Sv: magsår

Jag har haft en hel del magsårshästar då jag drev knvalecentstall..vad vill du veta ? Har du en diagnosticerad magsårshäst eller bara funderingar ?
Numera brukar jag inte kolla upp ev fall eftersom man då måste svälta hästen i 18 timmar vilket definitivt inte är en höjdare om dom har magsår...jag behandlar dom direkt med gastroguard om jag har misstanke, det blir lika dyrt eller t om billigare än att göra en gatroskopi...svarar dom bra har dom haft problem, svarar som inte så är det inte det som är felet då medicinen är stort sett klockren på just såna skador.

Nja då jag egentligen inte vet hur magsår visas så har jag väll ingen direkt misstanke på det. Men vi har en häst som haft återkommande kolik i vinter som aldrig haft det tidigare. Rutinerna är precis som vanligt och även fodret. Därgör tycker vi det e konstigt att hon får kolik nu. Hon presterar heller inte som hon gjort förut... Sen har hon visat stora bekymmer vid kisseriet, men när vi va in på kliniken så sa de bara att hon har bekymmer när hon e brunstig. Och även det har jag lite svårt att köpa, för då skulle hon ha gått och varit brunstig typ hela vintern då..
Men nu pratade jag med en vet som menade på att det kan vara magsår... Han rekomenderade även ett medel vi kunde pröva. Men jag vill ju göärna även höra andras erfarenheter.
Vetten sa nämligen att det är vanligt att de står och "flemar" och denna häst gör inte det. Men vi har en annan som alltid gör så när man har kört den. Och det har vi ju såklart funderat en del på varför den gör så...

Jag skulle snarare misstänka att hästen kanske druckit för dåligt under vintern?
Det kan medföra problem med både kisseri,svårighet att smälta maten och tarmsförstoppning, sämre prestationer etc.
De två senaste vintrarna har ju varit ovanligt kalla ( ngt vi kanske måste vänja oss vid i framtiden) och har ställt till det för många. Vår shettis fick problem förra vintern, men i år har hon haft Thermobar och alla bekymmer med magen är borta.

Nä dricker dåligt gör hon inte. Hon är en som alltid dricker bra, och vi vattnar i hink så man ser bra hur hon dricker.

Nä det va ju just det jag funderade på. Den som flemar visar inga andra tecken på att vara dålig. Och den som inte flemar, är den som e dålig... Snurrigt blev det...

*Kl

Klassiska symptom pa magsar ar tex att de doppar mat (bade krafft och ho). Dalig aptit alternativt att de visar frustration over maten tex rasslar i byttan men far inte i sig det. Sarskilt efter lopp/traning.
Hagloshet och minskat intresse for vad som pagar runt om men istallet mer olater (traatning, biter kinder/tunga, boxvandrar)
Minskad prestation ar ett av de tydligaste tecknen. Ofta gar vi mot magsar aven om detta ar ett av fa/det enda symptomet de visar men inte hittar "felet".
Blodet visar pa anemi och i vissa fall laga vita blodkroppar.
Sjalvklart koliksymptom.

Hjalpmedel/botemedel.
Gras - helst 24/7. Polare men se till sa de trivs ihop om inte ha polare i hage intill. Undvik stress sa mkt som mojligt. Gras ar i min mening INTE prestationsnedsattande sa lange hasten ar van vid det. Vi har flertalet 10 tidare och 11 tidare som levde pa gronbete 24/7!
Omephrazole. Gastro Guard ar the real stuff och valjer man annat marke se till sa det faktiskt innehaller vad det ska. Maste forresten administreras i pasta - rinnande har visat sig vara vardelost.
Nagon slags gutcoat funkar kortsiktigt, finns ett flertal varianter hos de flesta tillskotts leverantorer.
Vi har haft bra resultat av Aloe Vera gel men man far ge ratt mkt.
Lakrits ar bra for magen och hittar man tillskott som innehaller det funkar det bra.
Valj ett krafftfoder med lag starkelse och mkt fett. Ge garna extra olja for att hjalpa till om de far i sig daligt med foder.
Sjalvklart fri tillgang pa grovfoder. Lusern ska vara bra for daliga magar aven om det kan gora dem lite rinniga.

Lycka till!

Hm ja då var det inte mycket som stämde in på den hästen jag hade i åtanke, hästen badar visserligen allt sitt hö inne i boxen, men går förövrigt på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och en stabil flock.

Hästen är rätt humörsbetonad, men jag ska ialla fall skicka tanken vidare till ägaren, för mig är det något som gnager att det inte står helt rätt till, men jag kan inte sätta fingret på vad.... :crazy:

Min vet rekomenderade någon human medicin som e receptfritt på apoteket. Man skulle ta en tablett till ca 70 kg människa och så får man räkna om till häst. Om det e magsår skulle man märka skillnad rätt snabbt vad jag förstog. vet inte vad det hette, typ lanzo eller något i den stilen. Ska kolla med vet imorgon.. Men han menade iaf att man kunde köpa det och testa..

Sjalvklart kan de ha magsar aven om de gar pa losdrift och i ovrigt har varldens mest avslappnade livsstil men jag tror att chansen ar mindre.
Ofta ar det stress som ar boven i dramat och sedan ar det upp till den individuella hasten vad som ar stressande i dess situation.

Vet dessutom inte hur jag kunde glomma att saga det men alla vara far probiotica dagligen och det ar enligt min mening en avgorande faktor i foderupptagnings formagan och darigenom stabiliseringen i mag tarm systemet.

Hm stress är nog det sista jag skulle tänka på i samband med den hästen... ;) Men det kan ju ändå vara något med magen, även om det inte är magsår.

Min erfarenhet är att vanliga tecken på magsår är att hästen gnisslar tänder och står och trampar lite... markant maglinje också, att hästen är "uppdragen"... Brukar medicinera med gastrogard, utan att kolla upp med gastroskopi.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
308
Senast: Malva1978
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
421
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Veterinär Jeremias Wedin besökte på onsdagen SVT Go’kväll. Fokus låg på hästens välfärd – och ämnen som bettets påverkan i hästens mun...
Svar
4
· Visningar
1 041
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka