magsjuka hos hund

M

Missemyran

valpen vår har magsjuka, någon som har något bra huskurs-recept?

Sv: magsjuka hos hund

Risavkok brukar vara bra.
Sen börja försiktigt med ris å kokt mat. ev någon fiskbulle.

Lillkillen får inte ens behålla vattnet han försöker dricka. Usch! Hemskans! Men så är det ju för mig med när jag är magsjuk. Dessutom svimmar jag varje gång jag spyr. Men jag skulle tusen gånger hellre vara magsjuk själv än se min lilla vappsing må så dåligt. Skiten rinner ur honom i ena änden och gallan ur andra. Han raglar omkring och sover mest hela tiden. Han får naturligtvis ingenting att äta idag men imorgon hoppas jag att han är bättre och då ska han få lite ris och fiskbullar.

Om han fortsätter vara så sjuk som du beskriver i morgon.
Så måste du ringa vetrinären.
Valpar torkar ut så himla fort så han kan behöva få dropp.
Bättre ringa en gång för mycket än en för lite.

Hoppas han snart mår bättre.

"Skiten rinner ur honom i ena änden och gallan ur andra. Han raglar omkring och sover mest hela tiden." det där låter inte bra. "Lillkillen får inte ens behålla vattnet han försöker dricka" det där låter ännu sämre. som smillan sa, valpar torkar ut fort! jag hade nog åkt in. har du gjort skinntestet? lyft upp en bit skinn (t ex mitt på skallen), återfår inte huden sin normala form DIREKT är valpen uttorkad och behöver genast vätska. kan han då inte behålla det i magen krävs det dropp.

Hur mår lillkillen ?

Senast ändrad av en moderator:

HÅller med Cillamuffins. Jag hade åkt in omedelbart, då valpar och äldre hundar är väldigt lättuttorkade.

Hoppas lillen mår bra!

Tack för era svar, min bedömning var att om han inte blev bättre på ett dygn så skulle vi till veterinär. Har kontinuerligt gjort skinntestet med lugnande resultat. Han äter nu ris och fiskbullar utblandat med lite vatten och hundmat och hämtar sig sakta. Dricker lite mindre än jag skulle önska men kissar ett par gånger per dag och äter upp de portioner mat jag ger honom. Så vi slapp veterinär den här gången tack och lov. Har redan varit iväg med honom tre gånger, en gång för magvägran, en gång för urinvägsinfektion och en gång för parvo, valpsjuka och kennelhoste-vaccinering. Så vi är stamkunder på veterinärstn. ;) jag har en regel: hellre vet en gång för mycket, skulle aldrig orka leva med mig själv annars om jag av snålhet sket i att åka iväg om något av våra djur var dåligt, däremot har 20 års erfarenhet av hundar gett mig lite is i magen. liiiite i alla fall

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka