Man blir så leds...(rensa gården)

C

chrysler

Detta skriver jag enbart för att beklaga mej.

Har just stått ngn timme på knä i skogsdungen vid stallet & rensat glas(!!).
Ngn idiot har slängt en dörr med glasfönster där & tyckte helt enkelt det var ett lämpligt ställe.

Det har bott många på gården, & bara knepiga människor enligt grannarna(jag är tydligen den första normala människan de stött på i detta hus;) ) & dessa har roat sig med att göra en massa bråteshögar & slänga glas, gullfiber & skit runt på gården(jaja man ser det inte för det lugger så dolt).

Borde man inte ha ngt ansvar som gårdsägare att faktiskt hålla rent & snyggt?
Bryr mej inte om det är lite stökigt eller grejer på gården men just såna grejer som gamla möbler, dörrar osv som faktiskt hör hemma på soptippen...

Är själv inte duktigare än att jag slänger upp hästarna på grämattan om det börjar bli vildvuxet, är av åsikten att hästmänniskor inte behöver andra gräsklippare:angel:

Men hur orkar folk bo på en soptipp??

Sv: Man blir så leds...(rensa gården)

Man kan tycka att det borde vara lika enkelt att slänga allt på rätt ställe....

När jag köpte mitt lilla hus så var det ganska skräpigt, ägnade första halvåret åt att rensa undan gamla däck, spritflaskor, fimpar och annat. Hittade en liten dunge ute i blivande hästhagen där man dumpat flaskor, porslin och glasburkar i MÄNGDER.... Ganska många av flaskorna var hela så dem hämtade en kompis (hon samlar på gamla flaskor), men resten var trasigt, och mycket var fastvuxet i trädrötterna....

När jag sålde huset i somras hade vi under 4 år hittat nya gömmor med skit..... Fantastiskt, eller inte.....

Jag antar att man förr inte tänkte på miljön eller tänkte längre än näsan räckte...
Ser man det inte så finns det inte:smirk:
Ah, ett halvår?nu vet man vad man har att vänta;), nejdå...det är inte så farligt & det är absolut inte skrot framme nu(varit i 2 olika omgångar till tippen med sånt), men man vet ju aldrig vad man hittar...
Grannen hade bilar nergrävda på gården, bara man inte hittar ngt sånt...

Ja för så var man faktiskt inte så noga utan man hade sina rathögar lite var stans. På våran gård kommer det fortfarande upp diverse saker när vi fräser i hagen. Allt från elkontakter till gamla skor.

I våras hittade en av hästaren något i vinterhagen hon pillade och pillade och hade jättekul så vi var tvungen att kolla, någonting med spiraler :idea: det var en del till ett bilsäte som hadde kommit upp.

Jag vet heller inte hur många flaskor vi har plockat upp under 9 år vi har bott här. Ett bil lik har vi i alla fall lyckats få fram i från skogen. :banana:

Våra hästar "grävde" fram en gammal soptipp i en av hagarna.

Vi hade haft gården i 3 år innan det hände.Plötsligt fick vi in två hästar med spiktramp samma dag!

Efter noga efterforskningar med gamla grannar så drog de sig till minnes att det hade varit gårdens soptipp.

Den delen har vi helt fått stänga av.Det kommer upp så mycket skit att det inte går att sanera.

OJ vad jag känner igen mig!
Vi är väl de första vettiga som hyr denna gården sedan minst tio år tillbaka..(säger alla i byn. :o)
Den sista som bodde här var samlare. Samlade på allt, och det bästa han visste var att åka på auktion. :crazy:
När han flyttade och vi flyttade in, så lämnade han allt som han inte ville ha... Dvs, skräp. Inget flytt städ här inte..
Vi har varit på tippen med fem knök fulla häst transporter till sortering och brännt säker det dubbla..
Och ännu är vi inte färdiga med de på lilla logen i "ladugården"...
Men vad vi sett så verkar det mesta som brännbart.. Gamla dörrar, trästockar, papkartonger, tyger och annat skrääääp...:cry:
Det äckligaste vi hittills hittat är ur hans mammas dödsbo(jodå, det låg kvar i huset. ), en komplett uppsättning löständer. (använda dambindor bland gamla räkningar, och gamla sylt burkasr från stenåldern.. Det lukar inte gott när de går sönder.. )
Vi flyttade in nov -06.. NU börjar vi få ordning på stället..

:eek::eek::eek:

Oj, där kan man tala om folk som var samlare, gamla sanitetsbindor(spytecknet fanns inte).
Dog fd husägaren eller har han åkt in på hem eller så?tänkte när hans mammas saker var kvar...fast vem vill ha begagnade löständer?;)

Men fy...gick allt bra med hästarna då?otäckt med spiktramp, det är min mardröm...

9 år,...heh...Hur stor gård ahr ni?jag har bara 3 hektar så det kan nog inte finnas obegränsat med sånt;)men den som hyrde huset innan vi köpte lämnade en gammal skräpbil här fast vi ringde & sa åt henne att se till att få bort den då jag sa att jag tänkte använda den platsen till hage.

Har hon fått ändan ur o tagit bort den än då? :)

Jag är mitt uppe i husköparlusta. Ska åka och titta på ett hus nu i nästa vecka som jag efter bilderna har fallit för... Får se hur det känns i verkligheten... Att det ska vara ett gammalt "skrotupplag" är väl en av alla mardrömmar... Nu kommer inte tomten vara tillräckligt stor för att hålla hästar på, men vill inte att hundarna ska hitta saker eller göra sig illa heller.

Mina föräldrar skrev på köpekontrakt för en fin gård utanför Stockholm idag i allafall... Fast där verkar tidigare ägare vara reko... Och framför allt hästägare ;) Så där har de förhoppningsvis inte slängt dumma saker i hagarna.

Senast ändrad av en moderator:

Jaja fattas bara, hon skickade några andra att hämta den.
Hon var aningen specielt, hade fyllt en frysbox med fisk & sedan låtit stänga av elen eftersom hon inte kunde(ville?) betala så det ruttnade i ladan var jag har stall nu.
En kompis till mej erbjöd att köra bort boxen under hennes uppsägningstid men hon sa att hon skulle göra det själv men gjorde det inte.
Kan tänka mej att det bara var för att jävlas med oss som skulle flytta dit:smirk:

Usch jag hålle på med samma som du. Renasar gårde på skit. Här är fullt öv övervuxna trasiga fårnät och andra metallgrejer överallt.Glas och bräder med spik och jag jag vet inte allt. Börjar misströsta på att jag någonsin kan ha hästarna i hela hagen:(

Sen hittade vi en trevlig överaskning i 4 stora tunnor som stod vi mitt tilltänkta stall. Usch jag spry bara att tänka på det. De var fulla med hushållsavfall gubben har haft det som kompost men kruxet är att det inte ruttnat och blivit jord utan jäst som surströmmingungerfär och det luktar vedervärdigt. Som tur är låvade gubben(somm bodde där innan) fixa det men han hade nog hoppats att jag inte skulle höra av mig till han den luringen.

Senast ändrad av en moderator:

:eek::eek::eek:

Oj, där kan man tala om folk som var samlare, gamla sanitetsbindor(spytecknet fanns inte).
Dog fd husägaren eller har han åkt in på hem eller så?tänkte när hans mammas saker var kvar...fast vem vill ha begagnade löständer?;)

haha nej han hade bara flyttat till en större gård i en annan kommun.:crazy: Han lämnade de saker han antagligen inte kunde sälja på äldre dar eller nåt. (snubben var i 40 års åldern..)
Det enda vi kunnat ha användning för var vilt stängsel som jag sålde på blocket. Resten bara skräp.. Eller nu ljuger jag, han hade fyllt hela vedboden med plank, i olika längder och dimentioner(stavas?) fulla med spik. Antagligen nedplockat från något hus gratis. Det har jag återanvänt och byggt innervägagr i stallet med. Tog en aning med tid och dra ut spik och mått anpassa, men nu är stallet klart. 2 boxars vitt och mörklila-skit snyggt!:D dock inte hans förtjänst. ;)

Ha ha, och jag tyckte det var jobbigt att halva hagen är fylld med ensilageplast-bitar som kryper upp vartefter samt att jag fått rensa på taggtråd. Det är ju faktiskt inte mycket alls inser jag nu när jag läser era historier... ;)
Att det står en och annan gammal vält i ladan kan jag leva med! -De luktar ju inte i alla fall :D

Vi har också en jäkla massa högar i skogen nära huset fulla med tv-apparater, handfat, glasflaskor osv.
Askul :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka