magsår på häst. Erfarenheter??

Buzz

Trådstartare
Precis som överskriften säger. Är det någon som har erfarenheter av häst med magsår. Symptom, orsaker, behandling etc.

Sv: magsår på häst. Erfarenheter??

Ja tyvärr. Min häst fick det efter flytt utomlands. Efter 3 veckor i nya stallet slutade han bara att äta. Ville inte ens ta en morot. Det enda han åt var gräs, detta var nästan precis ett år sedan och gräset hade börjat växa så jag fick gå o beta honom i flera timmar/dag för att han skulle få i sig ngt.

Veterinären trodde på magsår och vi gav honom Gastro Guard och dagen efter åt han igen. Efter en vecka skulle han ha en halv dos/dag men då slutade han äta igen så det blev 3 veckor med full dos och sedan fick han ngt som heter Eky guard som hjälpte jättebra.

Min häst är väldigt känslig introvert och kan vara jättenervös men när man tittar på honom så ser det ut som han står o sover helt lugnt. Går man fram till honom så är han helt avstängd. Lite läskigt och svårt att få andra att förstå att han inte mår bra.

Han fick det för att han inte trivdes på nya stallet av många olika anledningar. Som sagt, extremt känslig, är man lite för tuff mot honom så vill han inte äta och bara stänger av, så jag måste vara väldigt lyhörd. Har tagit sin lilla tid att komma på honom men jag jobbar på det. Har haft honom i 2 år.

Gastroguard är effektivt men dyrt. Dessutom stoppar det ju inte orsaken till problemet, oftast är det något som behöver ändras hos hästar med magsår.
Mindre kraft och mer grovfoder brukar kanske vara det första man provar, men kan bero på andra saker med, tex stressig miljö. Vet att det vissa använt tex proviva med bra resultat, men finns nog ingen forskning på om det gör det eller inte.

Oro/stress, arg, koliksymtom, måttligt intresserad av käket och slutligen slutat äta.

Orsaker brukar vara stress, miljö eller foderrelaterat (tex att magen går tom för mycket) och i viss mån vid medicinering

Behandling magmedicin, kommer inte på namnen just nu men finns några stycken.

Senast ändrad:

Gastroguard är väl Omeprazol 370mg/g helt enkelt? Även i Losec är det aktiva ämnet Omeprazol fast i en helt annan styrka, till människa brukar det finnas i 10, 20 eller 40 mg/g tror jag. Omeprazol får jag av min läkare. Så gastroguard är helt enkelt samma medicin fast i koncentrerad pastaform

Jag har, av lite olika orsaker (medicinering, svälten i samband med en operation på den häst som låg på gränsen TS-mässigt innan, och en häst som slutade äta när hans kompis försvann).

Symptomen har skilt sig lite åt mellan dem, men alla har haft ett symptom gemensamt - att de ätit dåligt/inte alls, magen har varit igång, de har haft ett intresse av mat ändå men ändå inte ätit.

I övrigt har det som sagt skiljt sig. Den med medicinutlöst fick diarre (kan berott på annat), atypisk kolik och väldigt matt och ruggig päls. Den andra "bara" åt dåligt och hade sen symptom på ont i magen. Den sistnämnda diarre (kan berott på TSbristen när han inte åt) och utspänd mage som var lite öm att ta på. Pigg och glad för övrigt den.

Samtliga har fått omeprazol, och det har fungerat närmast mirakulöst. Ingen av dem har fått tillbaka sitt magsår efter behandling, peppar peppar. Jag har två av de tre ovan kvar, och den ena var det kring årsskiftet så där kan man kanske inte dra jättestora växlar. Den andra har det nu gått flera år utan återfall.

Den som fick det av medicin stod på fri tillgång, den sistnämnda stod på hög giva TS. Ingen av de tre har fått kraftfoder i någon mängd att tala om.

Jag tror magsår är grymt underdiagnosticerat just för det kan ha så olika och diffusa symptom.

Senast ändrad:

Tack för info. Ni som behandlat med omeprazol, hur har ni doserat?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
685
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka