisar, kallblodstravare, varmblodstravare, "gatukorsningsponny" och så min tinkerkorsning..
Nivåer allt från ny inkörda till inkörningsprojekt och så jag och Pelle då som gått från att knappt kunna styra till att tänka oss tävlingsdebut i vår/sommar

Anna-Carin

Liknande trådar

Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 189
Senast: IdaaaSun
·
M
Körning Arbetsrubrik: Rädslor i/med vagn *suck* eller är hamstrar lättare? Han är inte bakrädd, inte tillstymelse till reaktion där inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 799
Senast: mizz
·
Körning Jag vill nu äntligen slå slag i saken och köpa en sele och en vagn till min fjording. Hon kördes väldigt mycket av sina förra ägare och...
Svar
3
· Visningar
1 402
Senast: _L_
·
F
Körning Välkommen till körforumet! Här pratar vi mycket, alltså har mycket redan tagits upp. Kolla gärna bland följande länkar innan du...
Svar
14
· Visningar
2 285
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.