Måla om och kitta fönster..

Z

zeebra

..är det värt att göra själv, eller lika bra att lämna bort till proffsen att utföra?

Nu vet jag faktiskt inte vad det kostar, men det känns som att det är värt att låta en som vet vad han gör, göra jobbet så det blir gjort ordentligt, än att ge sig på något man inte har någon aning om...

Men klart, kostar det 5000 kronor per fönster, och man har 21 fönster att fixa, då lär jag få ta en kurs i att fixa fönster...

Så vad säger ni?
Har ni några tips eller ideer?

Sv: Måla om och kitta fönster..

Klart du kan göra det själv!

Lite googlande på hur man gör och så riktiga verktyg (riktiga "grabbar" ska ha riktiga grejor :D ) och du är på't.

Efter ett par fönster har du fått in snitsen. Det är väl ändå försent i år? Så du har en hel vinter på dig att skaffa info och tips.

Nu var det väl sisådär 40 år sedan jag kittade fönster men kunde jag som barn lär du kunna som vuxen.

Som sagt, det är i senaste laget i år, fönstrena skrapas och målas ju i samband med omkittning, och det lär bli kallt inne medan jobbet pågår och man väntar på att färgen ska torka. Dessutom vill man endera vara ute och jobba, eller så behöver man ett uppvärmt utrymme att vara i. Själva kittandet är bara en del av jobbet, och inte den svåraste.

Men passa på att gå en kurs i "Fönsterrenovering" nu under vintern! Sådana anordnas av Länsmuseer, bildningsförbund eller Byggnadsvårdsföreningar runt om i landet. Man får lära sig om hur man gör rent praktiskt, och hur man gör med olika sorters/typer av fönster, vilken sorts kitt, hur man stiftar och när och hur man lagar eventuella skador på bågen. Och så har man trevligt!

Och visst lönar det sig ekonomiskt att göra själv, och har man ett äldre hus med fina fönster, så skänker det stor glädje med fönster man "fixat" själv. Ett fönster går fort och lätt när man kan, många fönster tar tid...

Jag har renoverat fönstren på vårt hus. Jag tog det i några etapper, och inte alla fönster på en gång.

Det är inte säkert att det blir "bättre" när man lämnar bort. På äldre fönster (60-talet och bakåt), så bör man använda för tiden lämpligt kitt och metoder. "Snabbfixare" kanske väljer moderna metoder/materiel, som långsiktigt skadar äldre fönster. Så kursen är inte bortkastad även om du lämnar bort fönstren, för då vet du vad vill beställa för jobb.

Vi kittade och målade om våra 17 fönster förra sommaren... BLÄ!!!!! Skittråkigt evighetsjobb:cool:. Eftersom vi hade begränsat med utrymme att vara på tog det väldigt lång tid (fick bara plats med 2 fönster per gång, och varje fönster behöver ca 1 vecka)
Vi fick pris ifrån en målare vi känner och det skulle gått på ca 25000:-+moms att göra dem hos honom.
=Inget alternativ! Jag tror inte det kostade mer än max 4-5000:- att göra själv. Men tar som sagt en ruggig tid. Men nu har förnster som är fina i ett gäng år hoppas vi.
Ibland är det bra att ha haft teknik och trä i grundskolan;) Visserligen måånga år sedan men man får rota och skaka om bland de grå, så går det!

/LL

Gjorde det på mitt skogstorp i fjol sommar och det var ett riktigt mysigt terapijobb. Tog ju tid men det kändes som semester. Men jag har ju kvar alla fönster på gården där jag bor.:(
Kan ju ta med dom till torpet.:idea:

Gjorde det på mitt skogstorp i fjol sommar och det var ett riktigt mysigt terapijobb. Tog ju tid men det kändes som semester.

Tyckte inte det va ett dugg mysigt.. Förrän nu, när det inte viner om glasen i fönsterbågarna! Huset har blivit mindre lyhört, förut hörde vi minsta ljud utifrån. Behöver du semesterkänsla igen, så hojta till. Vi har källarfönsterna kvar att fixa:D

/LL

Ta med dom ut till mitt torp då.:) Så kan vi vara ute och pyssla med det nån riktigt varm sommardag.

Om du gör det själv - använd riktiga material. Gå gärna en kurs innan om du inte har en aning om hur man gör.

Om du lämnar bort det - låt en fönsterhantverkare göra jobbet. En målare kan måla, men det är många andra delar än färg i ett fönster.

Varför krångla så mycket om allt?
Anlita en duktig målare, så slipper man huvudvärk.

Som någon tidigare sa, så är fönsterrenovering mer än att "bara" måla. Och renoveringen bör göras med rätt metod och material, passande för dom fönster som ska göras i ordning. Så har man nått läget att det är dags att kitta om fönstren, så är det renovering och inte ommålning det handlar om, man kan också behöva laga/byta beslag här och där, och kanske byta/laga någon del av fönsterkarmen.
Och då är det mycket mer ekonomiskt att göra själv, om man vet hur.

Jag kittade mina första fönster i somras, och det gick helt ok! Har en far som kan det där, och det blev godkänt ;) Inte alls svårt, lite teknik och sedan så! Ett tips är att köpa kitt hos en glasmästare, sägs iaf att det är mer lättarbetat (och det är inte alls dyrt).

Varför krångla så mycket om allt?
Anlita en duktig målare, så slipper man huvudvärk.

Låter du en målare bygga ett hus? Förmodligen inte. Jo målaren kan måla, men det är mycket annat som ska göras innan och som andra yrkesmän har bättre kunskaper om.

Helt spontant tror jag inte att en målare är expert på trälagningar, kitt och glasning eller funktionskontroll för fönster.

kl och lite halv trådstöld.

Jag skulle också behöva göra något åt mina fönster under nästa år, antingen renovera dom eller byta ut allihopa, vid snabb kalkyl från ett företag inte alltförlångt härifrån går fönstrena jag behöver på drygt 30.000kr (pvc), sen tillkommer färgval på 40% (vill ha gråa) samt spröjs på ca 2500kr samt låsbara handtag på några fönster och några vädrings ventiler. Summa strax över 40.000kr sen tillkommer frakt, även om man hämtar själv blir det soppa pengar. Samt montering för det kan jag inte göra själv. Eftersom jag bara räknat själv med hjälp av prislistan på deras sida vet jag inte om det finns möjlighet att få rabatter vid större köp, ena grannen och jag skulle då kanske kunna gå ihop o få mer etc, det har jag inte kollat.
Då är ändå dessa fönster väldigt prisvärda och har ett U värde på 1,1 eller 1,2 vilket det nu var.

Så vill jag förstått har original fönster som inte är renoverade ett U värde på runt 3,0, efter renovering med nytt kitt och tätning så kan man få ner U värdet på närmre 2,0-2,2 dessutom kan man byta innerglaset på fönstret till ett lågemissison glas och få ner det till runt 1,5 i U värde.
Renovera befintliga fönster går inte på många tusenlappar om man gör allt själv, nya LE glas kostar ca 1000kr/st om man lämnar till glasmästaren (alltså han/hon får hela fönstret och byter)
Jag tänkte då att renoverar man själv så lämnar man ju bara ner inner rutan och ber glasmästaren fixa en likadan fast i LE glas. Borde ju då bli billigare än 1000kr/ruta eftersom man själv sätter i den nya.
Oavsett vilket så går det för mig (räknat på en höft) på drygt hälften på att renovera själv och sen byta inner glaset (då räknat på 1000kr/ruta) mot att köpa nya fönster... Då är alltså inte ens monteringen på fönstrena medräknade.. :o

För mig handlar det dels om att använda det mest ekonomiska alternativet då det finns så många hål att stoppa pengarna i, men också att investeringarna ska löna sig och betala sig relativt kvickt.
Nya fönster kan jag spara runt 2500-3000kr/år i minskad värme förlust, det innebär åtminstone 15år innan de nya är betalda utan att ha räknat med monteringsarbetet, (20år kanske istället?)
Vid renovering och byte till LE glas bör jag spara ca 1800kr/år vilket innebär att renovering är betalad på ca 10år.
(Uppgifterna tagna från Energikalkylen på Energimyndighetens sida)

Så vilket väljer man?
På dom 10år de renoverade fönstrena hinner bli betalda måste man ju också underhålla dom och de kommer ju behöva renoveras ordentligt igen.
Nya pvc fönster kan ju vara lika fina om 50år och man behöver inte underhålla dom alls.

Latmasken säger byt till nya, Smålänningen säger behåll de gamla - inte säkert jag bor kvar när de ska renoveras igen - kanske inte ens när de ska målas om)
Ekonomisinnet är kluven, det blir en större utgift på en gång att byta men det lönar sig nog i längden?
Det borde dessutom öka värdet ett aning på huset om man bytt till nya underhållsfria fönster - jag hade vid köpt helt klart lagt det på + sidan. Men o andra sidan har gamla original fönster sin charm.

Tänkte isf gå en renovering kurs innan jag ger mig på att testa... :o

Då kommer jag och säger att underhållsfritt, pyttsan!

Pvc behöver inte målas som gamla träfönster. Men att de är underhållsfria är inte bara positivt, de går inte att underhålla om det skulle behövas. När fönstren är slut är det tippen som gäller.

Utan att känna till vad det är för kvalitet på dina gamla fönster skulle jag säga -Behåll!

Har du tiden och intresset som man behöver om man ska ta hand om en bunt fönster så gör det. Då kanske du nästa gång det är dags att måla fönster kan anlita någon som gör det åt dig, för pengarna du sparade på att inte byta.

Dessutom är nya plastfönster sällan särskilt snygga, så i mina ögon skulle äldre välskötta fönster vara mycket mer värt än nya plastfönster.

Mycket bra synpunkter!

Mig veterligen, som egentligen bara kollade fönstrena när jag tittade på huset första gången :o , så är det 2 st bågar som är dåliga, den ena bara i nedre kanten och en är även dålig upp på sidorna. Detta av 20 bågar. Alltså kunde man ju lämna in de två dåliga bågarna till en duktig fönster renoverare så får man de iordning gjorda. Helt klart billigare än att lämna in allihopa.

Sen om jag nu har min pappas "husgener" så kommer jag ha hunnit sälja och köpa ett annat hus innan de behöver renoveras igen...

Jag håller på med mina det tar tid men med min ekonomi är det helt klart värt det. Sen tycker jag att det är roligt att greja hemma. Jag renoverar fönster hela året. Nästan alla mina fönster är av samma storlek så jag gör ett extra fönster som jag kan byta det riktiga emot medans jag renoverar sedan flyttar jag bara runt extrafönstret. På så vis blir man inte så stressad av att bara kunna renovera på sommaren. Lycka till

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 643
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka