Magra hästar

Monkie

Trådstartare
Det går fyra magra hästar i en hage i grannbyn. Jag vet inte vems det är eller egentligen något annat än att de är magra. Jag ser inget stall i anslutning till hagen. Jag vet inte om de stödfodras, jag har bara kört förbi 5-6 gånger och har ingen insyn i övrigt skötsel.

Förra året gick två magra där, då tänkte jag att de hade satt samman två med liknande behov för att kunna stödfodra samtidigt.

Hästarna är inte i jättedåligt skick, man ser dock revbenen och taniga rumpor och halsar på samtliga. Jag tänker att de snart borde tas hem från betet. Bör man ringa om detta? ? Kommunen?
 
Då får du väl stanna och kolla efter eventuell tillgång på käk. Finns det inget så ring Länsstyrelsen o anmäl. Är väl bra om dom kollar.
I hagen finns alltså inget käk, bara nedbetat gräs. Vet ju dock inte om det fodras med hö/annat som körs dit.
Kör förbi imorgon och ska kolla igen, annars ringer jag ☺
 
Går det inte att ta reda på vems hästar det är?

Jag tycker att man i första hand försöker ta reda på ägaren om det inte är uppenbart plågeri, i nästa hand ring länsstyrelsen. Att se efter om det finns mat, kan ju vara snudd på omöjligt om du inte sitter vid hagen under ett dygn.

Vet en person som gick förbi en hästhage ibland och tyckte att det var dåligt att hästarna aldrig fick mat, men det finns ju 23h och 55min till på dygnet. :up:
 
Går det inte att ta reda på vems hästar det är?

Jag tycker att man i första hand försöker ta reda på ägaren om det inte är uppenbart plågeri, i nästa hand ring länsstyrelsen. Att se efter om det finns mat, kan ju vara snudd på omöjligt om du inte sitter vid hagen under ett dygn.

Vet en person som gick förbi en hästhage ibland och tyckte att det var dåligt att hästarna aldrig fick mat, men det finns ju 23h och 55min till på dygnet. :up:
Så förstår jag ju givetvis att det är. Om de får extrafoder så är det väldigt uppenbart att det inte räcker. Att jag reagerade beror på att samtliga hästar ser likadana ut plus att det i samma hage förra året såg likadant ut.

Jag är faktiskt inte jättesugen på att knacka på hos omgivande hus, vem som än äger hästarna måste ju själv se hur de ser ut.
 
Så förstår jag ju givetvis att det är. Om de får extrafoder så är det väldigt uppenbart att det inte räcker. Att jag reagerade beror på att samtliga hästar ser likadana ut plus att det i samma hage förra året såg likadant ut.

Jag är faktiskt inte jättesugen på att knacka på hos omgivande hus, vem som än äger hästarna måste ju själv se hur de ser ut.

Ja, det är givetvis bra att någon reagerar. :up:
Tänker bara att man som hästägare borde bli mer tacksam om någon kom och frågade först än om någon gör en anmälan. Men sedan förstår jag att alla säkert inte blir lika tacksamma över frågan och då kan det bli jobbigt.
 
Går det inte att ta reda på vems hästar det är?

Jag tycker att man i första hand försöker ta reda på ägaren om det inte är uppenbart plågeri, i nästa hand ring länsstyrelsen. Att se efter om det finns mat, kan ju vara snudd på omöjligt om du inte sitter vid hagen under ett dygn.

Vet en person som gick förbi en hästhage ibland och tyckte att det var dåligt att hästarna aldrig fick mat, men det finns ju 23h och 55min till på dygnet. :up:

Har också varit med om konstiga människor som mkt väl hade kunnat leda till anmälan om de inte frågat först. En som kom stormande på sommarbetet och undrade upprört om inte hästarna hade något vatten. Hade lust att kallt svara att "nä, några törstar alltid ihjäl i den här hagen men de flesta överlever" eller så, men svarade bara att vi har en pumpstation mitt i hagen där de har vatten. Så absolut, bra att i vissa fall fråga först :)

Men om alla hästarna i hagen är magra är det ju rätt tydligt att de får för lite oavsett om de får något foder eller inte. Där hade jag bara anmält så får de iaf ett uppvaknande att det inte ser normalt ut.
 
Vill tillägga att jag är emot "okynnesanmälningar". Hade en eller två hästar sett skrangliga ut hade jag antagit att det fanns en orsak. Har inte hunnit förbi idag , får bli i veckan. Tack för alla svar, ser jag ingen förändring eller tecken på att de ätit hö i hagen eller spannar utanför så kommer jag ringa om det.
 
Det går fyra magra hästar i en hage i grannbyn. Jag vet inte vems det är eller egentligen något annat än att de är magra. Jag ser inget stall i anslutning till hagen. Jag vet inte om de stödfodras, jag har bara kört förbi 5-6 gånger och har ingen insyn i övrigt skötsel.

Förra året gick två magra där, då tänkte jag att de hade satt samman två med liknande behov för att kunna stödfodra samtidigt.

Hästarna är inte i jättedåligt skick, man ser dock revbenen och taniga rumpor och halsar på samtliga. Jag tänker att de snart borde tas hem från betet. Bör man ringa om detta? ? Kommunen?
 
Ta gärna en bild på hästarna och skicka till länsstyrelsen. Generellt så är det underbemanning hos djurskyddet, så de prioriterar att köra på de allvarligaste ärendena. Det är enklare för länsstyrelsen att prioritera rätt om en bild på hästarna kommer in med en anmälan om att de är magra, att betet är slut och att de troligen inte tillskottsfodras.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 748
Senast: Bee
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 071
Senast: Enya
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 774
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 570
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp