Man är vad man äter...

J

J3O

.. och min hund är i sånafall en liten hästskit...:devil:
Hur gör ni med hundarna i stallet när de tuggar häst skit? Mina hundar (nuvarande och förra) har alltid fått äta hur mycket bajs de har velat men nu har jag upptäckt att Zippo är allergisk mot hästbajet.. Han ligger och kliar sig hela nätterna och få utslag på magen:cry: . Dessutom så tycker min pojkvän (som är allergisk mot hästar) att han stinker hästbajs:rofl: . Vad ska man göra? Han springer ju lös i stallet och jag kan ju inte ränna efter han stup i kvarten för att kolla så han inte äter nåt "olämpligt" och jag vil verkligen inte lämna han hemma eftersom det går så bra att ha med honom i stllet där han kan springa och leka vildhund:angel: .

What to do , what to do??? :confused:

Sv: Man är vad man äter...

Jag vet inte riktigt hur du ska lösa det.. Är det spiltor i stallet eftersom han kommer åt bajset? Om det bara är boxar så får du se till att dörrarna till dessa är stängda. Så gör jag med min lilla valp som spydde hästbajs-spya i min säng efter att ha kalasat i stallet:crazy: .

Jo.. jag förstår vad du menar:eek: ... Det är ju bara boxar men sedan kan han komma åt gödselstacken..:devil: Och jag vill så gärna ha han lös så han får springa. Men det verkar inte funka med "fy" för han gör det isånafall i hemlighet.:crazy: Man kanske ska skaffa ett el-halsband :devil: så kan han sfå en liten stöt när man kommer på honom :p :devil: :rofl:

Jo.. en munkorg kanske skulle vara lösningen men jag tycker det låter lite rått.. Men det är nog bättre än att han fnattar ihjäl sig på natten.

Om hunden Vet vad NEJ betyder, så är det ju inte speciellt svårt att träna bort..

Jo han vet vad NEJ betydder.. Men Zippo lever enligt ordspråket "Det du inte vet har du inte ont av":devil:

Men sådan matte sådan hund :p

Är han allergisk mot det så måste du hitta på något sätt så att han inte kommer åt skiten. Det är inte bra att han kliar sig hela tiden.

Jag har gjort en jättestor hundgård som mina hundar är i när jag inte är med och kan kolla dem.

Du kan väl sätta ett staket runt göselstacken annars.

Lycka till!

Vad är det som säger att det är hästskiten han är allergisk mot då? Kan ju lika gärna vara nåt annat, ströet i boxarna, loppor, vad tusan som helst! Han kanske sätter i sig annat som du inte ser eller har nån aning om.

jo du har alldeles rätt men han får inte utslag när han inte ätit bajs men ändå varit i stallet men då har vi ju bara varit där en kortare stund.. Men jag är ändå 90% säker på att det är bajset (amoniaken).. och han brukar inte vara bland halmen eller i boxarna utan han springer mest på gårdsplanen och i stallgången..

Det är alltså kisset han inte tål!
Om inget annat funkar, så får du väl som sista utväg sätta på honom en gallermunkorg, så att han inte Kan äta i sig det.

Vi försöker för fullt med att träna bort det där med att de äter hästskit efter vägarna när man är ute och går. Vi öppnat munnen på dem och försökt fått ur skiten ur munnen och sagt till dem ordentligt, när de släpper får de i stället en godis som utbyte. I dag går de och kollar på skithögarna och sedan på den i familjen som är ute och går med hunden och hunden får då berömm för att han låter bli. Varför våra hundar inte får äta hästskit är eftersom det kan vara farligt p.g.a. vad hästen kan ha fått i sig för något eller om den går på medicin, avmaskningsmedel o.s.v.

Känner bara ett tvång att berätta vad min gamling sysslade med förra veckan när jag var hästvakt i ett stall där hundarna hade möjlighet att vara lösa. Han satt jämte skottkärran när jag mockade och fångade skitarna i luften. :D Och eftersom min pricksäkerhet inte är den största så plockade han allt som hamnade utanför också!! Hans konsistens på bajset ändrades drastiskt under den veckan!!

Ja men det var ju jätte bra så slapp du sopa efter dig själv...

Gu vad skulle vi gjort utan våra hundar :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 893
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Jag är bokstavligt talat helt förkrossad! Har precis kommit hem från stallet och sitter just nu och äter Ben and Jerry's och försöker...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 977
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30