Re: Magsår < > Foder
Jo magkatarrer har jag förstått är ganska vanligt men jag funderade över hur omständigheterna varit när hästar fått riktiga magsår, för det verkar ju vara vanligare än man tror
Hade nämnligen en stallkompis i höstas som under en hältutredning på klinik upptäckte något otäckt.
När han gavs lugnande inför röntgen la ha en bajshög lite lägligt inne på kliniken och det var konstiga vita saker i bajset upptäckte veterinären av en händelse.
När hon tittade nogrannare såg hon att hästen bajsat ut en del av sin tarm
tror det var lite tarmvägg (var inte med själv).
Hon frågade då ägaren om hästen hade det väldigt stressigt i sin hemmamiljö och ägaren svarade nej inte direkt, men jag som sett hästen i många år och haft hand om honom ett halvår själv hade nog inte svarat likadant...
Hästen var då konvalescent sedan några månader tillbaka, gick ute i sjukhage/egen större hage 4-5 timmar om dagen, stod sedan inne i ett 40-hästars stall där halva är ridskola. Vid varje fodring var han vildast i stallet, hoppade, sparkade och bet i sin box för att försvara sin mat och man hade fått sätta upp schynke till ena grannen pga detta.
Han hade senaste halvåret innan hältan gått ensam i hage, alltid förr om åren med stor glädje gått med polare, var nu avställd efter flera år med nogrann och intensiv dressyrträning på ca LA-nivå med en mycket ambitiös ägare.
Hästen visade sig ha ryggkotor som satt för trångt och har säkert även varit stressad under denna tid för att inte ha kunnat leva upp till kraven som matte ovetandes ställt i arbetet (SÅ trevliga gångarter, kunde aldrig misstänkt ryggproblem).
Veterinären misstänkte ju då magsår eller andra magproblem och hästen fick äta hm vad heter det... ja sånhär bakeriekultur som även människor äter.
Nu föll det sig så att hästen flyttade till ett annat stall någon vecka senare, till ett litet stall med ca 8 hästar och han fick börja gå med hagkompisar igen. I det nya stallet har han inte bråkat en enda gång vid fodring, på sin höjd gnäggar han dovt. Han är lugn och harmonisk i sin box och bråkar inte med någon granne. Han går ute i hagen mera och som sagt med hästkompisar och jag är övertygad om att hans mage mår mycket bättre idag.
Vad som är läskigt här är att hans matte SJÄLV inte tyckte att hennes häst levde i en felaktig miljö just när han stod i förra stallet
Man blir så fruktansvärt lätt hemmablind. Detta är en person som jag respekterar mycket och som i övrigt är mycket nogrann med sin häst.
Jag ser flera hästar i samma stall idag som inte fixar denna miljö. 40 hästar som får mat samtidigt (de hör när första hästen får mat och stressar på upp varandra något hemskt, nästan alla sparkar), massa människor där eftermiddagar och kvällar, de flesta hästarna går ute 8-13:30, rids nån timme men står mest inne. Jag ser hästar som blivit snudd på folkilskna och biter efter människor, är svåra att hantera i boxen och precis vansinniga vid fodring.
Jag börjar undra hur många som har magproblem/början till magsår där trots att matte/husse inte misstänker något.
Jag säger inte att det inte finns hästar som trivs och fixar en sådan miljö, men det är långt ifrån alla.
Å detta är inget unikt stall. Finns mängder av sådana stall i landet, men hur många ägare frågar sig om deras häst verkligen trivs i sån miljö och väljer bort ridhus, service och tränare om hästen på minsta sätt visar stressat beteende? :smirk: