Maine coon som utekatt?

kopparberg

Trådstartare
Det är synd om mig, jag är kattlös! :(
Var när jag bytte bostadsort tvungen att låta min älskade kisse flytta hem till min mamma.

Fick sedan ett kattvänligt boende, men då min älsklingskatt haft rejäla problem att bli hemmastadd hos mamma så ville jag inte flytta henne.

Tog då en katt från ett katthem, det fungerade fint, han passade bra in som utekatt. Trodde jag! Det visade sig att en grannk-ing trots att jag bönade och bad, förklarade och tiggde och till slut skällde ut matade denna katt så han blev sjuk! Med största säkerhet trodde puckotanten hon var snäll, men katten i fråga blev i allafall konstant lös i magen av hennes vad hon nu stoppade i honom.
Så jag var tvungen att göra mig kattlös igen! :(
Katten sörjde inte alls, han fick flytta och vara utekatt hos en kompis, han trivdes från första stund och blev frisk som en nötkörna på ett par månader.
Tyvärr blev han överkörd av en bil och dog efter något år. :cry:

Nåväl, numera bor jag så jag absolut inte kan ha katt, men sambon och jag småletar ju lite annat boende, och ska jag flytta, då är ett krav jag inte tummar en mm på att jag ska kunna ha katt!

Vill då ha en Maine coonkatt, men går de att ha som utekatt? Innekatt är inte ett alternativ för mig.
Och vill uppfödare av maine coon sälja om man har som utekatt?
Någon som vet?

* ett hem utan en katt är bara ett hus... *

Sv: Maine coon som utekatt?

Jag tror du kan få mycket svårt att köpa en rasren katt som utekatt faktiskt. Såvida du inte bor väldigt bra och säkert och uppfödaren godkänner det. Dom flesta uppfödarna säljer enbart som innekatter pga riskerna.
Alternativet om du vill ha just en MaineCoon är att leta vuxna omplaceringar som vant sig vid att vara ute redan, men att köpa en kattunge och släppa ut den lös... Nej, det tror jag blir svårt att hitta nån som tillåter.

Varför vill du inte ha en innekatt? Jag ser väldigt många fördelar med det, mest faktist, i stället för att riskera kattens liv och ens egen oro när katten inte kommer hem.

Självklart kan du ha en maincoon som utekatt, eller iallfall ute-när-hen-vill katt;) vilket jag gissar att du menar.
Vår maincoon går ut och in som han vill och trivs oerhört bra med livet.

Givetvis ska katten kastreras innan den släpps ut och precis som alla andra katter har den rätt till att bo så att det inte är stora vägar som går utanför trappen men det är ju ingen skillnad på om det är en raskatt eller en vanlig bondkatt.

Jag skulle leta omplaceringskatt gå in på MCO-klubbens hemsida - de har en rubrik för omplaceringar och minst en av katterna där vill vara ute och inne katt !

Vår kastrerade maine coon hane går också ut och in som han vill själv genom kattluckan, han är en riktig "herr Jägermeister" som stolt släpar hem skator, ekorrar och annat "ätbart" ur naturens skafferi - urk! Han har varit ute sedan han var ungkatt och det har funkat fint. Vi bor lantligt utan passerande trafik och vår uppfödare hade inga invändningar. Vi var förstås "ärliga" från början med att vi ville ha en sällskapskatt som skulle få vara ute, och inte ville köpa ett utställningsexemplar för liggande på sidenkudde i soffan. Det gäller bara att ha en bra kattborste, rackarns vad kardborrarna sätter sig i pälsen;)

0809DjuptsovandeSiggepfrskinnetisov.jpg

Man blir trött av att vara ute...

Nu gör jag en liten trådkapning.

Jag har själv en innerkatt som får gå koppelpromenade, fast jag bor i hus och har skogen, ängar/beteshagar intill åt ena hållet. På andra sidan huset har vi ett villaområde. Jag vet precis hur glada de är att få katter in i deras trädgårdar :mad: Kul att få sin katt jagad med stenar eller annat tillhyggen och barn som är allt annat en vänliga. Själv har jag fågelholkar i äppelträden och följer föräldrarnas matningar av sina ungar och tycker väl inte att det är den roligaste syn att få se en katt på holktaket som ramar omkring i boen. Har satt upp nät kring stammarna som stoppar de flesta, men en gång ska ungarna bli flygga och då riskerar de att bli "leksaker" åt katterna.
Vist, katter jagar men det gör hundar också men de får inte jaga vilt på egen hand.

Bor man i eller intill samhällen tycker jag man ska ha sin katt under kunder kontroll, för kattens eget bästa.

Och alla som inte ställer ut sina katter och ändå har dom inne, vad har du för påhittat argument till det?

Jag har inga "påhittade argument" alls. Jag anser att man själv avgör om man vill ha sin katt ute eller inne beroende på hur man lever och bor.

Jag vill inte ta den diskussionen här. Det för att jag accepterar andras val och inte anser det på något sätt är djurplågeri vare sig det är innekatt eller utekatt.
Men nej, innekatt kommer aldrig bli aktuellt för mig, det är utekatt eller ingen katt alls som gäller i mitt fall.

Kastrering/sterilisering är en självklarhet för mig!

Men vad trevligt att du har en Maine coon som utekatt! Rent fysiskt har jag själv räknat ut att de fungerar som utekatter, men jag vet en som har en Maine coon och hon berättade för mig att det ofta var tveksamt att uppfödare sålde om de skulle vara utekatter.
Om ett par år är det chans att jag kommer bo i hus, och då blir det ju i ett kattvänligt område. Inte helt omöjligt att vi kommer ha stall på gården också, och då är ju en katt för att hålla ner musbeståndet också ett måste!

Min kompis har en skogis som utekatt. En fd utställningskatt som omplacerades pga att husse/matte var jourhem och han inte tycker om andra katter. Förra ägarna ville han skulle fortsätta ställas ut, men kompisen har inte den tiden. Och där var det aldrig några problem med att skogisen skulle vara utekatt, då hade kompisen inte tagit honom!

Intressant! Tack för tipset! Jag skippar gärna kattungeåldern och tar en vuxen katt, så omplaceringskatt är helt ok med mig!
Kattungar är helt underbara, men de är ju ofta rätt krävande också! ;)

Gud så underbar!!!! :love::love:
Gissar att katten kan släpa hem rätt stora villebråd, det är ju lite storlek på en Maine coon!
Mitt ex hade en katt som var kaxig som 17. Hon jagade bla efter räv och rådjur. Dock så lyckades hon av förståeliga skäl aldrig komma ifatt och försöka få ner de bytesdjuren!

Givetvis så ska jag vara ärlig mot uppfödaren/säljaren och säga att jag ska ha katten som utekatt.
Hittade en uppfödare i mina trakter, och om man dömer av bilderna på deras hemsida så har de sina Maine coon som utekatter.

Senast ändrad:

en katt för att hålla ner musbeståndet också ett måste!

Hm:angel: vår maincoon anser inte att musjakt är något för honom, för honom gäller råttor:d

Där vi bodde innan fanns det ett spannmålsmagasin där det fanns en och annan råtta av större format. Vår herre placerade sig utanför dörren och slog till dem med tassen när de kom ut:rofl: det såg verkligen helskönt ut:D

Han var så duktig att bonden som ägde magasinet var lite ledsen när vi flyttade därifrån.

Vilken syn! Katten fiskar råttor! :D:D

För många år sedan var ett reportage i vår lokaltidning om Anticimex och deras arbete, och de gav också tips och råd.
I allafall så avslutades reportaget med att de sa att det mest effektiva för att slippa möss, det var att ha katt! Anticimex skulle ALDRIG kunna mäta sig med en katt i effektivitet! :cool:
De nämnde också att för att få ner musbeståndet så behövde inte katten fånga alla möss, bara lukten av katt skrämde till rätt stor del bort mus-:devil:.
Tänk om man kunde få kattlukt på sprayflaska! Jag ser en stor marknad för det! ;)

Här har vi 2st MaineCoon tjejer som går in och ut ur huset mer eller mindre hur de själva vill!
De kom till oss när de var runt 7 resp. 11månader och hade då bara levt som innekatter och första månaderna här blev de oxå endast inne med lite koppelpromenader innan de fick börja gå ut själva!
En sak att tänka på är dock att pälsskötseln blir en annan, det kan väldigt lätt bli tovor i pälsen då det fastnar skräp när de är ute + att man får leva med att de oxå drar in en hel del skräp i huset jämfört med många korthåriga!
Min ena kisse har sådan pälskvalitet att hon i princip får tovor bara av att sova så vi klipper faktiskt ner henne på vissa valda ställen istället på sommaren.... så lite mer jobb med pälsen tycker jag allt det blir när de går ute.

Det går ju uppenbarligen att hitta uppfödare som säljer även till oss som vill ha utekatter MEN var ärlig med dina avsikter när du köper, det är många som inte vill ha sina uppfödningar ute och det tycker jag man får respektera!

Jag vet folk som har Maine coon katter som inne/ute katter och för dom har det bara gått bra.Du får tänka på att hålla efter deras päls bara så att dom inte får ont då dom får stora pälsbollar.

Min Maine Coon är utekatt. :) Då menar jag verkligen UTEkatt, då han bara är inne och äter ungefär en gång om dagen på somrarna. :)
Han bär hem de mest fantastiska sakerna i pälsen, han kom hem en dag och dumpade en mördarsnigel (!) i min säng. :cry: Annars är kottar, barr, fästingar, löv, karborrar osv ganska poppis att ta in. :grin:

Det enda som är problemer är just det, pälsen. Annars är dom som gjorda för detta klimat vi har här i sverige.

Man får kolla med uppfödaren om de säljer utekatter, oftast ska det inte vara något problem. Men om man ska satsa på uppfödning är det kanske bättre att ha kattgård/ innekatt.. Vilket jag personligen är väldigt emot, katter ska inte vara inlåsta enligt min mening.

Vi har en omplacering (maine coon/ norsk skog) som INTE trivdes inne (fanns fler orsaker ... barn) och sedan knappt ett år nu är stallkatt/ utekatt hos oss. Han går inte långt, men är en fantastisk jägare och väldigt social. Hästarna bryr han sig inte om, och tar ofta genvägar genom hagarna.

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 297
Senast: fluffig
·
Övr. Katt Jag kan ÄNTLIGEN få en katt i mitt hem igen!! :love: Var av flera olika anledningar tvungen att lämna min älskade katt hos min mamma...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: kopparberg
·
Övr. Katt Vilken "konstellation" är säkrast att den fungerar? Eller spelar det ingen roll? Jag var ju tvungen att lämna min älskade katt till...
Svar
6
· Visningar
1 621
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama