Magsjuk vovve

falukorw

Trådstartare
Nikita har åkt på en riktig magsjuka. Började kräkas ordentligt i morse, bajsar rinnande och det har även kommit blod (färskt så jag antar att det är ett blodkärl som brustit). Äta vill hon inte men hon dricker iaf. Problemet är att när hon druckit får hon upp det igen inom 10 minuter. Hinner kroppen tillgodgöra sig någon vätska på den tiden hon får ha det i sig? Ska jag kanske ransonera vattnet och bara ge lite i taget? Inte kan det väl vara bra att ta bort vattnet helt? Bör jag åka till veterinär?

Sv: Magsjuk vovve

Ge pyttelite vatten åt gången, men OFTA! Får hon i sig en större mängd så reagerar magen rätt så direkt med att vilja ha bort det igen..

Människor fungerar likadant med influensa, kräksjukan eller annat sånt. Lite vätska, men väldigt ofta, brukar fungera.

Avslagen cola är också bra för magen, det brukar lugna en del vid kräkningar.

Majsvälling är stoppande för magen, ger lite vätska och lite mättnadskänsla.

Ja, det var vad jag kom på nu, eftersom hon inte äter.

Ge hunden en saltsockerlösning, kmr inte ihåg receptet, men brukar ge de till våra hundar när de har varit dåliga o de får lite engeri. De viktigaste är vätska.

Hemmagjord vätskeersättning:

½ liter ljummet vatten
1 msk druvsocker
½ tsk salt
1 krm bikarbonat/bakpulver

Nikita har åkt på en riktig magsjuka. Började kräkas ordentligt i morse, bajsar rinnande och det har även kommit blod (färskt så jag antar att det är ett blodkärl som brustit). Äta vill hon inte men hon dricker iaf. Problemet är att när hon druckit får hon upp det igen inom 10 minuter. Hinner kroppen tillgodgöra sig någon vätska på den tiden hon får ha det i sig? Ska jag kanske ransonera vattnet och bara ge lite i taget? Inte kan det väl vara bra att ta bort vattnet helt? Bör jag åka till veterinär?

Håll bara koll på henne så att hon inte blir uttorkad för då måste du åka in med henne. Annars brukar man inte behöva åka in till sjukhuset utan det försvinner själv. Men kan ta tid.
Min hunr har haft det 2 ggr och ena gången försvann det själv och andra fick vi åka in då han tillslut bara satt och gungade för han fick inte behålla något och blev uttorkad. Fick läggas in med dropp och antibiotika

Vi förlorade våran hund dagen före julafton och hon hade drabbats av en aggressiv magbakterie.

Förloppet gick väldigt snabbt, därför tycker jag att TS bör ha extra koll och åka in även om det betyder att hon får åka hem lika snabbt igen.

Det finns något som heter Canikur på apoteket som man ger enbart ihop med vatten. Annars kan du göra följande; Svält henne ett dygn på bara vatten. (Jättenoga att hon inte får i sig något annat) Börja sen försiktigt med lite majsvälling, små portioner utspridda över dagen, typ ½ dl först som sen ökas till större mängd under dagen. Om hon är norm.stor hund. Annars mindre mängd vid liten hund. Tål hon detta så kan hon dagen därpå få lite risavkok (ris som kokats i mycket vatten typ 40 min) tillsammans med lite kokt vit fisk. Samma här att du börjar med pyttesmå portioner som sen blir större för varje mål. Detta kan hon få i tre - fyra dagar. Alltså ökar du portionerna jätteförsiktigt. Är hon bra i magen då så kan du börja blanda i lite av det som hon normalt brukar äta. Detta receptet har jag fått av en veterinär och det funkade för mig. Hoppas hon blir bättre. Lycka till;)

Vi förlorade våran hund dagen före julafton och hon hade drabbats av en aggressiv magbakterie.

Förloppet gick väldigt snabbt, därför tycker jag att TS bör ha extra koll och åka in även om det betyder att hon får åka hem lika snabbt igen.

Usch vad hemskt. Min vovve var också ganska dålig och därför vi åkte in. Ja det är klart att det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

*kl*

Hon kräks fortfarande och vill inte äta. Ingen feber igårkväll och inte heller nu på mrg. Har druckit under natten men inte ätit något på 1 1/2 dygn. Ska gå ut nu och se hur avföringen är.

Tack för alla svar!

Min hund har precis börjat bli bra efter en mag sjuka.. Hon fick gå på ris diet

jag gav min hund risavkok + majsvälling första dagen när hon var dålig i magen för ett tagsen, dagen efter fick hon små portioner ris och fil. funkade finfint!

*kl*

Hon kräks fortfarande och vill inte äta. Ingen feber igårkväll och inte heller nu på mrg. Har druckit under natten men inte ätit något på 1 1/2 dygn. Ska gå ut nu och se hur avföringen är.

Tack för alla svar!

Undrar bara om hon har löpt nyligen? Vill inte skrämma dig, men ibland kan det vara så att när de går in i skendräktighet så kan det uppstå livmoderinflammation. Ett tecken på det kan vara att de bara dricker och kräks. Inte alltid att de får feber. Åh, hoppas hon blir bra snart. Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 733
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 794
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V