Sv: Mål med din häst
Jag har som mål med min häst att i sommar kunna galoppera utan problem på volt och att han ska bära sig ordentligt i samtliga gångarter, framförallt trav. Jag satte igång honom för två månader sen efter låång vila pga spricka i v.b, misstänker att mina mål är uppnåeliga!
Sen, om vi har tur (dvs att han inte skadar sig och att vädret tillåter) så är han tillräckligt stark för att vi ska kunna ta oss över ett par hinder i höst, men DÅ snackar vi muskler alltså. Hoppade honom mycket förut, upp till 1.10, och han älskade det. Ska jag kunna hoppa ens småhinder behöver han musklas som tusan, jag har ett hårt jobb framför mig men jag ser fram emot det!
Det var de kortsiktiga målen.
Framåt vill jag kunna rida ett L:A-program i dressyr utan några som helst problem (det är säkert helt lugnt också för han är duktig) och kunna ställa upp i en tävling. Jag har även drömmar om galoppombyten.
Som ni märker är jag inte så hemskt intresserad av gångartstävlan utan ser bara hans tölt som ett fantastiskt plus i kanten
Det är roligt att sätta upp mål när man får börja om från början för då först börjar man få en uppfattning om hur mycket hästen lär sig, får kondition och musklas. Igår tillexempel kunde vi från skritt gå direkt till klockren galopp, två veckor tidigare hade vi svårt att hålla galoppen öht.
Avklarat mitt förra mål: att få honom bära sig ordentligt i skritt. Lägg märke till hur han börjar arbeta med bakdelen på den senare bilden.
En och en halv månad sen:
En vecka sen: