Män är roligare än kvinnor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gammeln

Trådstartare
I en ny doktorsavhandling i språkvetenskap konstateras att det skrattas mindre åt kvinnliga komiker än manliga komiker. Männens skämt är alltså roligare än vad kvinnors skämt är. Man har då bla studerat programmet "Parlamentet". Det visade sig att moderatorn och dom manliga komikerna skrattade mer och längre åt de manliga skämten och mindre eller inte alls åt dom kvinnliga komikernas skämt :D. Allting bottnar i könstillhörighet.

I en ny doktorsavhandling i språkvetenskap konstateras att det skrattas mindre åt kvinnliga komiker än manliga komiker. Männens skämt är alltså roligare än vad kvinnors skämt är. Man har då bla studerat programmet "Parlamentet". Det visade sig att moderatorn och dom manliga komikerna skrattade mer och längre åt de manliga skämten och mindre eller inte alls åt dom kvinnliga komikernas skämt :D. Allting bottnar i könstillhörighet.
Att man skrattar mer år någons skämt betyder inte automatiskt att den är roligare.

Stämmer det så måste du vara en kvinna eftersom du inte är ett dugg lustig.

"Det som har studerats är kvinnliga och manliga komikers möjligheter att i humorsamtal framstå som roliga och därmed förhandla sig till starka maktpositioner."

"Manliga komiker blir bekräftade och kvinnliga komiker blir avvisade i större utsträckning när de gör humor i tv-programmet Parlamentet i TV4."

Utgångspunkten, åtminstone som humanistiska fakulteten beskriver den, verkar vara att kvinnor egentligen är lika roliga som männen. Att kvinnor inte upplevs som lika roliga antas betyda att inte har samma möjligheter att vara roliga. Vad motiverar ett sådant antagande kan man undra?

Utgångspunkten, åtminstone som humanistiska fakulteten beskriver den, verkar vara att kvinnor egentligen är lika roliga som männen. Att kvinnor inte upplevs som lika roliga antas betyda att inte har samma möjligheter att vara roliga. Vad motiverar ett sådant antagande kan man undra?

Är du bekant med begreppet kritisk diskursanalys?

När det gäller svenska komiker innehåller de flesta kvinnliga ditos anföranden betydligt mer tänkvärd och intressant humor, med betydligt färre billiga penispoäng. Tycker undertecknad.

Kvaliteten högre, skratten färre.

Men framförallt är de kvinnliga komikerna i rampljuset alldeles för få.

Jag har inte alls läst länken däremot avhandlingen :). Jag måste bara få dra det där skämtet om Frigolit :D. David Batra sa att Frigolit hade besökt ett kärnkraftverk och att han fick mycket energi av det och då fyllde Anders S Nilsson på med "och mycket utstrålning" :rofl::rofl::rofl:. Det var som sagt männen som kom på det skämtet:bump:

Är du bekant med begreppet kritisk diskursanalys?

Bekant? Absolut. Insatt? Nja, jag är hyfsat insatt i kritisk teori men inte på en väldigt detaljerad nivå. Jag har dock svårt att tro att kritisk diskursanalys åsidosätter deduktiv logik. Hur mycket programledare bekräftar eller avvisar försök till humor är helt enkelt inget mått på vilka möjligheter en person har att vara rolig.

(Mitt svar utgår inte från själva studien utan från pressmeddelandet du länkade till samt att lika möjligheter innebär att bemötandet hade varit likvärdigt oavsett kön på komikern)

Det är på något sätt nästan fascinerande med män som öppet och utan att skämmas försöker framställa män som överlägsna kvinnor, även på de mest triviala områden, desperata att hävda sig och sin könsidentitet. Självklart vet jag att dessa människor existerar, de dyker upp här och var, ändå känns det ofta som att stöta på en kvarleva av något utdött.

Ts, jag blir nyfiken, har du alltid haft behov av att sparka neråt eller fanns det en speciell tidpunkt/händelse där du insåg att männens överläge måste försvaras in absurdum för att inte försvinna helt? Kan det ha varit år 1919, när den kvinnliga rösträtten klubbades igenom? Var det ett tungt år?

Nej jag är inte road av din trådstart och enligt din egen utsago borde du i egenskap av man kunna bättre än så. Tydligen inte. Din trådstart ett klassiskt exempel på sexism, för dig kan det mycket väl vara lättsamt och lustigt att misstolka akademiska avhandlingar genom diverse sexistiska slutsatser, höhöhö män är roligare än kvinnor höhöhö, men för exempelvis kvinnliga komiker får samma sexism och samma diskriminerande människosyn betydligt tråkigare konsekvenser.

Lågt, särskilt på ett kvinnodominerat forum.

9twta.jpg

Det är på något sätt nästan fascinerande med män som öppet och utan att skämmas försöker framställa män som överlägsna kvinnor, även på de mest triviala områden, desperata att hävda sig och sin könsidentitet. Självklart vet jag att dessa människor existerar, de dyker upp här och var, ändå känns det ofta som att stöta på en kvarleva av något utdött.

Ts, jag blir nyfiken, har du alltid haft behov av att sparka neråt eller fanns det en speciell tidpunkt/händelse där du insåg att männens överläge måste försvaras in absurdum för att inte försvinna helt? Kan det ha varit år 1919, när den kvinnliga rösträtten klubbades igenom? Var det ett tungt år?

Nej jag är inte road av din trådstart och enligt din egen utsago borde du i egenskap av man kunna bättre än så. Tydligen inte. Din trådstart ett klassiskt exempel på sexism, för dig kan det mycket väl vara lättsamt och lustigt att misstolka akademiska avhandlingar genom diverse sexistiska slutsatser, höhöhö män är roligare än kvinnor höhöhö, men för exempelvis kvinnliga komiker får samma sexism och samma diskriminerande människosyn betydligt tråkigare konsekvenser.

Lågt, särskilt på ett kvinnodominerat forum.
I jämställdhetens namn så drar jag ett kvinnligt skämt. Man sitter då och pratar om att politiska partier behöver mer energi. Då säger Petra Mede "Jag har ett förslag. Socialdemokrater och Moderater, två hål i huvudet"......... Höhöhöh, usch, smaklöst säger jag bara. Inte ett dugg roligt :meh:........både tycker och anser jag. Inget skratt från moderatorn heller. Istället vänder moderatorn sig bort från Petra utan ett ord.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 612
Senast: Pratsch
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 625
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10