shady

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av magsår på häst?
Vad har ni fått för hjälp?
Vad var sjudomsbilden som gjorde att veterinär/du/ni misstänkte magsår?

Sv: Magsår

JAG HAR EN D PONNY SOM HAFT MAGSÅR AV GRAD 4 VID TVÅ TILLFÄLLEN UNDER VÅREN OCH SOMMAREN. GRAD 4 ÄR DEN HÖGSTA GRADEN. hAN KUNDE LIKA GÄRNA VARIT DÖD PGA BRUSTEN MAGSÄCK. åKTE IN TILL h.BORG VID TRE TILLFÄLLEN MED SVÅR KOLIK. vID ANDRA TILLFÄLLET HITTADE MAN DE STORA BLÖDANDE MAGSÅREN OCH JAG BEHANDLADE DÅ HONOM MED GASTROGARD I 4 VECKOR, MEN HAN BLEV INTE HELT BRA MEN BETET KOM NOG TILL ATT GÖRA SUSEN TRODDE VETERINÄREN.
MEN TRE MÅNADER EFTER SÅ ÅKTE HAN IN I SITT TREDJE SVÅRA KOLIKANFALL TILL H-BORG. LIKADANA MAGSÅR IGEN, MEN DÅ HADE DOM OCKSÅ UPPTÄCKT PÅ BLODPROV ATT HAN VAR FULL MED BANDMASK. DÅ SA VETERINÄREN ATT VI BEHANDLAR BARA MOT BANDMASK EQUIMAX SÅ KOMMER MAGSÅREN LÄKA AV SIG SJÄLV, EFTERSOM HAN DÅ HÄRLEDDE MAGSÅREN TILL BANDMASKEN.
VI VAR UPPE IGEN EFTER TRE VECKOR OCH DÅ VAR MAGSÅREN HELT UTLÄKTA. OCH VI HAR NU EN FRISK OCH PIGG HÄST.
DET VI KAN TÄNKA PÅ SOM VAR ANNORLUNDA MED VÅR HÄST NÄR HAN HADE MAGSÅREN VAR ATT HAN SPARKA MOT SKÄNKELN, OCH DET SLUTADE HAN DIREKT MED NÄR HAN VAR FRISK.

LYCKA TILL

Jag misstänkte magsår på min häst.

Kom från stressigmiljö. (vantrivdes och va elak där). Hade ko-bajs, var extremt lös i magen, luktade jätte illa. Trots avmaskning, och invänjning av ny miljö, hagar, och foder. Samt ingång sättning och normal motion.
Han va visserligen sjuk i sommras, men något "värre" blev det inte. Jag vet inte vad det var. Nu är det bättre, men bajset är ännu lite konstigt. Inte så där fina bollar som man vill ha, men det är på god väg.

Då är det ungefär lika då. Fast MKT värre här. Avlivning var beställd, men avvaktar en vecka nu med medicin så får vi hoppas på det bästa.

Jag pm:ar en bild på hur hästen såg ut när han va som värst...
så du får en bild på att det finns hästar som ser förjävliga ut. Rent ut sagt.

Hoppas att mediicnen hjälper

Man kan behandla med Losec eller Andapsin också..
Vill man vara säker på att det är magsår kan man endoskopera på klinik, kolla bara upp att de har ett endoskop, det lär inte alla ha.

Tossa kom hit med magsår som 5-åring, mager som en skrika och tog sig icke hur mkt vi än öste på henne. Dock har hon hela tiden varit fin i koncistensen på lortarna. Denna dam har en överproduktion av magsyra ingen kan svara på vilket som kom först alltså om hon fick detta av magsåret eller om hon fick magsåret av magsyran. Hon har ett ganska speciellt beteende för sig och det är att när hon äter så krubbiter hon aldrig annars, alltså hon tar en tugga mat, krubbar en gång, tar en ny tugga mat osv fram tills att maten är slut då slutar hon också att krubba.
Iafs så märkte vi ju efter ett tag att hon klart inte mådde bra i magen och kollade upp det hela och fick konstaterat magsår, i forsta staget fick hon probiotika liten förbättring men inte mkt. Fick därefter förhållningsregler om mycket fiberrik mat, samt vi provade fiberplex och kokta linfrö och då vände det äntligen. Fiberplexen åt hon under ganska lång period, varje gång vi provade att sätta ut den så kom det en gaskolik som ett brev på posten. Fick sedan rådet att ge en ganska stor mängd vetekli samt öka linfröna i övergången och då funkade det att sätta ut fiberplexet. Det är extremt viktigt att tänka på vad man stoppar i dem. Allt vad pelleterat foder heter är totalt TABU. Melass, betfor och andra saftfoder lika så. Mkt struktur på maten och som sagt mkt fibrer. Vetekli är lenande på en orolig magslemhinna och motverkar gasbildning. Hackat strå ger jag iblandat i kraftfodret för att få en ökad struktur och tvinga dem att tugga maten bättre, blöt mat tycker jag att jag upplever som mildare. Också de viktiga linfröna, det bästa som finns för magen. Min dam får 2 dl (okokt mängd) morgon och kväll nu men vid tex risksituationer (som tex medecinering är på denna) så ökas mängden till det dubbla.
Blir mkt pill och prova sig fram från början vad som funkar på just ens egen häst men detta är vad som funkat perfekt på denna dam. Magsåret läkte ihop fint och vi har klarat oss från nya även om hon nog alltid får dras med en extremkänslig mage och äta sin specialmat.

Varför är pelleterat foder då hemskt att ge till hästar med magsår? För lite fibrer?
Hur ser en bra foderstat ut till en med magsår?
Typ Linfrö,vetekli, kanske olja? Kan man till detta ge typ lusern att blanda ut det i? Får snart hem en häst som kanske, kanske kan ha magsår, så är nyfiken..Nu går han på groov nämligen..

Vad har ni för erfarenhet av magsår på häst?
Vad har ni fått för hjälp?
Vad var sjudomsbilden som gjorde att veterinär/du/ni misstänkte magsår?

Min unghäst har haft trolig magsår ända sedan han var runt året. Detta uppdagades när han var runt 3 år.

Symtomen på honom var innan han kom till mig, till och från lös i magen. Sen svår att få i hull konstant hungrig, stel och konstig kroppställning, energilös, normal men illaluktande skit. Dåliga blodvärden och en infektionsbild som inte gick över trots järn/koppartillskott och ingen övrig sjukdomsbild.

Så till slut utifrån blodproverna som visade enl. vet. att han hade en blödning nånstans inuti kroppen så behandlades han med Pronutrin i två omgångar och redan efter en hink, så hade värdena förbättras efter hink nummer två så hade jag en ny häst.

Jag känner att han alltid kommer ligga i gränslandet samt att han även är en KF häst så hans foder består av så mycket grovfoder det är möjligt och så snälla tillskott som linfrökaka och melassfri betfor.

Pelleterat foder är svårare för en hästmage att bryta ner och ligger längre tid som en klump i magen och fräter därför mer på magslemhinnan (så fick jag det förklarat för mig av veterinär).
Det min funkar bra på är vanlig havre (i så liten mängd som man kan få den att funka på, kraftfoder överhuvudtaget är sämre för magen än grovfoder), vetekli, detta ihop blandat med hackat strå (lucern i opelleterad form), sedan häller jag de kokta geggiga linfröna över alltihop och blöter det. Har man problem med magsåret just nu så kan jag varmt rekommendera att man även blandar i fiberplex, fenomenalt för att få upp hullet också (om det sedan beror på att magsåret läker och de därför går upp vet jag inte, men min magring ökade upp till att istället bli för tjock och inte förrän vi till slut fick bort fiberplexet så lyckades jag få ner henne i normalhull igen).

Är pelleterat foder farligt att ge även om det är uppblött?

Jag blev avrådd helt av vet att använda pelleterat foder så jag gissar att det gäller även om man blötar. Melass används ju oftast som "bindningsmedel" i pellets och melass är inte heller bra för en magsårsmage så där finns ju ytterligare en anledning att pellets inte är bra.

KL.
Det finns tre viktiga faktorer som gör att hästar får magsår:
1 stress
2 För långt mellan grovfodergivorna alt för små sådana vilket innebär att surt maginnehåll skvapar över o den körtelfria delen ag magsäcken.
3 Medicinering ffa med NSAID (butta finadyne od).
Att pelleterat foder skulle vara värre tror jag på den dagen jag ser en vettig studie som visar det, till dess så ser jag det som tyckande o inget annat.
PL

Tack för bra svar PL!

Min häst är betydligt bättre i tarmen nu, äter pelleterat kraftfoder (uppblött).
Sammt massor hö. Han är den som äter mest hö av alla i hela stallet (har fri tillgång i hagen). Stall ägaren skyller på att han mer eller mindre "hetsäter/vräker i sig/ kommer bli fet" osv.
Men han behöver ju höet? Eller? Jag menar höet stimulerar hans mage.
Hon borde ju veta anser jag.

svammel.

Fri tillgång på grovfoder är den bästa behandlingen o förebyggande mot magsår. Hetsätande av grovfoder brukar rätta till sig när hästen fått tillräckligt ett tag men visst kan hullet bli ett problem.
Gastrogard är ett skitdyrt preparat men man behöver inte all ge lika hög dos om man samtidigt rättar till grovfodergivan o minskar stressen.
PL

Det mest tydliga magsårsfallet jag sett var en fångponny som fick det pga buttabehandlig. Den behandlades för häftiga kolikanfall ett par gånger tills ägaren o jag gemensamt spånade fram att det kunde vara magsår. O problemen försvann direkt med gastrogard, diagnosen bekräftades senare med gastroskopi.
PL

Min häst kommer från ett stort ställe med säkert 60 häst. Trivdes inte, va elak. (sparkades högg osv).
Jag har inte märkt något av det alls, under min tid med honom. (ägt sedan i maj).
Står i stall med 5 andra hästar. Bara jag, stallägare samtmax 3 personer till som vistas i stallet, inte samtidigt. Så lugn är det.

Han rids ju nästan varje dag, så hullet ses över ;)

Återigen tack för bra svar.
Nu kan jag "hugga tillbaka" när stallägaren klagar på att hästen äger för mycket mat, (trots att hon klagar på att han är "sjuk)...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka