Mål och ambitioner för 2011

F

flickancarra

Hej! Vi är alla här på forumet mer eller mindre rutinerade och har olika hästar och ambitioner. Vad har ni för mål och ambitioner med året?

Jag vill komma igång med körningen så att jag själv vågar mig ut och kan köra lite längre rundor på grusvägarna här hemma med Sussie, min shettis. Får jag inte sålt min prickiga lilla a-ponny, Sprallan vill jag göra detsamma med henne. Det är mina mål.

Sen hade det varit kul att testa att tömköra de två i tandem men det finns det ingen tidsram för. =) Jag tror att det hade kunnat vara som stöd till min prickiga som inte är så rutinerad (men trygg) att hamna bakom en trygg och drivande ponny. Blir hon inte såld vill jag utveckla henne så att min son (8 månader) ska kunna köra henne i framtiden, så att vi kan köra ut tillsammans.:idea: Man kan ju alltid drömma.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mål och ambitioner för 2011

Mitt mål med Tummen är att han blir helt inkörd och fortsätta träna körning med honom. Jobba kondition så att han orkar mer och sen börja starta några lätta klasser.

Längtar tills våren kommer så man kan börja köra ute så man kan börja lägga upp träningen riktigt! Nu är det promenader med inslag av lite jogging samt att vi åker iväg en gång i veckan och tränar med vagnen och då får vi hjälp. Just nu är banan hemma så dålig så man knappt kan vara där annars tränar vi tömkörning någon gång i veckan oxå.

Längtar till våren :banana:

Mina mål 2011

Pegasus född-06
Jobba med att komma till den avslappnade fasen fortare
Halvhalterna ska fungera bättre.
När det fungerar våga släppa fram honom mera

Träna för instruktör givetvis.
Å så försöka komma igång med parkörningen. Nu är de inte körda i par sen 25 september

Joystick Diablo född-07

Komma igång med KÖRNING mer på riktigt. Inte bara lufsa i vagnen utan börja jobba lite. Energi/Tempo/Motivation i alla lägen
Kunna KÖRA för instruktör.
Å så parkörningen då

Inga tävlingsambitioner denna säsong. Satsar energin på att jobba vidare med grunderna och ha roligt med killarna

Skaffa grönt kort till mig själv, lösa livstidstävlingslicens på båda hästarna, gå med i en förening, sätta ihop hästarna i par och börja köra dem i par ca en gång i veckan.

Mina och Kålmans Pirats mål:
- Förbättra dressyren, genom bättre samling och lösgjordhet.
- Köra en till godkänd LA maraton så vi får starta Nat Lätt.
- Tävla några Nat Lätt tävlingar.
- Ev köra någon Nat msv, beroende på punkten ovanför..
- Fortsätta att utvecklas och ha roligt tillsammans! :D

Eftersom jag har en bra häst som tyvärr dragit med konstiga trötthetssymptom i många år där träningen inte gått framåt så är mina mål några år sena. Men i år är det:

* Att hinna tävla några Nat lätt utan att han känns konstigt trött och jag får avbryta efter dressyren
* Att göra så bra ifrån oss att vi kan hoppa upp en klass nästa år, kanske redan senare i år
* Att jobba mer med dressyren som är så himla kul, det går bara framåt
* Att han får ridas mer än han gör. Han älskar det men jag är för tung och hans ryttare har haft för mycket i år
* Att ha kul, eftersom det egentligen är vad det hela går ut på

Tråkigt att inte hitta orsaken till tröttheten :confused:

Våra ambitioner för året är att vara kvalad för SM! Dock så lär vi nog inte vara med i SM men vi ska iallafall försöka klara kvalgränsen.

Sedan har vi ju gått med i körkommittén i vår klubb och börjat arrangera träningar för instruktör för att försöka hitta nya kuskar som vill träna och ev tävla. Fast denna vintern gör att det går lite trögt. Men det otroligt motiverande att få träna för instruktör för egen del.

Och kul det har vi hela tiden både under träning och tävling :banana:

OT Jag tror vi kan ha hittat det efter många år med konstiga symptom. Om det är rätt så lär det uppenbaras i år hoppas jag.

Tack

Med ena ponnyn tävla nationell lätt. Helst även kvala till MSV. Försöka ta medalj på DM och vinna distriktschampionatet :angel: Träningsmässigt är det främst dressyren vi behöver jobba på.

Komma igång ordentligt med parkörningen (på hemmaplan, inga tävlingar planerade)

Arrangera 3 körtävlingar inne på klubben.

Bygga maratonbana hemma. Arrangera träningar.

Mitt mål är att träna upp konditionen för att köra längre sträckor, börja träna på dressyren och även lite smått på precision och maraton :) Skulle egentligen tävlingsdebuterat i maj i år men pga skada så ligger vi en bra bit efter.

Mina mål med 2011 är att fortsätta tävla Nationell Msv med mitt shetlandspar och även i år klara två kval till Elit Msv. Mer i detalj vill jag:
- förbättra dressyren överlag
- öka på konditionen ytterligare ett snäpp
- träna mig ännu mer på att hålla hästarna på yttertöm och svänga med den inne i maratonhindren
- att alla tre behåller lugnet inne i maratonhinder även om det går snabbt :angel:

Mitt närmsta mål för stunden är att träna upp både mig och pållan så att vi orkar vara med på Hälsinge-rallyt i år. Vi har stått som åskådare senaste två åren och suktat efter att få vara med så iår SKA vi delta :D

Har en ponny som är född 2008 som skall köras in. Har endast tömkört ett par gånger så vi har mycket jobb framför oss!
Ponnyn som är född 2007 är inkörd, men jag har bara kört honom någon gång så vi ska komma igång och köra mer och lära känna varandra.
Den äldre valacken vore det bra om jag kunde komma ut och köra med så han får lite motion och håller sig i rätt hull.

Jag har flera mål, några kanske lite mer realistiska än andra... :angel:

Ena 3-årsstoet är redan satt i vagn och hon är kalasduktig. Men det går inte så snabbt när det är två i vagnen och hon är inte helt överrens med mig alla gånger om att jag styr och hon följer. Hon har väldigt mycket egen vilja, så målet med henne är först och främst att hitta rätt knappar så att kommunikationen fungerar.

Andra 3-årsstoet är bara tömkörd och det går hyfsat bra. Men henne har jag ingen vagn till, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Det blir kanske så att vi får åka till någon som har en minivagn och träna någon gång i veckan tills hon är inkörd och sen får vi se.

3-årshingsten har dragit däck och blivit tömkörd en del under vintern och han är hur cool som helst. Så han ska få dra vagn inom kort.

2-årshingsten skulle nog må bra av lite hjärngympa i form av selvänjning och lätt tömkörning, men det får vänta till hösten i så fall, för nu har jag ju fullt upp med alla födda 2008.

Sen SKA jag köpa en parvagn! :love: Tanken var att ena 3-årsstoet skulle gå i par med sin mamma, men hon blev avlivad för ett par veckor sen, så nu går tankarna åt att istället sätta 3-årsstoet i par med 3-årshingsten när båda är inkörda ordentligt. (Och när allt funkar med kommunikation m.m.) Hingsten är jättesnäll med stona och bryr sig inte om att de står nära, så den som kan ställa till med problem är i så fall stoet. :grin: De är exakt lika stora så jag tror att de skulle se väldigt fina ut ihop. Hormonerna får bestämma om det funkar... ;)

Mitt mål är att låta bli att tävla :) Är ju mammaledig och letar ny kusk till min shettis, men det har inte svarat en enda! Jag vill att han ska fortsätta tävla, eller åtminstone hållas igång. Ingen som vet någon som vill låna en shettis med tävlingsutrustning?

Ett annat mål är att köra in en av Ölandshästarna. Det ska jag väl hinna hoppas jag.
/jenny

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 477
Senast: ameo
·
S
Körning Hejsan Jag äger en shettis sedan 5 år tillbaks. Jag är helt såld i körning och lärt min ponny allt själv då han inte var inkörd när jag...
Svar
2
· Visningar
2 100
Senast: Gatsby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka