Magsår - fodra med vad?

Sv: Magsår - fodra med vad?

Jag skulle fodra med mkt grovfoder och foder med mycket fibrer. Betfor och lusern te.x Skulle undvika havre och andra stäkelserika fodermedel.

skulle oxå säga mkt grovofder och inte stärkelse,skulle även ge små mängder kraftfopder ofta istället för mkt kraftfoder få gg.

bäst för en tävlande travhäst som har/haft magsår?

Grovfodret som den ovanstående skrev är ju naturligtvis jätte viktigt. Foderjäst är kanske inte helt fel, men den bästa medicinen kanske är en lugnare miljö ett tag;)

Har den magsar bor den ju behandlas med nagon form av omephrazole. (tank pa att det fungerar bast i past form och mindre effektivt i rinnande form)

Annars ar det basta sattet att "bota" magsar gras. Klorofyllet i graset hjalper till att lindra och laka. Finns det inte gras att tillga ar fri tillgang pa ho att foredra.

Försök täcka hela eller den största delen av hästens behov genom ett bra hö eller hösilage. Fri tillgång rekommenderar jag - det garanterar att hästen (om den mår såpass bra att den har normal aptit) kan äta när den vill och behöver och blir på så vis lugnare och magen underhålls av det som den ska underhållas av: gräs.

Behöver hästen tillskott rekommenderar jag som andra lusern då det också är ett grovfoder (även om man ger den pelleterade formen).

Undvik så långt det går kraftfoder (stärkelse) som orskar magproblem!

Också - gå över till att ströa med halm istället för spån/torv om du nu har det.

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle nog välja rikligt med grovfoder och sedan komplettera med lucern + olja, samt någon slags probiotika.

Du bör som de andra skrivit här ge så mkt grovfoder som möjligt. Undvik helst färdigfoder, speciellt pelleterat. Detta är vad veterinär talade om för min väninna. Kommer inte ihåg allt, det var med en travhäst.
Han fick hösilage och havre, lite betfor och kli och han mår mkt bättre idag.

Håller med flera av ovanstående. Har haft en egen travare med magproblem, han var ej grundligt genomgången men enligt veterinär visade proverna att det fanns magproblematik. Vi gav honom Probemin som innehåller sex olika mjölksyrebakterier, till en början dubbel dos och efter ca fjorton dagar fick han normaldos. Priset för detta "tillskott" varierar mellan 360-390 kr. För oss har det fungerat, kanske fungerar det för fler.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
686
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka