måla stolar, inga ränder?

S

Skumbananen

Håller på att måla mina stolar klarrött, glansiga. Tyvärr så får jag ränder från penslarna och jag skulle vilja att de ser mer "doppade ut" än målade.
Min pojkvän hade för sig att lacknafta skulle vara bra att hälla i (även om det är lacknafta i redan), för att det skulle flyta bättre. Är det någon som vet något hur man ska göra?

De har varit mörkbruna och nu skymtar man, trots två lager röd färg, lite av det bruna. Hur kan jag göra så att ingenting syns igenom? Jag vill ha helt rött!
 
Sv: måla stolar, inga ränder?

Har du förbehandlat ordentligt? Slipat riktigt ordentligt?

Jag håller på att måla om en mörk garderob vit. Har som du målat två lager och skymtar underlaget något (men jag slarvade med slipningen också :angel:). Det brukar hjälpa att måla en tredje vända! Det ska jag göra så fort jag handlat ny färg :D

/snurpe
 
Sv: måla stolar, inga ränder?

Bra penslar är A och O, samt underarbetet som snurpe redan nämnt. Att späda ut färgen och på så sätt få måla många tunna lager kan hjälpa.
 
Sv: måla stolar, inga ränder?

Han i färgaffären sa att vi bara skulle rugga ytan med sandpapper. Menar ni att ni tycker att en slipmaskin skulle fungera bättre?

Menar du Tassen, att man ska späda ut med vatten eller med lacknafta?

Sen har man ju sån där underlagsfärg, i vitt, men man ska ändå vara mycket noggrann med slipningen?
 
Sv: måla stolar, inga ränder?

Jag använder numera alltid roller för att slippa ränder. Så jag rekomenderar en liten skumgummiroller. Och jag brukar grunda med en oljebaserad färg och täckmåla med vattenbaserad, brukar bli bra. Men ofta får man ju grunda flera gånger.
 
Sv: måla stolar, inga ränder?

Det kanske man skulle testa! Men blir det inte som svampmärken då?
 
Sv: måla stolar, inga ränder?

Om man tar en skumgummiroller så blir det bara dunderslätt, så använd en sån där du kan. :)

Ang. att späda färgen så är det vad det är för sorts färg som avgör hur du späder den. Fråga i färgbutiken. :)
 
Sv: måla stolar, inga ränder?

Nope, som Tassen skriver blir det inga noppror med skumgummiroller. Jag tycker det är kanon. På vissa ställen får man ta pensel (hörn t.ex), men jag rollar alltid möbler numera. Tycker man får en jämnare mängd och det går åt mindre färg.
 
Sv: måla stolar, inga ränder?

Nej, det blir det inte. Mamma målar numera dörrkarmar med mini-roller. Jättebra, blir det! Inga tråkiga penselränder.
 
Sv: måla stolar, inga ränder?

Skaffa en ordentlig roller, antingen skumgummiroller som nämnts tidigare, eller som jag föredrar en superslät/superglatt miniroller. Bra verktyg är A och O. Och att stryka flera tunnare lager än ett par tjocka. Lycka till!
 
Sv: måla stolar, inga ränder?

Jag tycker helt klart att det blev bättre med roller! Men som ni säger så är förbehandlingen jätteviktig, det har jag märkt:idea:
 

Liknande trådar

Hemmet Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp