Magsår vintertid?

catherine-93

Trådstartare
Hej!
Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon anledning. Någon gång i november brukar de typiska beteenden kicka in. Han blir verkligen personlighetsförändrad och svår att ha att göra med. Medicinerar självklart varje gång efter genomgången gastroskopi men det är ju en dyr historia plus att hela vintern går utan att vi kan rida ordentligt. Han vill inte ha på sig sele heller. Vi promenerar lite och jobbar från marken men visar egentligen att han är motvillig där med. Vet hittar inget annat fel som utlöser detta. Känns så otroligt ledsamt för både mig och hästen att det blir så här varje år efter att vi har haft underbara somrar ihop.

Har även bytt lösdrift men inte blivit bättre där heller...
Funderar på om det kan vara värt att försöka fodra med hö istället för höensilage? Någon som har sett skillnad när de har gjort det?
Kruxet är att det inte finns möjlighet att göra det på någon lösdrift jag känner till i närheten utan då skulle jag behöva ha honom på box...

Hoppas någon som har erfarenhet kan dela med sig av sina tankar 🌸

Går han ute/på lösdrift tillsammans med andra hästar? Om ja, får han äta tillräckligt mycket/länge åt gången och i lugn och ro? Det KAN vara värt att testa att plocka ut honom ur flocken för fodringar så att han får tillräckligt lång ättid minst tre gånger per dygn. Magsårshästar kan också behöva större mängd grovfoder - upp till 2kg torrsubstans per 100 kg häst och dag.

Hej!
Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon anledning. Någon gång i november brukar de typiska beteenden kicka in. Han blir verkligen personlighetsförändrad och svår att ha att göra med. Medicinerar självklart varje gång efter genomgången gastroskopi men det är ju en dyr historia plus att hela vintern går utan att vi kan rida ordentligt. Han vill inte ha på sig sele heller. Vi promenerar lite och jobbar från marken men visar egentligen att han är motvillig där med. Vet hittar inget annat fel som utlöser detta. Känns så otroligt ledsamt för både mig och hästen att det blir så här varje år efter att vi har haft underbara somrar ihop.

Har även bytt lösdrift men inte blivit bättre där heller...
Funderar på om det kan vara värt att försöka fodra med hö istället för höensilage? Någon som har sett skillnad när de har gjort det?
Kruxet är att det inte finns möjlighet att göra det på någon lösdrift jag känner till i närheten utan då skulle jag behöva ha honom på box...

Hoppas någon som har erfarenhet kan dela med sig av sina tankar 🌸
Skulle nog säga att foderbyte och beroende på hur hagsituationen och flocken ser ut på vintern byta ut den biten. Är hagen för liten, hästen inte får äta eller känner sig trängd/stressad så kan det säkerligen utlösa magsår.

Liknande trådar

Dressyr Lägger det här inlägget på dressyr då jag vilja lite synpunkter från tävlings/träningsryttare även om det nog har lite med hästvård att... 2
Svar
22
· Visningar
5 130
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka