Majs - Kraft- eller grovfodet?

Aliil

Trådstartare
Ja som rubriken säger, räknas majs som kaft- eller grovfoder?

Undar av ren nyfikenhet;):o:D

Sv: Majs - Kraft- eller grovfodet?

Hmm skumt för att till kor räknas det som grov. Där av min undran.

Fast i och för sig får dom hela plantan.

Skulle du ge hela plantan åt en häst skulle det vara grodfoder åt den också. :idea:

Då e frågan hur man praktist ska kunna ge hela plantan till hästarna utan att det blir för snabbt dålig:confused:

För den hackade (som gers till korna) tar varme väldigt fort. Så att hacka och gör rundbalar åt e inte smart lösning. Då dom skulle hinna bli dåliga innan hästaran hunnit äta upp det.

Varför undrar du?
Majs är inte ngt jättebra foder till hästar.
Hästarna i USA får vad jag förstått en hel del majs vilket säkert beror på att det odlas mkt där.

Hela plantan är grovfoder medan själva frukten eller vad nu majskolvar räknas sm är kraftfoder. Denna del av majsplantan måste värmebehandlas annars är den farlig för hästen att äta. Proteinkvaliten är inte den bästa, om man ger mkt majs måste man komplettera med extra lysin.

Min undran kommer ifrån att jag vet att det räknas som energiriktgrovfoder åt kor.

Så jag började fundera om det nu räknas som grovfoder till hästar så måste det vara bättre att ge maj än tex havre om energi måste upp lite.

Så som lusern e bra att gå för proteinet.

Men om majskolven måst värmebehandlas så går det ju inte alls att ge dom hackadmajs(planta).

Min undran kommer ifrån att jag vet att det räknas som energiriktgrovfoder åt kor.

Så jag började fundera om det nu räknas som grovfoder till hästar så måste det vara bättre att ge maj än tex havre om energi måste upp lite.

Så som lusern e bra att gå för proteinet.

Men om majskolven måst värmebehandlas så går det ju inte alls att ge dom hackadmajs(planta).

Finns pelleterar grovfoder om energin måste upp.

Om det är den höga energin du vill åt så sitter det framförallt i kornet, inte i hela växten. Så varför man skulle vilja ge hela förstår jag inte, om man vill öka på energin.

Det var bara en fundering som ploppade upp i skallen.

Och sen måste det ju vara bätte att ge energi ifrom av grovfoder än kraft.

Fast det du egentligen gör är ju bara att plocka bort det som gör att det räknas som grovfoder. (Själva plantan.)
Visst, den får växttråd tillsammans med den extra energin, men ger man det med lucerne, eller ger hö innan blir inte skillnaden så stor.

Bonden som jag jobbar sa att majsen låg på 12MJ. Medan ensilaget låg på 9-10 MJ.

Tanken som jag hade vad att man skulle kunna ge det tillsammans med höt för att kunna höja det lite till iaf.

(E kanske lite insnöad på kor när det gäller majsen då dom får det med ensilaget).

Ska du ge hela majsplantan får du nog ge den hackad väl inblandad i grovfodret. Själva plantan är väl ganska grov(?), och lär bli ratad av hästarna.
Om man nu kan hitta ett sätt att förvara det vill säga! Skulle du köpa direkt från bonden menar du? För då lär ju bonden redan ha en förvaringsmetod som inte är så lätt att rucka på.

Det var hacka som jag hade i tanken från början. Men som jag sa innan så tar det snabbt varme och blir dåligt.

Och nej jag ska inte ge mina hästa majs då dom klarar sig på höt.

Utan att det e bara min virriga hjärna som fick en tanke när jag senast täckte av majsen på jobbet:angel:

Aha!

Ja, det finns nog en anledning till att hästfolk inte fodrar med det. ;)
Är der lika illa som med HPmassa? Det blir varmt på en kvart känns det som. :grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa ahh blir så less... Dagens roman .... Var till veterinären i tisdags och fick bekräftat att Doris nu har kraftig benhinneinflammation...
Svar
17
· Visningar
2 304
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 209
Foder & Strö här i australien så blötlägger man allt kraftfoder och blandar med Chaff (hackat lucern hö eller nått sånt) varför? och varför är det...
Svar
18
· Visningar
4 034
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka