Sv: Måla om och kitta fönster..
kl och lite halv trådstöld.
Jag skulle också behöva göra något åt mina fönster under nästa år, antingen renovera dom eller byta ut allihopa, vid snabb kalkyl från ett företag inte alltförlångt härifrån går fönstrena jag behöver på drygt 30.000kr (pvc), sen tillkommer färgval på 40% (vill ha gråa) samt spröjs på ca 2500kr samt låsbara handtag på några fönster och några vädrings ventiler. Summa strax över 40.000kr sen tillkommer frakt, även om man hämtar själv blir det soppa pengar. Samt montering för det kan jag inte göra själv. Eftersom jag bara räknat själv med hjälp av prislistan på deras sida vet jag inte om det finns möjlighet att få rabatter vid större köp, ena grannen och jag skulle då kanske kunna gå ihop o få mer etc, det har jag inte kollat.
Då är ändå dessa fönster väldigt prisvärda och har ett U värde på 1,1 eller 1,2 vilket det nu var.
Så vill jag förstått har original fönster som inte är renoverade ett U värde på runt 3,0, efter renovering med nytt kitt och tätning så kan man få ner U värdet på närmre 2,0-2,2 dessutom kan man byta innerglaset på fönstret till ett lågemissison glas och få ner det till runt 1,5 i U värde.
Renovera befintliga fönster går inte på många tusenlappar om man gör allt själv, nya LE glas kostar ca 1000kr/st om man lämnar till glasmästaren (alltså han/hon får hela fönstret och byter)
Jag tänkte då att renoverar man själv så lämnar man ju bara ner inner rutan och ber glasmästaren fixa en likadan fast i LE glas. Borde ju då bli billigare än 1000kr/ruta eftersom man själv sätter i den nya.
Oavsett vilket så går det för mig (räknat på en höft) på drygt hälften på att renovera själv och sen byta inner glaset (då räknat på 1000kr/ruta) mot att köpa nya fönster... Då är alltså inte ens monteringen på fönstrena medräknade..
För mig handlar det dels om att använda det mest ekonomiska alternativet då det finns så många hål att stoppa pengarna i, men också att investeringarna ska löna sig och betala sig relativt kvickt.
Nya fönster kan jag spara runt 2500-3000kr/år i minskad värme förlust, det innebär åtminstone 15år innan de nya är betalda utan att ha räknat med monteringsarbetet, (20år kanske istället?)
Vid renovering och byte till LE glas bör jag spara ca 1800kr/år vilket innebär att renovering är betalad på ca 10år.
(Uppgifterna tagna från Energikalkylen på Energimyndighetens sida)
Så vilket väljer man?
På dom 10år de renoverade fönstrena hinner bli betalda måste man ju också underhålla dom och de kommer ju behöva renoveras ordentligt igen.
Nya pvc fönster kan ju vara lika fina om 50år och man behöver inte underhålla dom alls.
Latmasken säger byt till nya, Smålänningen säger behåll de gamla - inte säkert jag bor kvar när de ska renoveras igen - kanske inte ens när de ska målas om)
Ekonomisinnet är kluven, det blir en större utgift på en gång att byta men det lönar sig nog i längden?
Det borde dessutom öka värdet ett aning på huset om man bytt till nya underhållsfria fönster - jag hade vid köpt helt klart lagt det på + sidan. Men o andra sidan har gamla original fönster sin charm.
Tänkte isf gå en renovering kurs innan jag ger mig på att testa...