Sv: Magsjuka!

Köp vätskeersättning, tror de kan bli uttorkade jättefort. Det kan vara tryggt att ringa sjukvårdsupplysningen också, de har säkert bra råd.

Ringa sjukvårdsupplysningen är nr ett på en sån liten knatte. Sen vättskeersättning, inte bara vatten. INTE blåbärssoppa för det innehåller mycket socker och är inte bra vid magsjuka enligt sjukvårdsupplysningen.

Tänk på att det kan finnas många olika magsjukor. Endel är inte så lätta för småttingar att reda ut. Jag hade gått till VCT och bett dem ta lite tester. Min brorson på 1½ fick "magsjuka" strax innan påsk. Det visade sig vara ett virus och han var bara timmar fr att totalkrascha :eek: Det blev sjukhus m dropp hela påsken.

Vill INTE skrämma dig men menar bara att ha kontakt m sjukvården. Och lita på dina modersinstinkter.

Hoppas lillkraken snabbt kryar på sig. Kram

Det såg jag också att du skrev ;) Men väldigt många tror att man ska ge blåbärssoppa. Jag blev förvånad över att bli avrådd av sjukvårdsupplysningen gällande blåbärssoppan. Det var bara en liten heads up!

*kl*

ja borde kanske ha "vetat bättre" an at ringa till sjukvårdsupplysningen....
såhär gick samtalet:
-hej, jag heter Camilla, jag tror att min dotter har fått magsjukan.
-har du personnummer på henne, jag fick inte upp något om henne här.
-jaha, va konstigt, hon är opererad när hon var liten, så hon borde ju finnas med?
-vad är hon opererad för?
-duodenal membran och malrotation.
-jaha, något med magen förstår jag?
-ja, hinna över tolvfingertarmen och felvända tarmar. så hon har en liten ökad risk för tarmvred.
-oj, jag tycker nog att ni ska åka och kolla upp henne. Ska jag ringa till Arvika och fråga om dom har möjlighet att göra en första kontroll, eller vill ni åka direkt till Karlstad?
-lika bra att åka direkt till karlstad, dom har inte möjlighet att hjälpa oss i Arvika. Tack för hjälpen!

sagt och gjort, packa en väska och satte oss i bilen. eftersm det var fint väder och feredag hade vi druckit en varsin öl ute i solen, så vi fick dessutom ringa efter chafför. :D

väl inne på akuten i karlstad fick vi vänta i 5 timmar innan en doktor kom och undersökte henne och konstaterade det vi hade konstaterat flera timmar tidigare, hon har magsjukan.
-varför är ni här egentligen? vad är ni oroliga för? frågade doktorn.
-öhhhhhhhh, nä, det var sjukvårdupplysningen som ville att vi skulle åka in, men vi har aldrig misstänkt tarmvred. vi ville mest bara få råd om vad vi ska ge henne för att hon inte ska bli uttorkad.

så vi fick åka hem igen. :grin:
så nu har vi en liten magsjuk och febrig tjej här hemma. och vi som ska ha dop i morgon....... :grin:

hur som helst, så sa läkaren att man ska få i dom vad sm helst i vätskeväg. inget med socker i då och inte mjölk å sånt, men vatten, saft (som är till bäbisar) bröstmjölk och ersättning. allt som går att få ner är bra!

Senast ändrad:

Fast jag kan tänka mig att hon i sjukvårdsupplysningen inte ville säga "ta en alvedon" och så fick Matilda tarmvred.... Men bra att det inte var nån fara, nu får hon bli frisk till imorrn och dopet! (och så påminde du mig att jag måste ringa prästen)

På barn under 6 månader så råder dom hellre för många att åka in än att råka göra en felbedömning och tråkigheter som följd

ja, så sa läkaren vi träffade åxå, men ganska trist å behöva åka 8 mil för att kolla, när vi inte ens misstänker minsta lilla att det skulle vara tarmvred. jag skulle ju bara fråga om råd om hur man gör att de inte ska torka ut. :grin:

men ursäkta mig.....
om man har ett barn som är magopererat och "Då beskrev hon att pojken slutat kräkas och låg med öppna ögon och inte verkade ”vara med”. Pojkens andning beskrevs som snabb och häftig, han var kall med blå läppar."
tar man inte ett eget beslut och åker in med barnet då?

:crazy: skrämmande är det.

och väldigt tragiskt att det blev som det blev.

Jag reagerade också på det när jag läste artikeln i tidningen första gången. Lite tänker man väl själv eller? Hemskt i vilket fall.

Hoppas tjejen kryar på sig snart!

Man hoppas väl att den duktiga personlen på andra sidan telefonluren har rätt. Men jag skulle nog inte ens ringt utan bara åkt. Svaren man får från 1177 kan man ju lika väl hitta här. "Ta tempen, ge vatten, ge alvedon, höj huvudändan i sängen"

Hoppas hon kryar på sig, jag visste inte ens att sånna småttingar kunde få magsjukan. Vilken j*vla tur att Tilde klarade sig och inte blev smittad av Rasmus när han var dålig!!

Ringa sjukvårdsupplysningen är nr ett på en sån liten knatte. Sen vättskeersättning, inte bara vatten. INTE blåbärssoppa för det innehåller mycket socker och är inte bra vid magsjuka enligt sjukvårdsupplysningen.

Tänk på att det kan finnas många olika magsjukor. Endel är inte så lätta för småttingar att reda ut. Jag hade gått till VCT och bett dem ta lite tester. Min brorson på 1½ fick "magsjuka" strax innan påsk. Det visade sig vara ett virus och han var bara timmar fr att totalkrascha :eek: Det blev sjukhus m dropp hela påsken.

Alltså den allra mesta "magsjukan" är ju faktiskt virus.. rota, noro el calicivirus.

Min började kräkas i söndags. vi pytsade på honom att dricka och sen fick han diarre i måndags och då började vi skeda i honom vätskeersättning. Man ska teskeda i var 5:e minut i 30 min och sen låta magen vila i 30 min. Min kille spydde upp minsta tesked, men hade bara diarre mån fm. På tisdagen låg han bara ner utan att göra försök till att sätta sig upp. Jag ringde barn, vi fick läkartid och åkte in och tog prover. Visade sig att han var sur (pH värdet lågt) så han fick dropp hela dagen och vi åkte hem med nål i armen i går strax efter kl 21. Sen fick vi fortsätta mata på honom var 3:e timma då han behövde energi för att inte bli sur igen. Vi fick komma tillbaka till barn idag om vi ville, men vi valde att vara hemma och försöka äta och dricka. Allt har gått bra och jag drog nålen strax efter lunch.

W är 21 månader och har varit magsjuk 3 ggr, det här är enda gången han har blivit så här dålig. Det är vanligtvis jobbigt första dygnet, men den här gången hade han något väldigt aggressivt virus.

Tycker oxå de var rätt av 1177, speciellt eftersom en 3 åring dog förra året av tarmvred då dom bara trodde de var magsjuka!!

http://www.dn.se/sthlm/pojke-dog-efter-rad-att-inte-aka-till-sjukhuset-1.859096

Seriöst.. Ringer man rådgivningen om ens unge är så dålig?! Jag skulle helt enkelt packa in ungen i bilen och åka!

Man får inte glömma att de faktiskt inte ser barnet i fråga. De går efter ett webbaserat rådgivningsstöd vilket betyder att alla får samma råd utifrån symptom. Rådgivningen är ju till för att folk ska kunna få egenvårdsråd samt hänvisas till rätt vårdnivå.

Det var Rota lillen hade. Det har blivit en massa utredningar om det i efterhand. Tydligen så var han så dålig ( Hade haft "magsjukan" mindre än två dagar) när han kom in att han nu har bedömts att ha varit ca 1 tim fr hjärnskador och max tre tim fr att avlida.

Hadde familjen lytt akutens råd (de hadde åkt in men blev hemskickade) och stannat hemma och gett vatten hade han inte klarat sig. Nu ringde de en anhörig på annan ort som som är barnläkare och sa -åk in, ta inte ett nej igen!

Merparten av virus och bakterier är ju rätt rimpla tack och lov men andra betydligt aggressivare. Det är därför jag tycker att man ska lita på sin magkänsla som förälder och även kontakta sjukvården.

W hade också bara varit sjuk i 1½ dygn då vi åkte in. Barnmott här uttalar sig tack och lov inte hur långt barnet hade haft kvar om man kommit in senare!

Eftersom det i detta fallet var fråga om felbehandling ( inga prover alls tog och fel diagnos samt fel vårdråd gavs) och sjukhuset själva har anmält sig enligt lex-nånting så blir föräldrarna informerade. Det här är ju inget rutinärende längre.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar