Sv: Magsår
Tossa kom hit med magsår som 5-åring, mager som en skrika och tog sig icke hur mkt vi än öste på henne. Dock har hon hela tiden varit fin i koncistensen på lortarna. Denna dam har en överproduktion av magsyra ingen kan svara på vilket som kom först alltså om hon fick detta av magsåret eller om hon fick magsåret av magsyran. Hon har ett ganska speciellt beteende för sig och det är att när hon äter så krubbiter hon aldrig annars, alltså hon tar en tugga mat, krubbar en gång, tar en ny tugga mat osv fram tills att maten är slut då slutar hon också att krubba.
Iafs så märkte vi ju efter ett tag att hon klart inte mådde bra i magen och kollade upp det hela och fick konstaterat magsår, i forsta staget fick hon probiotika liten förbättring men inte mkt. Fick därefter förhållningsregler om mycket fiberrik mat, samt vi provade fiberplex och kokta linfrö och då vände det äntligen. Fiberplexen åt hon under ganska lång period, varje gång vi provade att sätta ut den så kom det en gaskolik som ett brev på posten. Fick sedan rådet att ge en ganska stor mängd vetekli samt öka linfröna i övergången och då funkade det att sätta ut fiberplexet. Det är extremt viktigt att tänka på vad man stoppar i dem. Allt vad pelleterat foder heter är totalt TABU. Melass, betfor och andra saftfoder lika så. Mkt struktur på maten och som sagt mkt fibrer. Vetekli är lenande på en orolig magslemhinna och motverkar gasbildning. Hackat strå ger jag iblandat i kraftfodret för att få en ökad struktur och tvinga dem att tugga maten bättre, blöt mat tycker jag att jag upplever som mildare. Också de viktiga linfröna, det bästa som finns för magen. Min dam får 2 dl (okokt mängd) morgon och kväll nu men vid tex risksituationer (som tex medecinering är på denna) så ökas mängden till det dubbla.
Blir mkt pill och prova sig fram från början vad som funkar på just ens egen häst men detta är vad som funkat perfekt på denna dam. Magsåret läkte ihop fint och vi har klarat oss från nya även om hon nog alltid får dras med en extremkänslig mage och äta sin specialmat.