Mamma och son

molnskimmer

Trådstartare
Våran stallkatt fick kattungar i somras, varav vi behöll en av dem. I början så fungerade det bra, då var ju han fortfarande liten. Men som det är nu, så tycker mamman verkligen inte om sin son. Han får inte komma i närheten av henne. Det spelar ingen roll om de ska äta, hon ligger och sover eller om han vill busa. Hon fräser åt honom jämt.

Att hon blir ilsk när han vill leka kan jag ju förstå, det har väl inte hon något större intresse av. Men annars..

Brukar mor och son komma överens när han vuxit upp?

Såhär gulliga är vi alltid mot varandra.. :smirk:

PICT0982.jpg

Sv: Mamma och son

Är båda kastrerade?
Du har ju trätt över naturens lagar genom att behålla en, det naturliga för henne är att jaga bort sin avkomma för att motverka inavel.

Hur gammal är avkomman? Det kan också vara att det är dags att göra upp rangen.

Min tant och hennes son hade en period då de bråkade väldigt mycket - aldrig så det blödde men väl så att hårtussarna flög. :crazy:

Minns inte exakt när det var, men kan tänka mig att sonen var mellan 1-2 år ungefär och mamman dryga året äldre (de var båda kastrerade vid det laget). Vi trodde nästan inte att vi skulle kunna ha dem ihop, men efter ett tag så gick det över.

Kanske är det som MissFideli säger, att det rör sig om att göra upp den inre rangen? Kan det vara rimligt att det sker då ungen är 1-2 år eller borde det börja tidigare?

Det beror ju helt på. Det brukar komma när avkomman blir könsmogen, men beror på hur pass kort mamman håller avkomman. Här har jag inte haft några rangproblem eftersom dottern aldrig testat läget. Mamman blev dottern var 6 mån, då betedde sig mamman lite trist, men det gav sig efter kastreringen.

En son brukar mamman stöta ifrån sig för att det inte ska bli inavel, en instinktsgrej. Goda chanser det ger sig om du kastrerar honom.

Om man ska behålla en unge, tror jag det är bättre ta en hona, en dotter. De kompar bättre ihop och mamman kan till och med bli som en mormor när det är dags för ungen att få egna ungar. :)

Svarar alla:

Ingen av dem är kastrerade. Meningen är att mamman ska få fler ungar, hon verkar ha anlag för röda ungar då hon fått 5 stycken på 2 kullar. Så dessa ungar är eftertraktade. ;) Men nu under vinterhalvåret äter hon P-piller. Hanen föddes i somras och är alltså drygt ett halvår. Vi har bokat tid åt honom för kastrering, så det kommer bli gjort inom den närmaste tiden.

Anledningen till att vi behöll honom, var just att han var röd. Stallägaren har alltid velat ha en röd stallkatt så nu fick det bli så eftersom vi avlivade mammans syster i våras.

Men det låter ju vettigt det ni säger, att det är instinkten att driva bort honom som gör henne så arg. Nu dem senaste dagarna verkar de iaf ha lugnat ner sig lite och brukar sova tillsammans och så. Förhoppningsvis lugnar han kanske ner sig när han blir kastrerad också.

Hon är ju sköldpadda, så självklart kan hon ge röda ungar? Inget konstigt med det alls, det är så genetiken fungerar. Hon har ju ett rött anlag och ett svart anlag, så det är inte speciellt mystiskt att hon ger röda katter. Det är liksom 50% chans per unge att den får det röda anlaget ;)

Kanske blev lite dumt uttryckt.;) Vi vet ju att hon har anlag för röda bäbisar pga av att hon är sköldpadda, men det jag ville få fram var att de är eftertraktade. Det är ju meningen att hon ska få en kull nu till sommaren med, och vi har redan 3stycken röda uppbokade (om hon nu får så många vill säga). :)

Men om du är duktig på det där med arvsanlag osv. För att chansen att ungarna ska bli röda ska öka, vilken färg bör då pappan ha? Är det röd som gäller? Den hane som är pappa till tidigare ungar är nämlingen vit..

Hanarna har chans att bli röda hur du än parar. För att få röda honor krävs en röd/creme pappa. Dom vita katterna är inte vita genetiskt, dom har en färg under dom döljs av det vita. Precis som med skimlar. Så fick hon röda honor med den vita hanen så är han röd eller creme. Eller sköldpadda, men det är inte troligt eftersom sköldpaddsfärgen kräver två X-kromosomer, nått hanar vanligtvis inte har.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 367
Senast: LevelSkin
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 481
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar