Måla på "antikbets"

FadeAway

Trådstartare
Hittat en möbel jag vill köpa men jag vill ha den vit. Möbeln är av ikea leksviks sortiment. Kan man måla den vit? :)

Sv: Måla på "antikbets"

Jo jag tänkte kanske snarare hur. Allt går väl att måla med rätt färg och förberedelser. Hur mycket jobb blir det att måla eller är det vettigare att skaffa en vit möbel direkt?

Det borde inte vara alls svårt. Jag hade köpt en vanlig snickerigrund och sedan kört 2 lager vanlig snickerifärg över det sen. Kör med diskmedel/fettlösande före och vill du vara riktigt noga kan du slipa lite för att rugga ytan innan, men jag tycker grunden fäster på det mesta.

Jag ruggade upp med sandpapper, grundade med häftgrund och sen några strykningar snickerifärg. Man kan nog inte slarva med underarbetet på så blanka möbler, då fäster det inte.

Är det en blank möbel? Jag har uppfattat den som ganska matt?
Jag har själv betsat möbler och ramar om de har inte blivit blanka alls.

Nje, IKEAs antikbets är ju inte blank i den benärkelsen, men de blir betydligt mattaere om man ruggar upp dom lite :)

Liknande trådar

Hemmet Fram med tips på var man får tag på vanligt påslakan utan örngott. Jag hittar bara set. Förr hade ikea men nu hittar jag bara med örngott.
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Krålus
·
Hemmet Vår lilla stuga har hemsnickrad köksinredning av - mestadels - furu. Köksluckorna är s.k. spegelluckor, där själva spegeln är plywood. I...
Svar
7
· Visningar
325
Senast: Krålus
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 243
Senast: NilHe
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 536
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar