Mail till uppfödaren

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare wow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 241
W

wow

Jag har länge funderat på att skicka iväg ett mail till uppfödaren och förklara att vissa reaktioner på MH:t inte var som hunden annars är. Uppfödaren vet inte alls om läget sedan innan. Här är en annan tråd som jag skrivit som handlar om hur jag tidigare haft det:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1137542

Hunden har dels fått stryk själv och dels varit med när jag fått stryk. Han är annars en hund som älskar allt och alla och är stabil.

Däremot har jag svårt att skriva ihop mailet. Och undrar om buke kanske har lite synpunkter om det jag har skrivit ihop går att skicka, det blev lite rörigt men jag hoppas att han förstår ändå.

Den del av mailet som är aktuell för diskussionen (alltså inte hela mailet):

Vill även påpeka att jag inte tror att MH:t gjorde honom riktigt rättvis. Min bror har vid iaf ett tillfälle slagit honom, jag var inte med och såg det så vet inte hur det gick till, men hörde bara hur han gapade och skrek och hur två hundar slirade upp för trappan till mitt rum. Sen dess så lämnade jag inte honom själv i ngt rum (förutom mitt) utan att jag var där. Men han har även varit med när jag blivit slagen (har inte hunnit få undan honom) så jag tror det blev dåliga vibbar på MH:t redan när han började slå med leksaken i marken. Då det var rätt likt kroppspråk som min bror hade, han trodde nog han skulle få stryk. Han är ju så underbart snäll så han blir dum. Han är ju annars otroligt öppen och hälsar glatt både på utvecklingsstörda, fulla och andra "konstiga" personer. Barn har tom hoppat fram mot honom och försökt skrämma och han har inte reagerat nämnvärt utan bara hälsat glatt.

Han förvånade mig väldigt mycket på nyår däremot när jag och syrran satt i vardagsrummet och när min bror är påväg in efter protester från mig och syrran så reste sig "namn", gick ett par steg framåt och morrade lite samt gav två skall. Han talade tydligt om att han inte var välkommen. När bror gick ut igen så gick han bara lugnt och la sig igen.

Jag vet inte hur du kommer reagera, men jag tycker ändå att du skulle veta att hans rädsloreaktioner inte var helt beroende av det genetiska iaf. Utan att han fått rätt stora yttre påverkanden när han fortfarande var väldigt omogen, och han är ju av åsikten att han älskar alla och alla älskar honom. Han är annars en hund som är väldigt tålig och man så gott som kan slänga in i väggen utan att han reagerar. Så han måste ha fått rejält med stryk på ngt sätt... Men nu bor vi inte där längre och kommer inte heller träffa min bror fler gånger.

Om du tycker jag är en usel hundägare så tar jag på mig det, jag tycker ändå du behöver veta det då resultaten på MH:t även påverkar ditt avelsarbete.

Jag kan inte bestämma mig för om det låter helt åt helvete eller om det går att skicka det. Så jag behöver lite bukehjälp.

Sv: Mail till uppfödaren

det gar nog utmarkt att skicka det... men min forsta tanke var: nejmen jisses... hur mar DU? Skont att lasa att du inte kommer traffa bror fler ganger, gjorde ont i hjartat att lasa.

Vad bra, då tar jag och skickar iväg det imorgon!

Jag mår faktiskt rätt bra nu och är även påväg och få prata med kurator/psykolog om allt så jag kan reda ut det ordentligt. Men otroligt jobbigt har det varit. Vet inte hur många gånger man fick höra hot om att hunden skulle få en kniv i halsen om han var i köket samtidigt som bror... Så otroligt skönt att slippa all skit!

Tack för ditt svar! :)

Ett MH är ändå bara en beskrivning som görs under en enda dag under hundens liv och inte ens den mest stabila hund får alltid dom reaktionerna som den kanske skulle fått om det gjorts en annan dag.

Men självklart tror jag uppfödaren blir glad om du mailar om hur läget varit, så hon kan förstå hundens MH lite bättre - och om inte annat så för att höra hur du och hunden mår:)

Ja, visst är MH:t bara en dag och det kan vara olika resultat beroende på hundens dagsform. Men känner ändå att jag vill förklara läget då han fick stora rädslereaktioner. Men visst är det bara ett av alla många verktyg som används i avelsarbetet :)

*Delvis kl*

Men då tar jag och sänder iväg det! Både jag och uppfödaren var väldigt förvånade över resultatet. Då han under hela uppväxten visat hur trygg han är och har fått lovord från bruks och tjänstefolk om att han skulle passa utmärkt som tjänstehund och klättra till högsta klasserna i skyddet. Fick till och med frågan om han var till salu när jag träffade en skyddsfigurant...

Tack för hjälpen! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 466
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 497
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 942
Senast: geting
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 737
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka