Måla utomhus

Hyacinth

Trådstartare
Jag har lite projekt på lut, och bland annat skall det målas.
Det är obehandlat trä mestadels, och inte sittmöbler eller liknande.
Vill även att dottern skall kunna använda färgen och måla lite pinnar, fågelholkar och liknande.

Vilken färg ska jag använda? Kan man använda akrylfärg? Klarar den lite väder, vatten och vind?

Projektet får vänta till våren, men planeringen är halva nöjet!

Sv: Måla utomhus

Jag brukar oftast föreslå äkta linoljefärg. Den kan målas på alla underlag, och är extremt miljövänlig, särskilt om djur och barn kommer att "gno" mot den.

Stallet, lösdriften och fårhuset är målat med linoljefärg här på gården, liksom en hel del inredningsdetaljer i huset, och så klart fönstren.

Ska man "bara" få lite kulör och väderskydd på trä, kanske en vägg, ett räcke, eller för den delen en fågelholk, så räcker det att måla en gång, med färg som man blandat 1:1 med linolja och en liten skvätt terpentin. Målar man på det sättet med linoljefärg, så torkar den på ca ett dygn, och färgen ger ett lätt "genomskinligt" intryck, som lasyr ungefär, men lite mer täckande (hur jag nu ska förklara). Vill man ha en ordentligt täckande färg, så får man måla 2 eller tre gånger, utan att blanda i extra linolja.

Linoljefärg är dryg. Oftast så täcker en liter till minst 10 kvm, och om man gör som beskrivet ovan så räcker en liter till 20 kvm...
Äkta linoljefärg består av ren linolja och olika sorters pigment, beroende på kulören, och linoljan som används till dessa färger är nästan av livmedelskvalitet, alltså väldigt hög kvalitet.

Händer, armar och penslar rengörs med vanlig såpa och vatten, och om man spiller på kläderna av misstag, så kan man få bort färgfläckar med såpa och kallvatten innan fläckarna har torkat.
Penslarna förvaras under måleriprojektet i en burk med vatten.
Linoljefärg kan förvaras i många år bara burken är oöppnad eller har stängs ordentligt efter användning. Jag tog fram en burk som stått sedan 2006 häromveckan för att måla ett inredningsprojekt jag pysslat med, inga problem med färgen...

Men, det går oftast inte att köpa äkta linoljefärg på stormarknader eller i "vanliga" färgaffärer, utan man får lov att söka sig till byggnadsvårdsbutiker eller köpa på nätet.
"En burk" äkta linoljefärg kan upplevas som dyrare än "en burk" färg på stormarknaden, men i o m att linoljefärgen räcker mycket längre så är den inte dyrare.

Det finns flera (svenska) tillverkare av färdigblandad (olika kulörer) linoljefärg, och jag har provat de flesta, men har en favorit, som jag gillar "konsistensen" på (=lättmålad). Jag kan skicka PM vid intresse.
Penslarna måste vara av naturborst, och numera så saknas även sådana på de flesta stormarknader.

Sv: Måla utomhus

Linoljefärg är jag mycket bekant med, det känns inte riktigt som det är det jag letar efter. Jag vill ha något som är mer som plastfärg till detta, starka, täckande färger.
Tack för ditt svar!

Liknande trådar

Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 207
Fritid Mitt lyxåk från 1984 har varit på service och fått ny kedja och ny drivaxel, och jäklar vad den går helt plötsligt! Börjar dock bli...
Svar
3
· Visningar
12 896
Senast: vego96
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 271
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka