Mål med din häst

hag391

Trådstartare
Börja fundera vad jag egentligen hade för mål med min häst efter två av stallkompisarna varit på träningsläger och de hade tydligen pratat om mål. Har bara tänkt att målet var 4 hyfsat rena gångarter och drömmen var att plocka fram den 5e växeln. Har ju sagt att innan hon pensioneras så ska vi träna pass och vi har ju lite tid på oss då hon är en 97a *s*

Mer detaljerat har jag aldrig funderat men satt mig och börja på att skriva en lista med saker (obs ej i ordning):

Bakdelsvändning
Bära sig bättre
Få henne mer framåt & uppåt
Få med rumpan
Galopp från halt, skritt, trav och tölt
Lättväxlade gångarter
Mer explosiv när jag ber henne
Mer framåtanda
Renare bärigare galopp
Renare tölt
Rygga utan att tveka
Skritten renare
Skänkelvikning mm i trav
Släppa bogarna
Stabil och bärig trav
Ta tölt från galopp
Tölt i högre än medeltempo
Tölt i medeltempo

Flygande pass (dröm) Får det nu ibland oxå men inte direkt planerat *asg*
Valla kor (dröm)

Sedan blir det att lägga upp en plan hur man kommer dit. Har en 5ggr med mkt pass

Vad har ni för mål med era hästar?

Sv: Mål med din häst

Än så länge är målet att lära känna varandra eller ja... måste få ner Saga i vikt och så mer flås och muskler.

KL.
Målet med Dalla är SM och således all den utbildning/gångartsträning som hör till och krävs.
Egentligen är målet det samma med alla mina hästar :p

Har en inridningshäst på gång och där är målet att vi båda ska överleva :rofl:

Mina mål är att få en bättre tölt och att han ska bli lite mera lättväxlad än vad han för tillfället är,kanske gå ner lite i vikt också,det kan alltid behövas.

Började med att "råka" SM-kvala under min första tävlingssäsong med islandshäst, efter att ha ridit ett SM så är man körd ! Det är helhäftigt. Mitt långsiktiga mål (som ska uppfyllas innan jag dör :angel:) är att få en plats i landslaget. Har haft turen att få låna en riktig läromästare och sen haft mycket bra hjälp så att våran egen valack lyckades SM-kvala 2007, 2008 och 2009. Nu är det nya stoets tur att även hon uppfylla det hela .. Hehe

Jag tycker dina mål låter bra !!

Min dröm, som är otroligt långsiktig (känns det i alla fall som just nu), är att jag ska kunna sitta upp på henne utan problem, hon står stilla, fokuserad på mig, hoppar inte till och blir rädd när jag landar med rumpan på henne, står stilla när jag sätter i stigbygeln och går iväg i en lugn "normal" skritt när jag ber henne om det.
Den dagen det händer (det kommer hända, har bestämt mig för det, vet bara inte hur lång tid det tar) kommer jag gråta av lycka.

Andra mål är att få koll på 4 av hennes 5 gångarter, så att de ser vettiga ut. Hon har alla fyra om hon inte är väldigt spänd, men de är ju inte särskilt bra alls. Stjärnkikarform bland annat.

Och så vill jag ut och tävla. Skulle tävlat denna helgen, men kan inte pga avramling.

Och så vill jag att hon ska tycka om mig och vilja vara med mig. Också en dröm, eftersom jag vet hur lång tid det tar att utvecklas, speciellt med henne.

Prestationsmål såsom poäng m.m. har jag inte ens tänkt på än, kommer nog ta iaf minst ett halvår innan jag börjar med det :)

Mitt mål är att han ska hålla och vara frisk, det andra finns redan. Nu är det bara vägen fram till pension som räknas.

Långsiktiga målet är SM just nu är målet att få henne att sluta dumma sig hahaha=)
Ston!!!!

Nu har jag henne utlånad men när jag får hem henne igen är mitt mål med henne att tävla lite för då är de mer jag som behöver lära mig=)

Utbilda henne i barock/dressyr lära lite småkonster hon är så smart så de går nog fort och lära sånt=)

Men jag vill ha henne till allt möjligt vill kunna hoppa lite, rida vanlig dressyr tävla gångartertävlingar tävla lite distans osv=)

Målet med Kveikja är att kunna tävla för medelpoäng, dvs kunna leva upp till de olika tävlingsmomenten med "godkänt". Närmaste målet är dock att bli av med en spänning i länden och bli mjuk och liksidig. När det kommer blir oxå tölten bättre.

Målet med Andi är att han skall kunna tölta hemma i skogen för hobbybruk, gå ner i matchvikt och bli ännu duktigare på dressyr! Hade varit väldigt roligt att kunna ställa upp i en riktig lätt fyrgågstävling- bara på skoj! Men först skall vi lära oss att tölta.

Målet med Snöggur är att få en tävlingshäst för T1 som oxå kan sakta ner i temposkillnaderna inte bara köra ökat, och som bär sig bättre. Målet är oxå att kunna skritta utan att det blir överilat.

Det övergripande målet är att vi ska ha kul tillsammans! :)

När han kommer hem från sommarbetet i slutet av augusti ska vikten ner och muskelmängden upp. Nu i sommar rids han ganska sparsamt. När han har musklerna till det är målet att han ska bära sig i fyra av fem gångarter och att de ska vara väl avskilda. Jag ska arbeta mycket med mjukheten så att han går att böja lika bra i båda varven.

Som av en ren händelse är målet för mig själv också att jag ska byta ut några kilo "krockkuddar" mot muskler :rofl:

Mål: Hitta en passande sadel åt mig och skrället! :angel:
Även få bort lite för mycket sommarmage.

Mitt mål är att få Sprengja att lita på mig och även att lastande skall ske smärtfritt :) inom ridning vill jag att hon skulle sätte mer tyngd på bakbenen för att småningom börja få bort travtakten :) mitt förra mål klarade vi nyligen av vilket var att komma godkänt igenom vår första tävling :D

Långsiktigt mål är att tävla i FM (finska mästerskapen) och sedan om några år att ta föl på henne :D

Jag har 4 mål på min häst som visar pass ibland ute och mycket in tölten

och det är

nr 1 kunna trava rent (han har lite svårt för det )
nr 2 hitta en form i skritten (kan han inte lite ibland när han jobbar )
nr 3 få han att vara kort i galoppen(han är väldigt lång isis 145 cm så det är lite att jobba på)
och sista kunna tölta rent utan att behöva gå i volter

japp det kämpar jag på det tar sin tid men hoppas att det kommer att gå :)

Mina mål med min nya häst som jag endast har ridit i 5 vecor är att vi ska kunna hålla oss på banan på tävling. har ju inte tävlat han än men han har hoppat av med förra ryttaren varje gång hon tävlade så det var väl det första målet ungefär. elelr ja att vi ska bli riktiga kompisar och att han kan lita på mig å hela den delen. Anmäld till edda forsen 3-4 oktober. och det kanske blir Járnhestur eller hrimfaxi nu och får se hur det blir. men när vi väl har lärt oss att vara kvar på banan så är ju skjälvklart målet att ta sig till SM nästa år. och eventuellt visa honom (valack) i vår eller nästa höst.

Vad har ni för mål med era hästar?

Det roliga målet jag har med min häst är att tävla och gärna få rosett! :bump:

De viktiga målen jag har är:

1. 100% separerade gångarter
2. Kunna lasta henne utan problem
3. Få henne att gå ner i vikt

Mitt mål med min lilla pålle är att få ner henne i vikt, igen. :eek:
Tölten har jag kunnat plocka fram själv och hon töltar SÅÅ fint nu, men sakta.
Så mitt andra mål är att få upp tempot på tölten.
Sen är jag nöjd, för denna gången. :)
Tror att man inte ska ha för många mål utan hellre gå i land ett efter ett.

Målet just nu är att alla gångarter ska sitta såpass bra att jag känner mig redo att tävla till våren.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Ridning Rider en islänning som är stark i sin grisepass. Väljer gärna pass istället för galopp osv. (Har just börjat lägga in galopp i träningen...
Svar
6
· Visningar
1 891
Senast: Gry
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det sista gången hos psykologen före hennes semester. Kontakten ska återupptas i augusti när hon kommer tillbaka. Det är klart...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka