Majsensilage

Sv: Majsensilage

puttar upp denna tråden då jag aldrig hört talas om majsensilage :)
Vad är det för något?

undrar oxå vad det är för något? växer inte majs på typ stora växter ? är det dem de ska göra silage av ??

Det verkar som det ligger lägre i protein, men annars är jag inte människa till att gissa om det fungerar på häst, givetvis är jag nyfiken :)
/U

undrar oxå vad det är för något? växer inte majs på typ stora växter ? är det dem de ska göra silage av ??

På gården jag bor på ska de börja med majsensilage nästa år (till kossorna), och om jag fattat det hela rätt så hackas alltihopa både majsen och det gröna ihop, för att sedan ensileras. Jag har inte nån koll på näringsvärden men tror att proteinet i allafalla ligger något lågt. Men jag ska försöka ta reda på mer, det är lite intressant och se om det kan passa som hästfoder.
Inka

hm ja dom ger väl hästar majs i USA har jag för mej, men tror inte det är så super med protein i det...

**KL**
Någon som har en analys så det går att jämföra lite på skoj? Är det lika varierande som vall-silage kan vara i näring?
/U

ja det vore intressant läste i någon foderbok och tror att ren majs låg typ runt 10 MJ och 80 SmRp, men borde ju bli mindre om man blandar i bladen och allt det... Men kan det funka för äter man sånna där jätte stora majskolvar (som de har på husvagnssemstern på julafton ;)) så är det ju en väldigt stor och hård stock i mitten... borde inte det bli väldigt hårt för hästarna om de skulle äta den klumpen...

Inka_NZ skriver att hon hört att allt hackas, och det låter mer vettigt, så det blir nog inte som den berömda husvagnssemestern ;).Men det hade kunnat vara intressant annars..:rofl:
U

hehe ;) ja kan nästan se min häst framför mej :p men frågan är ävl hur bra det är att fodra emd sånt i stora mängder eftersom majs innehålelr väl mer stärkelse än havre tror jag...

Man ska aldrig säga aldrig men tror nästan inte att det kommer att göra det. Har utfodrat mjölkkor med majsensilage, det luktar förvisso väldigt gott men det är väldigt låg ts (iaf i det som vi fodrade med) sen finhackades det eftersom man använder hela plantan vilket i sin tur kan skapa rätt sotra problem för ffa hästar. Visst som tillskottsfoder skulle det nog fungera men inte som enda foder, det tror jag inte....men...

Personligen kommer jag nog inte att välja majsensilage. Hellre ger jag min häst ett lokalproducerat foder (för majsensilage finns inte här), bättre för miljön dessutom.

Hellre ger jag min häst ett lokalproducerat foder (för majsensilage finns inte här), bättre för miljön dessutom.
Med tanke på klimatförändringarna är det bara en tidsfråga innan det blir lokalodlat i Hälsingland...

Skämt åsido, vår granne (här i Östergötland) hade fodermajs för något år sedan. Vet faktiskt inte hur långt norrut man odlar, men jag skulle gissa att det faktiskt går att odla långt norrut eftersom man inte behöver vänta på att kolvarna ska mogna.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka