Sv: Magsår
Chansa inte på att det läker spontant. Jag trodde att min lille "bara" hade magkattar eftersom han dels var ung, alltid fick så mycket grovfoder han ville, snällt kraftfoder samt mycket lugn miljö. Trots detta så visade det sig att han hade magsår och blev inte bättre försen nu när han fått Pronutrin...Han gick med det mer eller mindre under 1.5 år.
Spänningarna av smärtan som gör att kroppen ser lite "skum" ut har iaf. släppt helt på min. Han har släppt i både mage, rygg och kruppa och är avslappnad samt belastar och rör sig bättre.
Du kan ge din häst lucern och linfrökaka utan att riskera ngt.. Min fungerade bra på melassfri betfor och alfa också samt foderjäst periodvis.
Några symtom som kan ses.
Blöter grovfoder, tappad aptit eller ökad tuggbehov, av magring, skit som luktar surt och fränt, nervös eller låg, spänningar i kroppen, uppdragen buk, stört rörelsemönster m.fl. Det kan variera och se lite olika ut.
Min hade även dåligt blodvärde samt en infektionbild som inte blev bättre försen medicineringen med Pronutrinet.