Magrar av...

Molekyl

Trådstartare
Hejsan. Har ju ett halvblodssto med ett 5 mån föl vid sidan. Problemet är nu att stoet håller på och magra av rejält.(Camino är inte så tjock han heller) Ändå tycker jag att de får massor med mat.
Har ingen analys på höt än men det är fint, verkar bättre än föregånende år och det var bra!

De får om dagen (kommer inte ihåg kgmåtten på maten)

11 kg hö (och de äter upp varje strå)
3 l pellets
3,5 l havre
0,5l torr betfor
0,5 l soja
1 l kli
0,3 dl miner grön

lillfjanten äter kanske 1/3 av kraftfodret.

De utfodras 3ggr dag med jämt mellanrum. Dock försöker jag att ge dem lite extra mat om jag är där någon annan tid än vid fodringen.

Vad ska jag göra för att de inte ska falla ut totalt?
Vad kan jag ge mer av utan att givan blir för stor/gång? Eller är det för lite mat?

Ska flytta fölis efter jul så jag skulle gärna vilja få upp honom lite mer i hull oxå...

Och jag vågar inte lägga på Caprifol täcke ifall Camino skulle fastna i det.

De är nyligen avmaskade...

Vad att göra???:confused: :confused: :confused:

Mvh MAlin

Senast ändrad:
Sv: Magrar av...

Öka allting. Äter de upp allt höt får de för lite, ge tills du ser att det finns kvar.

Dela på dem vid fodring så fölet får eget foder och du har koll på vad stoet får i sig. Vad är det för pellets?

ge dem fri tillgång på grovfoder.. kanske öka krafft fodret eller byta ut mot någon bättre krafft.. mina hästar tränas lika mycket och är i samma storlek men en av dem magrar ut trots att de har fri tillgång på hö (som är bra) han ger jag luzern vid sidan om då han är svårfödd.. funkar jättebra! hoppas det löser sig.. lycka till!

Det är på tok för lite hö!

De får Krafft lusern.
Har ingen möjlighet att dela på dem tyvärr, hade helst velat ha dem skilda åt på natten.

Får prova att öka allt.

Tack för alla svar!

Malin

Våra ston har vid digivning fått ca tre gånger så mycket mat som vanligt för att hålla hullet(någon ännu mer), det tar väldigt hårt på stoet när fölungen diar.
Så hade jag varit som dig så hade jag gett fri tillgång på grovfoder och sett om det räckte annars hade man fått ökat på kraftfodret också.

Mvh
Camilla

Med soja, menar du sojamjöl eller sojaolja? Eftersom du inte vet värdena på höet är det risk för att det inte räcker med lusern och soja för att få upp proteinvärdet om höets Smbrp/MJ ligger under 5-6. Sen kan det vara så att hon får för mkt protein och för lite energi. Hur ser hon ut, är hon tunn i hullet eller över ryggen/baken, saknas muskler eller fett?

Knåpade lite på en ny foderstat. Använde mig av standardvärden för hö samt sojamjöl och hel havre och räknade om i l. Här kommer förslag:
Havre 3 l
Betfor 2 l
Vetekli 1 l
Sojamjöl 2 l
Krafft Lusern 4,5 l
Krafft Miner Grön 1 dl

Så fort fölet avvänjs eller stoet sluter ge di så minska till normalt annars kommer hon bli fet.

Jämför med min unghäst...hon får fri tillgång på bra hö och hon smäller lätt i sig över 20 kg/dygn...hon är 1 1/2 år gammal. Nioåringen håller sig till ca 10-15 kg/dygn. Unghästen är en Welsh Cob och nioåringen är en korsning fbl/vbl-trav. Båda är mycket runda och fina...ger väldigt lite kraftfoder...3 dl hel havre, 3 dl kornkross, mineraler och linfrö får unghästen...Nioåringen samma med lite mindre havre...och hon jobbas 5-7 timmar i veckan just nu.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 208
Senast: isafore
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 269
Senast: Alexandra_W
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama