Målarböcker för vuxna

Gjorde klar en bild som jag började med i maj eller om det var april, få se om andra sidan av dubbeluppslaget nånsin blir gjort.
img_20161011_082927_57fe7ea5ddf2b318ebda2c67.jpg

Du skulle bara SVIMMA om du såg mitt arbetsrum!!! Jag drömmer dagligen om en fin atelje´ med ordning och reda, dokumentskåp med såna där långa grunda utdragslådor, hyllor med allt snyggt placerat..... Den fina soffan klädd i nån underbar mörk sammet.......

Hah! Istället jobbar jag i nästan totalt kaos; papper överallt, pennor i tusen burkar och muggar, penslar och färger, böcker i travar och mer travar, ännu mer papper, alla mina original i jättehögar, hunden (en stor svart en) i soffan, som är klädd med filtar så de går att tvätta när han legat där med leriga tassar.... Listan är lång. För att inte tala om hur lång tid jag tillbringar varje dag med att försöka hitta sånt som försvunnit i röran..... Jag skulle kunna lägga upp en bild men då hamnar jag väl i nån dysfunktionell TV-show.....

Jag har PLANER som jag tar upp med min man (som också jobbar i röran, han tuschar delar av mina serier, fixar inscanning och sånt där tekniskt) ungefär varannan dag. Planer på hur arbetsrummet SKA bli en fin atelje´..... en dag .....

Bild önskas. ;) Närå..skämt o sido.

Alltså.. ska vara kaos!.....annars går det ju inte o jobba! Ju mer kaos...ju bättre går det. ;)

/från en annan kaos-nörd. :)

Jag sitter och tittar på pennor... Vad är bra?
Har hittat bl.a. fineliners från Sharpie, Stabilo och Staedtler. Är några av dem något att ha?
Och när man färglägger annars, vilka pennor är bra? Har hittills bara använd vanliga färgpennor, men ser att det finns ju en hel uppsjö! Vad ska man välja? Jag vill inte ha massa olika pennor så att det blir olika "yta" liksom, så inte t.ex. blanda färgpennor och tusch på samma bild. Vilken sorts pennor är mest "lik" fineliners? Tusch? Isåfall, går det alltid igenom papperet om det är dubbelsidigt, eller finns det tusch som inte gör det?
Är fiberpennor samma sak som tusch, eller något annat?
Vad finns det annat för alternativ att rekommendera till en relativt grön färgläggare?

Har hittat bl.a. fineliners från Sharpie, Stabilo och Staedtler. Är några av dem något att ha?
Och när man färglägger annars, vilka pennor är bra? Har hittills bara använd vanliga färgpennor, men ser att det finns ju en hel uppsjö! Vad ska man välja? Jag vill inte ha massa olika pennor så att det blir olika "yta" liksom, så inte t.ex. blanda färgpennor och tusch på samma bild. Vilken sorts pennor är mest "lik" fineliners? Tusch? Isåfall, går det alltid igenom papperet om det är dubbelsidigt, eller finns det tusch som inte gör det?
Vad finns det annat för alternativ att rekommendera till en relativt grön färgläggare?
Vi har pratat en del om pennor i tråden tidogare så om du läser från början borde du hitta flera inlägg. Senast för noga sidor sedan diskuterade vi glitter/metallic pennor :)
huruvida tusch går igenom eller inte beror på målarboken främst. Ju tjockare blad desto mindre risk att det blöder igenom. Sen alkoholbaserade tusch blöder lättare igenom än vanliga vattenlösliga är min erfarenhet. Jag använder främst Staedtler och stabilo point 68 som tusch men har även andra.

Jag själv använder mest färgpennor, när jag tecknar porträtt etc Jag har massssor av dem, av olika sorter, jättebilliga typ barnpennor liksom dyrare från konstnärsbutiken. Det jag tycker främst skiljer dem åt är hårdheten; riktigt hårda pennor ger ju en svag och lite blek färg medan de mjukare (akvarellpennorna t.ex.) blir djupare och mörkare. Riktigt svart t.ex. går bara att åstadkomma med en riktigt mjuk penna.

Jag använder Staedtler bl.a.

Sen blandar jag också..... När jag t.ex. tecknar ögat på en häst brukar jag använda tusch, för att få ett större djup och lite bottenlös känsla. Även om resten av hästen är tecknad helt med färgpennor. Jag har tuschpennor från Faber-Castell i bruna nyanser som liknar penslar och som går att göra mjuka övergångar med. På ett brunt öga kan jag använda 3 olika bruna nyanser! Och riktigt svart.

Nu behöver man givetvis inte vara SÅ petig.................................... Jag har t.ex. en bild på mitt Instagram ( lenafurberg) där jag börjat färglägga en av bilderna ur målarmappen. Där har jag mörkt grön tusch på bakgrunden bakom bladen...! Just nu tycker jag det ser ok ut men visst märker man att det är blandade sorter...! Ibland använder jag guld eller silver i akvarellform, man målar på ganska tjockt dvs inte "akvarell-genomskinligt". Glitterpennor har jag inte vågat mig på...!

På mitt Insta har jag en bild av en hund, om man scrollar ner en bit, en Lapsk Vallhund. Den är kolsvart och tecknad helt med färgpennor - utom ögonen, som är tecknade med tusch!

Ännu längre ner finns en bild (två bilder...) av ett sto med föl; huvudet, stoet med fölet och stoet som går iväg genom gräset) - här är allt färgpennor av alla möjliga slag utom stoets öga som är tusch. Här syns också att t.ex. stoets bakdel är tecknad med mjukare pennor och fick en djupare färg.

Jag har separata, lösa blad i min "bok" så där gör det inget om det blöder igenom, å andra sidan är arken ganska tjocka så det borde inte synas igenom. Hur de andra målarböckerna är vet jag inte - jag älskar ju Hanna Karlzons underbara bilder, men har inga egna så jag vet inte hur de är?

Senast ändrad:
Jag har förresten märkt att min blender från ProMarker funkar på vanliga färgpennor :) Trodde jag bara kunde använda den på akvarellpennor men det blir jättebra även på vanliga! Så när jag gör tex hästarna i @Lena Furberg måla hästar har jag målat med vanlig färgpenna och sen gått över hela bilden med blender :) Blir ett jämnare resultat och jag gillar mer hur det ser ut än när det bara är målat med färgpenna :) Lite åt tusch-hållet blir det, men inte så heltäckande som tusch :)

Har också målarmappen som jag kallar den :) Har gjort några bilder, men inte alls lika fina som era :) Har använt vanliga färgpennor och en blyertspenna.
14681705_10154146068578068_2572996605278066299_n.jpg

14681805_10154139190308068_809116673981933501_n.jpg

14641994_10154139782223068_5759067592372474767_n.jpg
14680547_10154142446943068_2590538614077030854_n.jpg
14717322_10154143149058068_7184042676762538644_n.jpg
14650609_10154145184803068_3562824097491182822_n.jpg

Sista är inte riktigt färdig, vet inte vilka färger ja ska ha i den ramen.
Alltså jag tycker de är galet fina!!! Det är SÅ roligt att se hur olika personer väljer olika färger! Jättefint!!! Den med hästarna som står panna mot panna ska ev bli ny mugg nästa vår - och jag tror jag ska sno din idé med de lilarosa blommorna till vänster! De liknar Hortensia! Underbart!

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 261
Senast: anyberg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 703
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka