Malmö valp-utställning

P

peligrozzo

11 november e de dags för Malmö valputställning i Gåsatider.

Någon som ska dit å ställa valp?

Sv: Malmö valp-utställning

Förra året var valpis för ung - tre månader - och i år är han för gammal - 15 månader. :( Annars hade jag åkt. :D

typiskt....

Ingen annan från skåne här på buke som har valp å ska till malmö?

Jag o Familjen ska dit med våran Rottweiler pojke på snart 5 månader :)

Jag och min lille flatte kommer. Det ska bli roligt, min första hundutställning någonsin, och hundens såklart.

Vad har man på sig? Som visare alltså? Heter det "visare" även i hundvärlden? Nummerlappen, sätter man den på något speciellt vis?

Vad har man på sig? Som visare alltså? Heter det "visare" även i hundvärlden? Nummerlappen, sätter man den på något speciellt vis?

Inom hundvärlden kallas den som ställer ut hunden för handler.
Det finns inga bestämmelser som reglerar hur du som handler ska klä dig, det räcker med om du ser hel och ren ut :)

Nummerlappen fästes någonstans där den är väl synlig, förslagsvis vid bröstet.

Lycka till!

Inom hundvärlden kallas den som ställer ut hunden för handler.
Det finns inga bestämmelser som reglerar hur du som handler ska klä dig, det räcker med om du ser hel och ren ut :)

Nummerlappen fästes någonstans där den är väl synlig, förslagsvis vid bröstet.

Lycka till!

Okej, tack så mycket!

Iii, jag börjar bli nervös ju. Hoppas att den lille sköter sig och att godiset räcker :)

SKK har en nummerlappshållare som heter "Schäfer" som man fäster runt överarmen. Den kostar 20 kr. och säljs i SKKs montrar som de ställer upp på alla officiella utställningar (inte alls omöjligt att de även finns på Malmö Valp). Det tog mig 13 utställningar att masa mig iväg och införskaffa en sådan (övriga 12 var antingen inofficiella eller hade för långt avstånd mellan min ring och SKKs monter), och den är så bra att jag nästan borde ha köpt ett mindre lager (ifall jag skulle tappa eller ha sönder den jag köpte).

Innan dess hade jag SKKs nummerlappsnål. Den fungerar ju, men nu inser jag hur jobbigt det var att ha den där jäklarns nummerlappen fladdrande. Man har saker nog att hålla reda på under en utställning!

Om du har en mörk hund (vilket flat är :D) så skulle jag välja ljusare kläder, alltså inte svarta byxor. Hunden syns dåligt då om den står framför dina ben ex. och tvärtom om man har en ljus hund = mörka kläder. Nu hinner du ju inte se detta innan men det är ett litet tips inför din nästa utställning :)

Om du har en mörk hund (vilket flat är :D) så skulle jag välja ljusare kläder, alltså inte svarta byxor. Hunden syns dåligt då om den står framför dina ben ex. och tvärtom om man har en ljus hund = mörka kläder. Nu hinner du ju inte se detta innan men det är ett litet tips inför din nästa utställning :)

Det har jag förstått, men vad fasen, ljusa byxor.. Hur får man tag på ljusa byxor som inte är jeans, inte kostymbyxor eller linnebyxor, eller manchester eller något annat material som är fel?

Aha, ja då kan det bli problematiskt ;) men det är väldigt vanligt med kostym eller kjol och kavaj, dock använder inte jag det. Har bara enklare svarta byxor och någon skjorta till eller tröja :D

Hur gick det för er som var där?

Min valp fick verkligen en kul helg.
Vi startade tidigt lördag morgon, med att plocka upp, min medskötare på hästen, och som skulle följa med till Malmö och visa valpis..
Vi åkte först ut till hästen och efter några timmar där, så stuvades valpis in i bilen igen för fortsatt färd mot Malmö.

Första anhalten var mässan där vi satte upp montern som jag skulle jobba i på söndagen .

Sedan var det dags för helgens höjdare ur Busfröets synvinkel, hundrast fältet!
Var nog minst ett 50-tal hundar som rusade omkring, av alla de sorter.
Underbart att ha hund som är 100% snäll till allt och alla och bara vill leka och åter leka!
Vi var där dryga timmen så hon riktigt fick springa av sig.

Natten tillbringades på hotell, första gången hon sov borta och utan min äldre hund…
Men det var inga större problem.

Det var 12 i rasen och hon fick sin bästa kritik hitintills och den löd:
Tik med bra noslängd, mörka ögon, men öronen behöver bli stabilare, stark hals och rygg, bra kropp, goda vinklar, bra benstomme, fria rörelser.

Tjusigt eller hur?
Nåväl placeringen blev sist på grund av öronen.

Detta var hennes 3:de valp utst och nu finns det inte fler valp utst. att ställa på så detta blev alltså hennes sista.
Så får vi se hur det blir om och när hon ska ställas som vuxen.

Min lille valp fick hederspris, det kanske är vanligt men jag är iaf jättestolt :D. Han levde upp till sitt namn, Toker (I'm Dopey), det blev bara galopp och studsar när vi skulle trava eller vad det heter för hundar. Det gick inte så bra att ställa upp honom heller. Oj vad det ska övas till nästa gång.

Går man bara in från ett ställe i ringen?

Grattis:banana:
Det är inte alla som får HP, min fick tex det inte...

Är inte riktigt säker på att jag förstår din fråga, men man kan gå in från vilket håll som helst i ringen,

Ja jag kan inte vara mer nöjd....
1 HP BIR!!!!!:banana::bump::bump:
Lill fis va jätte duktig men roligast av allt va ändå att få springa runt med matte hängandes i andra änden av kopplet;)

Kritik: 7 månaders hane, mycket bra huvud och uttryck, korrekt bett och välutvecklad underkäke, utmärkt hals, välutvecklat bröst, lite för sluttande kors, kraftig benstomme, välvinklad, rör sig väl för åldern, utmärkt päls och temprament!!!!!

Tjohoo, My Dog nästa!!!!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
20 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka