Sv: magsår på häst. Erfarenheter??
Jag har, av lite olika orsaker (medicinering, svälten i samband med en operation på den häst som låg på gränsen TS-mässigt innan, och en häst som slutade äta när hans kompis försvann).
Symptomen har skilt sig lite åt mellan dem, men alla har haft ett symptom gemensamt - att de ätit dåligt/inte alls, magen har varit igång, de har haft ett intresse av mat ändå men ändå inte ätit.
I övrigt har det som sagt skiljt sig. Den med medicinutlöst fick diarre (kan berott på annat), atypisk kolik och väldigt matt och ruggig päls. Den andra "bara" åt dåligt och hade sen symptom på ont i magen. Den sistnämnda diarre (kan berott på TSbristen när han inte åt) och utspänd mage som var lite öm att ta på. Pigg och glad för övrigt den.
Samtliga har fått omeprazol, och det har fungerat närmast mirakulöst. Ingen av dem har fått tillbaka sitt magsår efter behandling, peppar peppar. Jag har två av de tre ovan kvar, och den ena var det kring årsskiftet så där kan man kanske inte dra jättestora växlar. Den andra har det nu gått flera år utan återfall.
Den som fick det av medicin stod på fri tillgång, den sistnämnda stod på hög giva TS. Ingen av de tre har fått kraftfoder i någon mängd att tala om.
Jag tror magsår är grymt underdiagnosticerat just för det kan ha så olika och diffusa symptom.