Maine coon tråden!

Sv: Maine coon tråden!

Nämen, vad sjuttsicken skulle jag gå in här på Kattforumet för...
En Maine Coon SKULLE jag ju definitivt ha när vi flyttade till eget hus för 5 års en. Ha ha. Nu har FYRA katter flyttat in, på egen hand, en gammal strykarkatt, en som min man hittade i skogen som pytteliten unge mitt i vintern, och så grannens två katter som hellre bor hos oss. Plus hunden då, som jag faktiskt köpte! Men nån Maine Coon blev det inte. Suck. Än...!;) Nu börjar man ju fundera igen...

Är din Maine Coon innekatt? Våra 4 katter går ut och in som dom vill och sover gärna i soffan i uterummet om natten på sommaren. Skulle jag ha en katt till kunde jag inte begränsa den ensam till Inneliv.

Ja, de blir stora, just av den anledningen kan det bli kul med MC, de är ju också jättefina!

Tössen är vanlig bondkatt som lidit av undernäring så hon blir en liten katt när hon är vuxen :p Kanske bara ett par kilo. Vi får se när hon blivit äldre, tycker inte hon verkar väga ett kilo än :p

MC blir kul i jämförelse med henne :D

Är din Maine Coon innekatt? Våra 4 katter går ut och in som dom vill och sover gärna i soffan i uterummet om natten på sommaren. Skulle jag ha en katt till kunde jag inte begränsa den ensam till Inneliv.

Det är mina föräldrars MCO, men jag köpte honom till mamma :)
De flesta coon uppfödarna i Sverige (du bor väl i England?) säljer endast som innekatter. Min uppfödare tyckte att vi kunde göra hur sjutton vi ville i princip. Bailey sitter ute i lina i trädgården och fångar jämt en massa möss, det finns dock en liten möjlighet att han får börja strosa runt ägorna när han blir äldre..men föräldrarna oroar sig mest för stöldrisken. Bor man utom trafikfara och större folkmängder ser jag ingen anledning att hålla kissen inne :) .

Var ju o tittade på ett gäng igår. Jag blev mkt besviken, tyvärr.
Mamman såg inte ut som en MCO, hon såg ut som en vanlig skogskatt. Hon kanske var en MCO men LÅNGTIFRÅN godkänd skulle jag säga, ingen tjock svans, ungefär samma pälslängd över hela kroppen, alltså ingen krage som syns, ingen lång päls längs magen. Det enda som liknade MCO hos henne var hennes öron, som hade hår så att de liknade ett lodjurs öron.
Pappan fanns det ingen bild på, farfar fick vi se, han vägde hela 9,5 kg :eek:
Kattungarna såg inte så fluffiga ut, två av dem hade tjock päls, tjock svans och såg stora ut, de resterande var tyvärr som våran Tössen, alltså ingen fluff, ingen tjock päls. :(
Uppfödaren vägrade sänka priset, de har varit till salu länge. Vi struntade i dem, var ändå ingenting vi fäste oss vid. Vi var ju ute efter raskatt, då vill vi ju att de ska se ut som en riktig sådan även om vi inte tänkt ha till avel eller dylikt.
Vi bestämde oss att vänta med en raskatt och använda pengar till annat.

MCO och Norsk Skogkatt ligger väldigt långt ifrån varandra i typ, om honan såg ut som en NFO låter ju det väldigt konstigt.

Kanske var det så att det inte var en extremt typad showkatt. Vissa uppfödare arbetar med novislinjer och de är inte heller extrema.
Att honan var i dålig kondition gällande pälsen är inte konstigt efter dräktighet och ungar.

Ni kanske ska se er om hos andra uppfödare också för att se om ni hittar något ni gillar, och inte bara ge upp tanken på engång :)

Åk och titta hos fler uppfödare, tycker inte du ska ge upp så lätt :)

Ang pälslängden på den honan du såg så blir ofta fertila honor lite mer pälsfattiga, men det är ju olika ,min ena fertila hona är korthårig men min andra har världens päls :)

Till er både.

Jag har en norsk skogskatt hemma, eller det är min mamma som har den, så jag vet hur de skiljer sig i utseendet, men den katten vi såg var ruggig i pälsen, men det var för hon inte badat på ett tag, vilket vi kunde ta. Men jag tyckte inte hon såg så rastypisk ut, alltså ingen variation i pälsen, inte ens det minsta. Om man kollar på bilderna som lagts ut i den här tråden så är bägge hanarna och honorna jättefina och man ser att det är en MCO.

Vi vill ju ha en rastypisk MCO, det är ju nöjet med att ha en raskatt, annars kan vi ju lika gärna ta någon billig långhårig korsning känns det som :p
Men nej, den behöver inte vara extremt showtypad men den kan väl se ut som en riktig MCO (vilket vi inte kunde se på en del av kattungarna, ett par av dem verkade åtminstone ha möjligheten att se ut som en typisk MCO)

Och nej, vi ger inte upp. Det handlar enbart om pengar. Jag är arbetslös, vi vill köpa kamera (det har vi velat jättelänge) så vi väntar med en raskatt. Det finns nog fler uppfödare, men pengar är allt som fattas :)

Jag tycker ni gör rätt i att vara kräsna, kändes det inte som "ett köp" ska man inte göra det för sakens skull heller. Passa på nu medan ni kan att åka på utställningar och titta /surfa efter uppfödare på nätet och kolla runt. Till nästa gång vet ni precis vad ni vill ha och då lär ni veta när "er" kattunge dyker upp! :)

Nu måste jag berätta. Har saknat en katt så länge, fick ta bort min gamla älskling för 1,5 år sedan för han hade tumörer på njurarna.

Grå katter älskar jag och även långhårskatter nu mer.

Och vet ni, det gick fortare än jag anat. Ni kanske kommer ihåg tidigare här om mina funderingar kring rasen.

Så såg jag en annons om en omplaceringskatt, en vuxen hona. Helgrå och korsning Maine coon/Raggdoll. Vi var och tittade och blev förälskade :love:, hon fick följa med oss hem. Hon har nu varit hos oss i 9 dagar och hon har blivit riktigt hemtam nu med allt här. Hund hade hon aldrig sett, vi har en terrier på 13 år som hela sitt liv haft katter runt sig så han bara suckar "en katt till" och så är det inget mer. Det har hon förstått nu och till och med försöker busa lite med honom, fast då ska han inte bry sig för om hon ser att han vill gå fram till henne så sticker hon. Hon är innerkatt och bott i lägenhet. Här får hon ett helt stort gammalt hus att traska om kring i.

Hon älskar vatten. Vattenskålen står nu mer på diskbänken efter en massa slaskande med tassar i skålen så att den blev tom och bänken full. Ja hon får äta på en bänk vid köksfönstret, ni vet hundar och mat som står framme. Hon har också fått en stor keramikskål till vattnet, så får hon leka bäst hon vill och ändå ha vatten kvar. Fast helst vill hon dricka ut kranen. Hon pratar mycket med en mjuk röst och spinner så att det dånar.

Raggdollen i henne syns inte måste jag säga. Hon har tofsar på öronen och allt, stor för att vara en hona.

Jag fullkomligt älskar henne och är så blev det Maine coon i alla fall, ja åtminstone 50% då!

Vet inte hur man lägger in bilder här, ska se hur man gör och om jag klarar av det. Fast i och för sig vill väl ingen i den här tråden som vill se en "halv" Maine coon :grin:.

Senast ändrad:

Underbart att ni har skaffat en maine coon sida.Katten som jag älskar och ska ha en dag.
Om det är någon här som föder upp maine coon så hör av er till mig eftersom jag funderar på att skaffa en när mina gossar är några månader äldre.

Vet inte hur man lägger in bilder här, ska se hur man gör och om jag klarar av det. Fast i och för sig vill väl ingen i den här tråden som vill se en "halv" Maine coon :grin:.
Jovisst, men smirkandet hade jag gärna varit utan ;)

Vi har fem katter inne som får gå ut och så MCO killen som bara får vara "ute i snöre", det funkar kalsbra att ha det så.

Jag tycker ni gör rätt i att vara kräsna, kändes det inte som "ett köp" ska man inte göra det för sakens skull heller. Passa på nu medan ni kan att åka på utställningar och titta /surfa efter uppfödare på nätet och kolla runt. Till nästa gång vet ni precis vad ni vill ha och då lär ni veta när "er" kattunge dyker upp! :)

Håller helt med dej.

Gjorde själv precis tvärtom:crazy:, köpte första kissungen jag tittade på men jösses vilket lyckokast det blev. Är ju så nöjd med både Mysco och hans supertrevliga uppfödare.

Ni andra som har MCO, ser de oxå ut så här i "skägget" när de druckit.
DSC_0305-1.jpg

DSC_0303.jpg

AnnaHo:Han är bra härlig din Mysco :)

Måste visa en härlig liten tjejja som min Lighten är pappa till :D

S*Anne Dotts Ambrosia Jean Marie
lo2.jpg

Hon är görsnygg !!:love:

Ska ni ställa i Norrköping, jag har anmält till lördagen.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är inne på att köpa mig en Maine Coon. Hittills har jag bara haft hittekatter och katter jag har räddat. Men jag har alltid velat ha...
Svar
6
· Visningar
3 141
Senast: Sol
·
Övr. Katt Hur många här har ett katteri eller föder upp raskatter? Jag har ju sedan länge blivit över huvudet förälskad i Maine Coon katten och...
2
Svar
37
· Visningar
2 747
Senast: MrsScabtree
·
T
Övr. Katt Ber om ursäkt om det redan finns en sån här tråd men när jag sökte i forumet fastande datorn.:o Ni som har Main Coon. Kan ni inte...
Svar
6
· Visningar
1 839
Senast: Sassy
·
M
Övr. Katt Vi funderar lite på att köpa en Maine Coon, nån som har koll på rasen som kan berätta lite? De är ju så fina! Vi tänkte ha en kastrerad...
Svar
1
· Visningar
664
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka