Mål och svackor

Totola

Trådstartare
Det här kanske egentligen skulle platsa under andra forum också, men hoppas den får ligga kvar eftersom det skulle vara intressant att höra hur de som rider enligt "AR-filosofi" skulle ha resonerat.

Lite bakgrundsinfo (varning för långläsning! :devil: )
Det känns som att man försöker bolla väldigt mycket samtidigt. T ex så försöker jag fokusera på den egna inställningen (identifiera lite mer hur man reagerar i olika situationer och varför), bestämma sig för vad man vill och motivera sig till att komma dit - lite självförtroendeträning i samma veva.
Sen är det sitsbiten då, den fokuserade jag mycket på i höstas men pga brist på ork och tid blivit slö med på sistone, till häst försöker jag såklart fortfarande ha bra sits men upplever det svårare när man inte lägger vikt vid det även utanför ridningen.
I höstas hade vi en riktig topp där det kändes som att allt klaffade. Hästen var trevlig och rolig att rida, jag kunde öva mycket på mitt eget fokus och så hängde detaljerna på automatiskt vilket blev en god cirkel - man fastnade inte på det tekniska och teoretiska. Kusen kändes mjuk och fin och stark.
Ungefär i samma veva slutade jag rida för min första tränare, det kändes helt enkelt inte som att det gav så mycket längre. Som att vi fick ägna pass efter träningen för att återhämta det vi tappat under träningen snarare än att man fick en skjuts framåt.

Resultatet av det hela blev att jag nog blev lite slö. Från att ha tränat 5-7 dagar i veckan (vilodagar relativt ofta men aktiva vilodagar så att säga) fick vi plötsligt en massa ofrivilliga avbrott i träningen. Inte några längre avbrott, bara betydligt mindre regelbunden träning. Kusen blev rastlös mentalt och började "sprätta till" för småsaker vissa dagar vilket sänkte min motivation rejält eftersom det bara blir pannkaka såna pass om jag inte väldigt tidigt får den att lägga fokuset på mig istället.
Den bristande träningen ledde till stelhet och att vi fick tillbaka basicsproblem som vi hade sluppit på ett tag, det kändes som att vi var ett nybörjarekipage igen. :crazy:

NU börjar det äntligen kännas som att det är på väg åt rätt håll. Men det är så många detaljer kvar och så lång väg att gå att ens komma tillbaka till nivån för några månader/ett halvår sen... Det är hästens coolhet och mjukhet i kroppen som börjar komma tillbaka.

Hur motiverar ni er när det känns som att ni jobbar i uppförsbacke? Hur gör ni för att hålla er positiva och målinriktade? Lägger ni upp träningen på något specifikt sätt? Hur gör man för att sortera, alltså att behålla någon form av kontroll i hjärnkontoret istället för att försöka bolla för mycket samtidigt?

Tacksam för lite exempel på träningsupplägg eller bara lite feedback! :bow::banana:

Sv: Mål och svackor

I första hand ringer jag min tränare och piper i panik. Hon löser alltid de problem jag har. Eller det har hon iaf gjort hittills under alla år.

Annars försöker jag backa av och checka av en prioriteringslista så jag vet vad jag ska fokusera på. Ibland blir jag lite ivrig och fokuserar på fel sak. Känner jag att jag stöter på trubbel så backar jag av och kollar att allt som ska sitta innan fungerar.

Samt ser till att alltid behålla lugnet. Om jag tappar det är allt kört.

Jag märker nu när jag varit sjuk mycket hur himla dåligt jag rider. Jag har tappat koordination, snabbhet och styrka. Det är rent av katstrof. Jag måste bli frisk så jag får börja träna upp min kropp igen. Min bålstabilitet är fruktansvärt dålig. Och jag är seg i kroppen och har svårt att frikoppla delarna och använda dem oberoende av varann. Nu är det hårdkörning med olika koordinationsövningar, stretch och styrka!

Senast ändrad:

En av anledningarna till svackan kan nog vara just brist på folk att rådfråga/bolla tankar med (som sett oss IRL) för iom att jag inte tar hem någon tränare längre blir det numera väldigt sporadisk träning för "större" tränare som jag tyvärr inte har direktkontakt med på det sättet, har satt igång så smått att rida för en annan "hemmatränare" men denne upplever jag har tränat oss för lite (en gång) hittills för att kunna hjälpa upp när vi är nere i djupaste botten! :p Hoppas på att kunna rida för denne oftare framåt våren/sommaren.

Priolista låter som ett en bra idé! :)
Synd att det är så många saker man vill sätta högst upp! Sitsen är ju t ex väldigt viktig för att jag öht ska få till något vettigt, samtidigt så behöver jag självförtroende + fokus för att få till sitsen och jag behöver en fokuserad och cool häst, med mentalt liksom, för att kunna få ut något av fokuset på sitsen... Sen upplever jag det också mycket lättare för mig att sitta bra när bärigheten börjar komma igång och hästen blir mer och mer lösgjord/rakriktad, brukar gå lite hand i hand..

En grej jag upplever sabbar väldigt mycket är bristen på fokus (värst från min sida), så snart det är någon som rider i ridhuset samtidigt och utnyttjar hela ridhuset (så man riskerar vara i vägen) så klarar jag inte av att planera övningar och hålla kvar fokuset utan säkert 50% av koncentrationen som jag så väl hade behövt för att kunna rida min häst går åt till att hålla koll på annat. När kusen känner att jag håller koll så tror jag den upplever det som att jag är på min vakt och då sprätter han lättare till om det plötsligt låter eller allmänt är något störningsmoment.
Helst skulle jag ju strukturera upp varje träningspass för att ha fasta övningar och ett syfte för dagen, men såna dagar då mitt fokus är splittrat så funkar inte såna upplägg och det blir inget konstruktivt gjort alls. Samtidigt är jag rädd för att han kommer bli spänd/stel av att träna dressyr för sällan nu på vintern när han riskerar spänna sig för kylan och springer/går väldigt mycket fram och tillbaka om det är mörkt ute innan han får gå in.

Hehe och sen det mest störiga - jag stör mig på att jag stör mig på så mycket, att det blir så negativt! :p För jag försöker ju jobba väldigt mycket med inställningen utan att för den skull forcera så det blir krystat och jag bara lurar mig själv. Man kanske borde lägga in fler oseriösa pass där man bara gör det som faller en in för dagen.

Update:

Idag gick det faktiskt ganska bra! :) Inte på topp än mot vad vi "borde kunna" men det kändes som att jag själv höjde min prestation ett snäpp. Vara fokuserad och klar nog i huvudet att undvika att falla i dom vanliga fällorna, aktiv nog för att rida hästen och inte åka häst (vilket det lätt blir om man liksom halkar efter hästen initiativmässigt, att jag jobbar emot hästen och försöker rädda upp situationen så det blir korrigeringsridning= negativt) att jag kunde bestämma en övning och sen hålla mig till den men kunna fokusera om och byta övning under passet. Att man fick hjärnkapacitet över ibland till att fokusera på vila+eftergift och sin egen sits då och då.

Vi hade inte balansen och "lättheten" som det blir när vi har ett bra flow. Och rakriktningen kan bli mycket bättre. Men det gäller kanske att försöka uppskatta varje steg det går framåt NU och inte stirra sig blind på vad vi borde kunna för då lär ju självförtroendet och motivationen ryka! :p

Funderar på att skaffa en låtsaskompis som får sitta på axeln och skrika "BRAA!!" och klappa händerna varje gång jag tänker positivt/gör något som jag borde vara nöjd med :D

Åh vad jag känner igen det där, speciellt under vintern är det ju så lätt att det blir så...
Jag är någ den absolut sämsta i världen på att hålla mig själv motiverad när jag kommer till en uppförsbacke, så fort någonting inte funkar och jag inte har en tränare till hands blir jag skitsur och deprimerad och känner mig sämst i världen på allting.
Som tur är börjar det gå frammåt nu igen sedan jag åkte iväg och tränade med hästen hela förra veckan och sedan var på Bent Branderupkurs på helgen(dock utan häst). Har ochså börjat rida för min tränare igen.
Men man har ju inte alltid tränare, och som någon nämnde innan så kan det ju vara bra att ha en prioriteringslista, att faktiskt veta VAD det är man ska träna på. Blir ju lätt att man(iaf jag) annars bara rider runt helt planlöst och inte riktigt bestämmer sig för vad man ska göra.
Och sedan det här med att variera sin träning så mkt som det går, behöver ju inte betyda att man är ute i skogen och busrider varannan dag, men att man kanske inte fastnar med samma övning för länge, även m något kanske inte funkar perekt kan man ju ändå gå över och göra något annat istället, så att man inte blir helt uttråkad.

Nu kliver jag in här för jag känner igen problematiken gällande motivation!

Hur motiverar man sig när det är kallt, halt alternativt en halv meter snö, ridbanan som man använder sig av är mestadels oplogad eller isig och att hästtransporten har frusit ihop totalt?!

Jag har min mentor alias "klagomuren", tack gode gud för henne, som får lyssna på mina dilemman och utan att värdera kommer med goda råd som ibland känns frustrerande men tänkvärda och sanna. Ett är; Ja, nu ser det ut som det gör, vad kan/vill du göra åt det! Det får mig att tänka efter och ibland blir det att vänta ut väder, vind och motivation.

Då min häst äntligen fick rätt diagnos och tre behandlingar för höftledsinflammationer som troligtvis uppkommit efter fall i hagen så fick jag börja om från början nu i oktober. Då var jag glad att jag följt min magkänsla och knappt ridit trots att ett flertal veterinärer inte hittat något fel.
Nu vill jag så mycket och kan göra så lite pga vädret.

Jag har börjat använda koner när jag rider och det får mig att behålla fokus. Rakrikta, volter, snett igenom, öppna, sluta, halter, travigångsättningar, ja allt blir lättare får mig då jag har dessa som riktmärken så för mig har det varit ett lyft.

Tittar även på filmer emellanåt som exempelvis Alexander Nevzorovs; Haute Ecole Principales för att se och få känslan för vad jag vill uppnå. Väntar nu på Tteamvideon; Ttouch för Dressagehorses där Linda jobbar med Nicole Upphof och Klaus Balkenhos hästar samt Solving riding problems from ground och Solving ridingproblems from saddle vilka jag sett förut men vill se igen.
Ttouchtekniker ger mycket för hästen och mig utan ridning men i denna kyla och i ett "kallstall" så har det blivit lite "si och så" med detta, tyvärr.

Jag är så vänsterorienterad i grunden så att läsa och lära teknik gör att jag blir så teknikorienterad att jag låser mig så för mig fungerar det att ibland bara titta och försöka hitta min egen tanke och känsla på så vis. Trådar som den här ger också energi.

Kreativ visualisering - att se framför mig det jag vill uppnå - hjälper mig de dagar då jag tycker det mesta är fel dvs väder, vind och rådjur!

Ska också upp till Sundsvall som fotryttare i mars då BJ ska ha träning en helg där.

Det viktigaste för mig har varit att upptäcka att det är OK att det går trögt ibland och att motivationen fattas, men att det går över och att jag kan vila i den tanken. Det trodde jag inte tidigare och blev stressad av mina tankar och fastnade i att "det skulle vara så för evigt".

Hoppas att denna tråd lever vidare för det känns bra att veta att man inte är ensam om det går trögt emellanåt.

Lycka till med allt!

Rid i frid! // Åsa

Och sedan det här med att variera sin träning så mkt som det går, behöver ju inte betyda att man är ute i skogen och busrider varannan dag, men att man kanske inte fastnar med samma övning för länge, även m något kanske inte funkar perekt kan man ju ändå gå över och göra något annat istället, så att man inte blir helt uttråkad.

:bow: TACK! Det där behövde jag en påminnelse om! :idea:
Kanske skulle vara roligt om man spenderar lite tid till att snickra ihop lite övningar att lagra i huvudet och kunna variera emellan.
En kugge i hjulet är ju när man inte kan rida den väg man hade tänkt och har gjort upp en färdig övning som innefattar en eller flera ridvägar. Man kanske kan hitta på lite roliga övningar man kan göra på en mindre yta på olika ställen när det är utrymmesbrist? :p Ha många övningar på lut och kanske försöka att testa minst en ny varje pass?

Mitt problem är nog iofs inte uttråkning, men det blir ju tjatigt och negativt om man sitter och gör samma miss om och om och om igen och inte tar sig ur det för att man nöter med samma saker! :p

FletaPRE: Jag ska också på kursen och titta tänkte jag! :)
Funderar på hur det är med det teoretiska, misstänker att jag också har lätt för att bli för teoretisk. Å andra sidan så kan man ju få lite aha-upplevelser och bli påmind om sånt man inte tänkt på och då få det mer utförligt förklarat i en bok än vad en tränare hinner med att förklara t ex.
Försöker låta bli att fastna i tekniskt tänk där man bara fokuserar på detaljer däremot, prioritera att känslan är bra framför det tekniska (även om det ofta hänger ihop...).
Får ta och titta på lite fler filmer! :)

Tack för era synvinklar och tips! :bow:

Nov-mars är årstiden, då jag ridskolerider min dam på handikapplektion 10 ggr höst och 10 ggr vår. I övrigt är det; arbete vid hand - longering, tömkörning o liknande övningar, samt skrittpromenader vid hand eller uppsuttet i omgivningarna, "Kyra-fyrkantsträning" på den lilla trädabit som finns eller i hagen, när så tillåter och så en och annan busrund med stallkompisarna. Arbetspass 3-4 dgr/v.

Får jag nu bara fart på "Fatimas lilla röda" - transporten jag lyckats få tag i, så kommer det bli lite mer ridhusåka. Elen är fixad, men luckan väger bly, så mekargubben som hjälpt mig, ska sätta dit en vinsch... :D

Ett par gånger nu i vinter, har en kompis ställt upp som transporteringsföretag och då också fått rida lite, vilket har uppskattats av alla parter.

Mitten av mars-början av november brukar vara Timas o min storhetstid under året, då jag mår hyfsat bra i kroppen och håller igång med ridning eller arbete vid hand, i stort sett 5-7 dgr/v ibland två pass om dagen. Jag hoppas att det blir så även i år.

Jag ska hålla lite koll på mer kurser på lokalt plan, då det finns en AR-tränare som brukar ha regelbundna träningar i trakten och även en CR-tränare som bor några mil ifrån oss. Får se om jag kan ta mig i kragen och åka iväg med Tima till CR-tränare igen. Som det är nu i min kropp, känner jag att både jag och Tima skulle må bra av det.

Fatima behöver ingen vitamininjektion just nu :angel:, utan det är JAG som är mer i behov av det :p.

/IH

Vintern verkar vara mångas svaga stund! :p
Med tidigare hästar har jag ofta sett vintern som ett bra tillfälle att bygga upp från grunden och vara startklar att "börja om" till våren/sommaren igen och då utnyttja grunderna man har satt.
Muskler och kondis är ju lätt att hålla när det är snö överallt man rider och det automatiskt brukar bli en del snöpulsande, blir mycket teknikträning i skritt de gånger man rider på bana eftersom oplogade/isiga ridbanor sällan tillåter så mycket mer, öva mycket kommunikation/lyhördhet för hjälperna.

Med nuvarande hästen blir det lite annorlunda eftersom uteträningen inte blir särskilt konstruktiv ur dressyraspekt! :p

Hur motiverar ni er när det känns som att ni jobbar i uppförsbacke? Hur gör ni för att hålla er positiva och målinriktade? Lägger ni upp träningen på något specifikt sätt? Hur gör man för att sortera, alltså att behålla någon form av kontroll i hjärnkontoret istället för att försöka bolla för mycket samtidigt?

Tacksam för lite exempel på träningsupplägg eller bara lite feedback! :bow::banana:
[/QUOTE]

Jag hamnar alltid i lite svackor under vintern. Det är svårt underlag att träna på oftast och träningen blir lite begränsad. Men då ringer jag alltid min tränare som får komma och hjälpa oss lite. Det ger både mer energi och motivation samt att jag får hjälp med vart jag ska lägga fokus. När våren kommer och underlaget är bättre att träna på syr jag ihop alla detaljer jag filat på under vintern till en helhet.
När det är kurs i närheten åker jag dit och tittar för att få mer motivation och för att få diskutera ridning med likasinnade. Jag har ingen att bolla med på hemmaplan.
Det lossnar snart. jag lovar!:)

Det lossnar snart. jag lovar!:)[/QUOTE]

Ja det har det faktiskt! :D
Dels tack vare "peptalk" härifrån och dels tack vare att jag fått lite mer konkreta tips på vad jag kanske missat. Bra att bolla tankar! :)
Igår kändes det verkligen som att vi börjar komma tillbaka. Nu satt jag ju inte och övade på det allra svåraste om man jämför med vad vi tränat på innan, snarare ganska basics-saker, men själva känslan i ridningen var på topp många stunder under ridpasset! :love:
Trots att det inte ens var en "bra dag", var lite sprätt i benen eftersom jag inte hade dressyrat på fem dagar innan och han spände sig en del från början av passet och var lite okoncentrerad. Då känns det ännu bättre - som att det verkligen var JAG som hade skärpt till mig! ;)

Känns mycket ljusare för framtiden också nu när våren kommer och man börjar våga åka iväg och träna igen och det börjar vara träningar att titta på! :)

Roligt att det lossnar. Jag har själv fått en knuff framåt tack vara min kloka tränare.
Nu har vi den bästa tiden framför oss. Snart är det vår och vi njuter i fulla drag av ridningen. Tycker det blir mycket "pusselbitar" att jobba med under vintern, men det är inte lika roligt och motiverande att jobba med dessa enstaka pusselbitar. Till våren lägger vi ett helt pussel och det är såå gôtt!:)
Då ska det dansas!!

Haha jag kanske är för kräsen med att det minsann ska dansas JUST NU, inte om några månader! :D
Eller att jag hakar upp mig så mycket på att "träna svagheter" att man kanske glömmer att det går att varva med att förbättra annat än någon enstaka detalj! :p Borde kanske se det lite mer som ett pussel, att "idag tränar vi fullt fokus på det här, imorgon tränar vi fullt fokus på nästa detalj" liksom låta vissa detaljer få bli sämre till fördel för andra. På ett sätt tycker jag egentligen jag är bra på det - om hästen känns balanserad och fokuserad och är styrbar så kan jag bortse nästan helt från formen, om vi däremot brister i balans och styrbarhet (eller "bara" det ena) då blir jag helt hysterisk och försöker rädda upp det utan att kanske tänka innan jag gör alla gånger om det kommer oförberett! :angel: Lite kontrollfreaksvarning kanske... :o

Haha jag kanske är för kräsen med att det minsann ska dansas JUST NU, inte om några månader! :D
Ha, Ha, Här går det dåligt med att dansa i snömodden just nu. Mer snö har kommit hela dagen. Sawanna och jag får vänta med dansen till våren ändå.
Eller att jag hakar upp mig så mycket på att "träna svagheter" att man kanske glömmer att det går att varva med att förbättra annat än någon enstaka detalj! :p Borde kanske se det lite mer som ett pussel, att "idag tränar vi fullt fokus på det här, imorgon tränar vi fullt fokus på nästa detalj"
Det är så jag gör om vintrarna. Tar fokus på en sak ena dagen, en annan nästa gång. Det blir små pusselbitar som går att sätta ihop längre fram.
liksom låta vissa detaljer få bli sämre till fördel för andra. På ett sätt tycker jag egentligen jag är bra på det - om hästen känns balanserad och fokuserad och är styrbar så kan jag bortse nästan helt från formen, om vi däremot brister i balans och styrbarhet (eller "bara" det ena) då blir jag helt hysterisk och försöker rädda upp det utan att kanske tänka innan jag gör alla gånger om det kommer oförberett! :angel: Lite kontrollfreaksvarning kanske... :o
Känner igen det där mycket väl. Jag vill gärna ha mycket på plats innan jag gör vissa rörelser eller övningar. Min tränare är bra på att få mig släppa det där. Ibland får man allt på plats genom att man gör de där rörelserna och övningarna, men min hjärna är motspänstig där.

visst är dety lätt och tappa motivationen när man sitter hemma och tragglar och tragglar i mörkret men..
det jag brukar göra när jag känner att saker inte riktigt funkar, och framförallt om mitt fokus sviker är att:

nr1:
idag är idag, inte vad det var igår eller för tre veckor sen. Släpp tanken på vad ni BORDE kunna göra idag. Hästar lever i nuet, lev med din häst i nuet, han kanske har en dålig dag idag, eller annars är det en trav dag, eller en öppna dag eller en rakriktningsdag eller en dag som allt är toppen på. Känn av din häst och gör det som är rimligt för dagen. Lägg inga värderingar "varför funkar inte det här idag, det gick ju så bra igår.." osv.

nr2:
sätt upp ett mål för dagen, när du har nått det ger du dig. punkt. en dag kan det vara att få till en fin öppna i höger varv och en okej i vänster. en annan dag kan det vara att få fram 3 steg fin öppna i vänster varv, en tredje dag kan det vara flowet som är målet. Det viktigaste är att man sätter ett rimligt mål, inte typ att idag ska min häst kunna piaffera om du inte har ridit den samlat innan, rimliga mål alltså.

nr3:
efter passet tänk efter: har jag uppnått målet idag? och var NÖJD och GLAD med det ni faktiskt har klarat av! är du positiv efter passet är hästen nöjd med sig själv och vill fortsätta träna.

blir du inte nöjd, eller inte känner att ni har uppnått målet fundera på varför inte gjorde det och fundera på vad du kan göra annorlunda till nästa gång, och känner du direkt när du sitter upp att nä, det här målet kommer vi inte nå idag, tänk om och sätt upp ett nytt mål..

Tack för massor med bra tips! :bow: :bow:

Tror nästan jag skulle behöva sätta upp HÖGRE mål för varje pass (fast få saker = fokuserat) för att jag ska skärpa till mig och strukturera upp passet, stegra lite gradvis liksom.
Som om pållen "luras" till att få matte nöja sig med betydligt mindre än det var tänkt från början. Jag sitter och försöker finlira men får ingen eller vääldigt svag effekt och när jag äntligen får lite åt rätt håll blir jag glad för det lilla och ger eftergift :angel: istället för att kräva ganska tydligt resultat även om det krävs tydligare hjälper första gången/gångerna innan gränsen liksom är satt, standarden för hur mycket jag vill att han ska svara för hjälperna. När han då börjar lyssna bra på finliret är det lätt att glömma bort sig igen så han lyckas gå tillbaka till att svara väldigt svagt.
Idag var jag nog lite för o-krävande på så vis och nöjde mig ofta för tidigt utifrån dom mål (två st) jag hade satt upp. Å andra sidan var han (och jag, eftersom egna tankegången spelar stor roll!) duktig och kunde koncentrera sig bra trots en massa ljud som störningsmoment! :love: Och det vi övat på igår satt mycket kvar av tycker jag!

Ska sätta igång och skriva månads-schemat med lite olika mål! :) Så länge man inte bestämmer exakt vad man ska göra vilken dag utan vad man vill åstakomma på en ungefärlig tid och bryter ner det i lite olika delar så borde det ju funka bra.?

Senast ändrad:

Hmm, lite OT:
Är det någon som har en roligare variant på övning (förutom helt enkelt "öppna längs långsidan" :p) för att mjuka upp högerbak ett snäpp till? Gärna något varierande där det händer mycket!

Hmm, lite OT:
Är det någon som har en roligare variant på övning (förutom helt enkelt "öppna längs långsidan" :p) för att mjuka upp högerbak ett snäpp till? Gärna något varierande där det händer mycket!

Jobb över höjda bommar (ca 10-40 cm över mark beroende på hur vältränad pålle är) är oslagbart tycker jag.
Börja med rakt spår och sedan även böjda.

Som om pållen "luras" till att få matte nöja sig med betydligt mindre än det var tänkt från början.

Det där skulle jag kunnat skriva själv. Min tränare påpekar det för mig ideligen. "ställ högre krav, ni kan ju det här"!!!
Det är så himla lätt att sätta kraven för lågt. I mitt fall tror jag det beror på bekvämlighet. ;)

Den bristande träningen ledde till stelhet och att vi fick tillbaka basicsproblem som vi hade sluppit på ett tag, det kändes som att vi var ett nybörjarekipage igen. :crazy:

Fick en bra bild av min tränare i helgen. Försök att inte se utveckling som en linje som börjar på ett ställe och som man ska ta sig läng med för att utvecklas.

Se den istället som en spiral!

I innersta cirkeln finns alla de där bitarna som man jobbar med, sits, kommunikation, teknik, fokus osv och man tar sig från en bit till en annan. Men när man kommit runt cirkeln så börjar man om! Man jobbar igen med sitsen, tekniken osv. Då är det lätt att man känner just att man kommer ingen vart, man håller på med samma saker IGEN som man gjorde för ett halvår sedan.
Skillnaden är att du nu vet mer, och din häst vet mer, och ni kan ta till er nya saker inom samma utbildningsområde.

På så sätt fortsätter utbildningen, i spiralen som blir vidare och vidare för varje varv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar