S

Stattins gård

Har börjat ge vår häst majsolja, ca 1/2 dl dag. Han har blivit mycket piggare, kan det bero på oljan ? Han har också lite sommareksem, är det nån som har erfarenhet av om det ev kan hjälpa till förebyggande ?
 
Sv: Majsolja

De fleromättade fetter som i ett par studier på häst tyckts kunna lindra allergiska reaktioner är högt fleromättade n-3 eller omega-3 fetter (betyder att de har den första lediga platsen för att reagera med andra ämnen vid den 3e kolatomen). Majsolja innehåller inte så mkt n-3 utan mest n-6. Lin-, rapsolja och fodertran däremot innehåller mkt n-3 fetter.

Olja i måttlig mängd är en skonsam form av energi för hästen, har kanske behövde litet mer kalorier.
Helena
 
Sv: Majsolja

Skulle rapsolja eller fordertran vara bättre för en eksemhäst alltså ??
 
Sv: Majsolja

Stattins gård skrev:
Skulle rapsolja eller fordertran vara bättre för en eksemhäst alltså ??

Svar ja. De studier som är gjorda använde iofs linolja men raps o fodertran har samma smaskiga fettsyror. Vad gäller fodertran så innehåller de stora mängder D-vitamin – bra i lagom dos men man får tänka på doseringen så det inte blir för mkt av vitaminerna. Helena
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Murray
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 147
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp