Man blir ju mörkrädd :S

Status
Stängd för vidare inlägg.

Saybia

Trådstartare
Vet barnen vad dom säger? vad dom gör?

Kom cyklandes från stallet för ca.½ timme sen & då hörde jag ett
fasligt liv inne från ett område (gräsplätt) som låg i totalt mörker, kunde svagt urskilja några siluetter.
När jag kom närmare så såg jag att det var en grupp barn som inte kan ha varit mer än 5-6 år, samtliga pojkar.
En av pojkarna sprang ut från mörkret, upp på den belysta vägen, med sin jacka på "trekvart" & sin ryggsäck öppen så att det flög ut massa papper & annat. Efter sig hade han 6-7 st andra killar som skrek efter honom & det såg verkligen ut som om den första killen "sprang för sitt liv" när han snubblade kutade efter vägen...
Såg att ytterligare en kille i 6 års åldern kom ut ur det mörka området & han vrålade (och då menar jag vrålade) efter de andra killarna som jagade:
- STOPPA NEGERJÄVELN!!! TA FAST BLATTEN! DÖDA HONOM!!

Visst jag kanske överreagerade, men jag tog illa vid mig.
De är ju förfasen "bara barn", vet de innebörden av vad orden eller är det bara nåt som de häver ut sig i vredesmod (?).
Scenen som jag såg förknippar jag bara med scener från amerikanska filmer där en grupp "skinheads" samlas runt en mörkhyad kille & ska ha ihjäl honom. Usch, visst som sagt: de är barn men hur kommer de bli när de blir stora när de häver ur sig sådana ord/meningar redan vid 6 års ålder?

*ryser*

/Saybia - som kanske överreagerade lite
 
Sv: Man blir ju mörkrädd :S

Usch ja.
Lät inget trevligt tycker jag.
Tror nog så "små" barn kan veta vad dom säger, men sen inte sagt att dom skulle göra det...

Har i bekantskapskretsen ett barn som är 6 år och väldigt ful i mun.
Dom där orden du skrev skulle kunna vara han som ropat.
Men jag tror inte han skulle kunna göra det i verkligheten, fast samtidigt tänker jag; om dom är flera då?
Kan det blir att dom triggar varandra?
Detta barn som jag känner ser på otäcka filmer, spelar data-tv spel med blodiga slagsmål och massa skjutande.
Kan det spela in?

Ja, i vilket fall tycker jag det är skrämmande att höra sådana ord ur dessa småttingar.:crazy:
 
Sv: Man blir ju mörkrädd :S

tycker inte du överreagerade alls :( barn är alldeles för elaka..
 
Sv: Man blir ju mörkrädd :S

Nej, inte överreagerade du, det verkar inte som om du reagerade alls mer än mentalt. Gjorde du ingenting? :confused:
 
Sv: Man blir ju mörkrädd :S

Tycker inte du överreagerade. Däremot kanske jag överreagerar när jag ifrågasätter vad barn i 6-7 års åldern gör ute själva vid 19.30 på kvällen!!! :confused: :confused: Ska de inte vara inne och förbereda sig för sängen?

/Timsetim
 
Sv: Man blir ju mörkrädd :S

Lambi skrev:
Nej, inte överreagerade du, det verkar inte som om du reagerade alls mer än mentalt. Gjorde du ingenting? :confused:

Nej, jag gjorde ingenting...var osäker först om de lekte, men sen förstod jag att det var "allvar" när killarna där började jaga den första killen. Sen blev jag så chockad när jag precis passerade den sista killen (jag cyklade) & hörde honom skrika det där...
Blev väl lite handlingsförlamad eller nåt, tänkte det sen att jag borde ju ha cyklat efter dem & frågat vad de höll på med & bett dem lämna killen där ifred...
Nåja, gjort är gjort...*lite dåligt samvete*
 
Sv: Man blir ju mörkrädd :S

Jag tycker inte att du överreagerade ett dugg !
Tycker det är fruktansvärt..en hel del kommer nog från skolan men allra MEST hemifrån :(
 
Sv: Man blir ju mörkrädd :S

Ja, ibland hinner man inte tänka. Jag förstår om allt var ett ögonblicksverk och att du inte förrän efteråt riktigt uppfattade vad som hade hänt.

Men om vi har möjlighet så tycker jag att det är viktigt att alla vuxna hjälper till och ifrågasätter barnens handlande. Som du själv skrev, hur kommer dessa 6-åringar att vara när de blir äldre?

Ofta är det ju så att man försöker hitta en orsak till varför barnen är/gör på ett visst sätt istället för att fundera på hur man kan hjälpa dom att "styra om".

Hoppas att du hinner med att agera nästa gång du något liknande händer!
 
Sv: Man blir ju mörkrädd :S

Ja, jag tycker nog snarare att du "underreagerade". Det låter inte alls som en lek utan som utstuderad mobbing/trakasserier.

Hur kul skulle man själv tycka att det var om sex-sju vuxna sprang efter en och skrek "Mörda den jäveln!"? Barn är ju inte annorlunda än vuxna i det avseendet.
 
Sv: Man blir ju mörkrädd :S

Usch.

Nästa gång kommer du nog göra mer än bli illa berörd ! Men man blir ofta så chockad första gången att man liksom inte tar sig för nånting.

Själv har jag vid ett flertal tillfällen stoppat upp ungrackare och tagit dem i örat och frågat om de vet vad de egentligen pratar om. Då bli de i regel lite mjuka. jag har uppsökt föräldrar och bett dem prata lite med s ina barn. Och ffa, jag har pratat med mina barn, min son har ett munläder som kan skrämma vem som helst och jag skulle bara bli GLAD ju fler som tar tag i honom.
 
Sv: Man blir ju mörkrädd :S

:bow: :bow: :bow: :bow: bra gjort
Allsdeles förmånga gör ingenting, barns värderingar fås till stor del från vuxna förebilder och genom att blunda så säger man ok.
Vet att man kan bli tagen på sängen första gången men säg nåt ändå, bättre att säga nåt tokigt än att inte säga något alls.
Det gäller alla inte bara barnen. Åkte genom ett mindre samhälle för en månad sen, en gubbe ligger på backen i konstig ställning mitt i byn 20m från macken och samhällets centrum. Jag vänder bilen, stannar och frågar hur det är och karln i 60 årsåldern med skägg hade insulinkänning och yrsel = diabetiker och hade legat ca1h:mad: OK att han såg ut som ett fyllo fast han inte var det men om han hade varit det so what.de är oxå människor.
Ser man nån som mår dåligt eller gör nåt som strider med ens värderingar så tycker jag man har en skyldighet att säga ifrån....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp