Mål med din häst

Sv: Mål med din häst

mitt mål är att kvala till SM i femgång till nästa år, jag tror inte att det är helt omöjligt för hästen blev A klassad på två tävlingar med ett proffs och fick precis under kvalgränsen i SM kvalet. Nu är inte jag lika duktig som hon som tävlade han, men vi fick väldigt bra poäng i höstas när jag tävlade så jag tror inte vi är så himla långt ifrån.

Sen har jag såklart som mål att han ska bli högre utbildad i dressyren, nu har vi precis blivit stadiga i formen i trav och galopp:)

mitt mål för mitt sto som snart varit riden i 2 månader är att vi nästa år ska kunna starta någon lä'ttare tävling, att få ner henne i vikt och naturligtvis att öka hennes utbildning.

Hmm. Mitt första, största och egentligen jobbigaste mål är ju att hålla värken på en sån pass dräglig nivå att jag kan rida/aktivera hästarna överhuvudtaget. Men annars så nog har jag lite mål,
som dock är anpassade till hur jag mår nu och att hästarna stått mycket.

SEIFUR:
Kunna lastas utan att frysa fast.
Kunna ridas ensam ut i skogen utan att bli hispig.
Få ner hullet och få bättre kondis.
Försöka jobba regelbundet och stärka grundgångartern och börja försöka
hitta tillbaka till tölten och jobba bort passtakten.

ISAFOLD:
Få ner hull, få bättre kondis och stärka hennes självförtroende.
Jobba mycket från marken på olika sätt.
Sätta igång ridningen lugnt och harmoniskt, börja med att grunda ordentligt i skritt.

LYCKA:
Kunna lastas och åka iväg kortare sträckor.
Få starkare kropp och bättre kondis.
Jobba mycket från marken och börja om lite med ridningen,
ta det lugnt och metodiskt och få henne positiv till arbete och utan att
ånga iväg i full fräs utan lov.

Nu ska jag få hem Jorunn så nu är mina mål följande..

Att hitta tillbaks till varandra efter 7 månader ifrån varandra... de går nog rätt fort.
Sedan är målet att vi tillsammans skall utvecklas och till våren skall vi starta våran första tävling..ev att vi åker iväg på någon istölt i vinter.. det är perfekt första tävling för det är ju inte på så seriös nivå=) men bra miljöträning=)

Det var det kortsiktiga målena

Det långsiktiga är ju att hon går upp i SM nivå men det gäller för mig att hitta en tjej/kille som vill låna henne för att tävla då=)..Vilket nog inte är såå svårt=)

Mina mål för mig och Eira är:

att sluta gå med nosryggen vågrät i tölt och galopp (det börjar komma)
att få med bakdelen i alla gångarter ( speciellt i tölt och galopp)
att få en stadigare form i trav och skritt
att kunna göra något i trav (förhållningar, driva, skänkelvikning, öppna)
att få henne mer avslappnad och mjuk

Vi ska äntligen ställa upp i vår andra tävling i helgen och mina mål för den tävlingen är att få rätt galopp och rätt gångarter med bra form i skritt och trav.
Åh vad kul det ska bli!

Jag har en 5-gångare med mycket pass, riden i snart 4 månader och blir 4år i maj.. Våra mål i år:
- Töltsättas & att tölten ska vara ren
- Kunna galoppera fortare & kunna "accsa" bättre (förberedelse för pass)
- Stärka trav och galopp
- Kunna göra mer perfekta halter (nu är han lite halv seg)
- Stå stilla vid uppsittning, utan disskutioner!
- Förbättra skritten och få mindre stressade steg
- Få bättre kondis och styrka
- Eventullet kunna lägga pass i höst

Till våren blir det förhoppningsvis någon lokaltävling -lätt klass och eventuellt 5-gång & pass under någon senare hösttävling (2011).
Än så länge ser han riktigt lovande ut! (: Blir förmodligen 5-gångs & pass häst, men det är passen jag tror kommer bli riktigt bra då han har mycket pass i sig, lätt att sätta under sig, kan springa fort och "paddar" på bra med benen. :P

KL

Mitt mål med min häst är att få komma ut och tävla.

Men än så länge ligger vi i inridning/vidareutbildnings stadiet och förnärvarande 3 gångare (tölten har inte kommit in i bilden än) Så vi har en bit kvar. :P Men man får dela upp allt i delmål fram till det slutgiltiga! :)

Jag har som mål med min häst att i sommar kunna galoppera utan problem på volt och att han ska bära sig ordentligt i samtliga gångarter, framförallt trav. Jag satte igång honom för två månader sen efter låång vila pga spricka i v.b, misstänker att mina mål är uppnåeliga!

Sen, om vi har tur (dvs att han inte skadar sig och att vädret tillåter) så är han tillräckligt stark för att vi ska kunna ta oss över ett par hinder i höst, men DÅ snackar vi muskler alltså. Hoppade honom mycket förut, upp till 1.10, och han älskade det. Ska jag kunna hoppa ens småhinder behöver han musklas som tusan, jag har ett hårt jobb framför mig men jag ser fram emot det!

Det var de kortsiktiga målen.
Framåt vill jag kunna rida ett L:A-program i dressyr utan några som helst problem (det är säkert helt lugnt också för han är duktig) och kunna ställa upp i en tävling. Jag har även drömmar om galoppombyten.

Som ni märker är jag inte så hemskt intresserad av gångartstävlan utan ser bara hans tölt som ett fantastiskt plus i kanten :)

Det är roligt att sätta upp mål när man får börja om från början för då först börjar man få en uppfattning om hur mycket hästen lär sig, får kondition och musklas. Igår tillexempel kunde vi från skritt gå direkt till klockren galopp, två veckor tidigare hade vi svårt att hålla galoppen öht.

Avklarat mitt förra mål: att få honom bära sig ordentligt i skritt. Lägg märke till hur han börjar arbeta med bakdelen på den senare bilden.
En och en halv månad sen:
ou4mjc.jpg

En vecka sen:
1zyvaj4.jpg

2ywzdd1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

vi är visserligen itne framme helt vid det målet, finns fortfarande lite bärighet att arbeta på, men det är en klar förbättring.

KL

Mål för mina två.

V
- Gå med eftergift längre sträckor i "alla" gångarter.
- Lära sig att tölten inte är "jobbig" och att han inte behöver spänna sig.
- Långsiktigt mål - tölta rent... :)

B
- Inte "stressa" så mycket, lära sig att ta det lite lugnt.
- Tävla! T2! Få poäng över 5...... :)

Vårat mål har varit att kunna rida alla gångarter utan att hamna i vild sken, vilket vi har uppnått med bravur. Det överhängande målet efter det är att vårt samspel ska bli ännu bättre och att min häst ska bli tryggare och mer avslappnad när vi är ute och tävlar.
I överhuvudtaget är jag otroligt nöjd med fjolårets prestationer när det gäller den biten, så i år kanske vi kan sikta in oss mer på lite högre poäng.

Mål för 2010:
--> Fatta galopp från skritt utan att kasta sig in, alltså arbeta med styrkan men också med hjälperna.
--> Komma underfund med hur vi på bästa sätt ska komma fram i trav utan att först hamna i tölt.

Fler har jag också, men nu får jag främmande :D Huvudsaken är dock alltid att vi har roligt :)

kl.

målen för detta år är att han ska få bättre kondis, gå ner 50-100 kg i vikt MINST! Orka trava längre stäckor i fin form med fina övergångar till tölt och galopp. Samla sig mer. träna skolorna. Kräva mer samling i galoppen, såsmåningom, nu är det mest fokus på att det blir rätt galopp och att han inte ska rusa eller få oren takt.

han har jättefina gångarter som jag ska ta vara på och bygga upp honom mera så att han orkar jobba ordentligt. Det har redan blivit skillnad med traven, som var så jobbigt tyckte han innan för ett halvår sedan, nu han jag tränat den så mkt. att han väljer traven framför tölten, det gjorde han inte innan. Så nu får jag växla mellan gångatrera mer så han inte tappar den ena.

Mitt mål med Muni just nu är att få honom mera stabil i tölet, få lite mera tryck i ökade tölten, få bakdelen med sig mera och ryggmukkler :) På långsiktigt håll så har vi planer på FM, beroende på hur det går där och var vi ligger i det läget så NM.

Med Laufa är målet först och främst att vi ska bli kvitt hennes löss (haha) och att hon ska ploppa ut sitt föl! På långsiktigt håll vill jag börja rida den 5:e växeln ;) Hon är massa passlagd på island men tusan heller att NÅN i sverige/finland ska få henne i pass... Sen skulle det sitta fint att inte få en bockande häst när man sitter upp ;) Och ett till (läs: några) FM skulle inte sitta helt fel :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Ridning Rider en islänning som är stark i sin grisepass. Väljer gärna pass istället för galopp osv. (Har just börjat lägga in galopp i träningen...
Svar
6
· Visningar
1 891
Senast: Gry
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det sista gången hos psykologen före hennes semester. Kontakten ska återupptas i augusti när hon kommer tillbaka. Det är klart...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka