Måla på lackade Ikea-möbler?

Görel

Trådstartare
Moderator
Kan man det? Jag har köpt en byrå, Askvoll, med vita lådor som jag gärna skulle pigga upp lite. Skulle helst måla mönster med någon färg som fäster på det underlaget. Finns det sådan färg?

Plan B är att köpa mönstrad plast och klistra på men det är roligare med egna mönster.
 
Har inte testat på just deras möbler, men finns häftgrund/primer att grundmåla med som fäster på det mesta. Bara rugga ytan lite med sandpapper först.
 
Kan man det? Jag har köpt en byrå, Askvoll, med vita lådor som jag gärna skulle pigga upp lite. Skulle helst måla mönster med någon färg som fäster på det underlaget. Finns det sådan färg?

Plan B är att köpa mönstrad plast och klistra på men det är roligare med egna mönster.
Måla med häftgrund först så kan du måla med valfri färg därefter 😊
 
Kan man det? Jag har köpt en byrå, Askvoll, med vita lådor som jag gärna skulle pigga upp lite. Skulle helst måla mönster med någon färg som fäster på det underlaget. Finns det sådan färg?

Plan B är att köpa mönstrad plast och klistra på men det är roligare med egna mönster.
Jag har målat om Ikea-möbler med bra resultat. Slipat först för att rugga upp ytan, sedan några lager häftgrund och till sist några lager färg. Svårare blir det såklart med underarbetet om du bara ska måla mönster...har du googlat? Finns massa DIY tips för Ikea möbler så det finns säkert någon som gjort med mönster.
 
Jag verkar vara dålig på att uttrycka mig.

Inget färgbyte, inget underarbete, vill måla mönster ovanpå det vita och skulle önska att det fanns en färg som det går att måla med direkt på det vita. Finns det inte lägger jag ner idéen och lägger på kontaktplast istället.
 
Går det att ha i pigment i häftgrund? Och använda den som färg sen.
Jag har ingen aning men funderade bara.
 
Jag verkar vara dålig på att uttrycka mig.

Inget färgbyte, inget underarbete, vill måla mönster ovanpå det vita och skulle önska att det fanns en färg som det går att måla med direkt på det vita. Finns det inte lägger jag ner idéen och lägger på kontaktplast istället.
Varför inte göra egna mönster i kontaktplast istället för att måla?
 
Jag verkar vara dålig på att uttrycka mig.

Inget färgbyte, inget underarbete, vill måla mönster ovanpå det vita och skulle önska att det fanns en färg som det går att måla med direkt på det vita. Finns det inte lägger jag ner idéen och lägger på kontaktplast istället.
Eftersom Ikeas möbler är typ lackade så häfter färg dåligt dvs du måste först göra ett underarbete. Vilket såklart blir trixigt när du bara vill måla mönster, jag förstod precis vad du menade.
 
Jag verkar vara dålig på att uttrycka mig.

Inget färgbyte, inget underarbete, vill måla mönster ovanpå det vita och skulle önska att det fanns en färg som det går att måla med direkt på det vita. Finns det inte lägger jag ner idéen och lägger på kontaktplast istället.
Färg på sprayburk brukar kunna fästa men då är det ju en annan typ av mönstermålning än med pensel.
 
Eftersom Ikeas möbler är typ lackade så häfter färg dåligt dvs du måste först göra ett underarbete. Vilket såklart blir trixigt när du bara vill måla mönster, jag förstod precis vad du menade.

Jag hade hoppats att färg hade utvecklats så pass att det gick att använda direkt på :)
 
Kan man det? Jag har köpt en byrå, Askvoll, med vita lådor som jag gärna skulle pigga upp lite. Skulle helst måla mönster med någon färg som fäster på det underlaget. Finns det sådan färg?

Plan B är att köpa mönstrad plast och klistra på men det är roligare med egna mönster.

Jag har målat direkt på en blank plastram med akrylfärg (Winsor & Newton) utan problem, 2-3 lager för att få täckande resultat. Kan ju vara värt att testa på ett ställe på möbeln där det inte syns?
 
Spray med schablon fungerar nog bäst!
Ska du använda färg ska det vara snickerifärg eller nått sånt. Inte väggfärg, det fäster inte tillräckligt bra.
Om du sedan täcker alltihop med några lager klarlack så sitter nog färgen bättre.
 
Jag verkar vara dålig på att uttrycka mig.

Inget färgbyte, inget underarbete, vill måla mönster ovanpå det vita och skulle önska att det fanns en färg som det går att måla med direkt på det vita. Finns det inte lägger jag ner idéen och lägger på kontaktplast istället.
Jag förstod också vad du menade. Tänkte att du kunde måla med häftgrund först, men beror ju på hur krångligt mönster du tänker dig.
 
Plockar fram min gamla tråd. Det slutade med att jag satte några överblivna tapetbitar på fronterna. Jag är jättenöjd med resultatet!
EE6FD22E-0EEE-4634-B807-C8ABA04E8D7C.webp
 

Liknande trådar

Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
983
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Jag vill göra om lite av mitt möblemang i samband med flytt. Jag inspireras bland annat av inlägg i grupper som Återbruka mera och...
Svar
7
· Visningar
872
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 843
Hoppning Hur har ni byggt? Ska göra en liten renovering av min hinderpark som har nästan 40 år på nacken. Har ni byggt egna hinder? Hur ser...
Svar
8
· Visningar
3 134
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp