Måla på redan målade luckor

Trissa

Trådstartare
Jag hade tänkt måla mina köksluckor i sommar, det är bara det att man inte kan ta ner dem.... Det är den gamla femtiotalsmodellen med skjutluckor, och de är verkligen platsbyggda på riktigt. :arghh: Saken är den att de är målade i flera omgångar förut, och jag hade egentligen tänkt slipa bort den gamla färgen, men det kommer ju inte att gå nu. Kan jag sandpappra bort det värsta av de gamla rinningarna och sedan välja en färg som på något sätt är extra bra för ändamålet? Bra idéer mottages tacksamt! Tanken är att måla både luckor och själva skåpet vitt.

@Trissa Går det verkligen inte att lirka ur dem om du lyfter dem uppåt i spåret som löper i överkant?

Jag tror det blir väldigt svårt att måla dem om du inte kan ta loss dem. Dels kommer du inte åt att måla hela luckan, dels riskerar du att det rinner ner färg i spåret nertill.

Vi målade om skjutluckorna till vårt 50-talskök. Vi tog ner dem, sandpapprade och rollade (liten slät skumgummiroller) med halvblank lackfärg. Det blev bra men luckorna kärvade lite efter målning eftersom färgen gjorde dem lite tjockare. Potatismjöl i spåren förbättrade glidet.

@Trissa Går det verkligen inte att lirka ur dem om du lyfter dem uppåt i spåret som löper i överkant?

Jag tror det blir väldigt svårt att måla dem om du inte kan ta loss dem. Dels kommer du inte åt att måla hela luckan, dels riskerar du att det rinner ner färg i spåret nertill.

Vi målade om skjutluckorna till vårt 50-talskök. Vi tog ner dem, sandpapprade och rollade (liten slät skumgummiroller) med halvblank lackfärg. Det blev bra men luckorna kärvade lite efter målning eftersom färgen gjorde dem lite tjockare. Potatismjöl i spåren förbättrade glidet.
Nej, det går verkligen, verkligen inte. Fyra andra personer, inklusive en snickare har också kollat.

Går det inte att skruva av hela fästet med lucka och allt? Ett snabbt sätt att fixa det på är ju om du kan tapetsera luckan och sen måla på vit färg :P Mina köksluckor är tapetserade, de verkar ha nån grundfärg som närmast liknar rå köttfärs som legat framme för länge och blivit brunaktig....

Går det inte att skruva av hela fästet med lucka och allt? Ett snabbt sätt att fixa det på är ju om du kan tapetsera luckan och sen måla på vit färg :P Mina köksluckor är tapetserade, de verkar ha nån grundfärg som närmast liknar rå köttfärs som legat framme för länge och blivit brunaktig....
Det finns inga fästen, det är som sagt skjutluckor.

Jag hade tänkt måla mina köksluckor i sommar, det är bara det att man inte kan ta ner dem.... Det är den gamla femtiotalsmodellen med skjutluckor, och de är verkligen platsbyggda på riktigt. :arghh: Saken är den att de är målade i flera omgångar förut, och jag hade egentligen tänkt slipa bort den gamla färgen, men det kommer ju inte att gå nu. Kan jag sandpappra bort det värsta av de gamla rinningarna och sedan välja en färg som på något sätt är extra bra för ändamålet? Bra idéer mottages tacksamt! Tanken är att måla både luckor och själva skåpet vitt.
Bra fråga, jag funderar precis på liknande. koppar?/silver/? Beslagen är också övermålade.

Tag hjälp av en BRA färgaffär, tänker jag. Det hjälpte verkligen mig när jag målade badrummet - annars hade jag inte haft en susning om vilken typ av färg som jag skulle använda. Eller vilket förarbete som behövdes för den delen...

Om det är äldre målning bör man inte slipa om man inte säkert vet vilket pigment som användes. Många färger förr innehöll framförallt bly och att slipa inomhus utan skydd och utan att samla upp slipdammet kan vara riktigt farligt.

Men listen nere måste du ju kunna ta bort??
Säkert, men risken är överhängande att jag då förstör spåren som luckorna löper i.
Tro mig, när jag säger att det inte går att ta ner luckorna så är det så..... En snickare och flera andra superhändiga har kliat sig i huvudet över detta faktum

Om det är äldre målning bör man inte slipa om man inte säkert vet vilket pigment som användes. Många färger förr innehöll framförallt bly och att slipa inomhus utan skydd och utan att samla upp slipdammet kan vara riktigt farligt.
Men sandpappra lite stillsamt, går det bra? För att få bort de värsta rinningarna, och där färgen har släppt.

Återkommer med detta! :)
Ska du slipa rekommenderar jag ett inköpav excenterslip. Den kan du koppla till en Askis, eller industridammsugare. Jag gillar Makita och du får en bra för 1200kr (har haft en och samma, flitigt använd, i snart tio år)
Lägger in bilder ifall någon inte får bilden klar för sig. :)
Tog den första i en Googling, så här ser den ut
BO5041-Bild1_large.jpg

Behöver du slipa är det gjort på nolltid. Du ka ställa hastigheten och du slipper stickningar i händerna som efter en vanlig "skakmaskin".
Skulle du vilja polera bilen går det utmärkt (men byt då sandpappret mot en polerhätta ;) )

Måla med roller och rikligt med färg. Dra över med en riktigt bra moddlare. Så kommer det att bli jättefint! :)
Moddlare
103392-550.jpeg

Men sandpappra lite stillsamt, går det bra? För att få bort de värsta rinningarna, och där färgen har släppt.
Jag hade inte gjort det utan att veta att färgen är ofarlig, bly är nog det vanligaste och jag tror att det finns en särskild apparat man kan kolla med alt. skicka in en färgflaga för analys.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 674
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877
Hemmet Jag skrev en tråd tidigt i våras där jag och sambon budade på ett hus - och slutligen vann det. I nästa vecka ska de sista pappren...
Svar
8
· Visningar
6 038
Senast: Turali
·
Hemmet Har just nu ett helt okej kök, men lite små tråkigt kan jag tycka. Luckorna är vita, kaklet vitt och diskbänken i stål samt vissa...
Svar
8
· Visningar
2 391
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka