Magproblem undet vinterhalvåret

G

Gargamella

Magproblem under vinterhalvår

Varför gar min häst magproblem under vinterhalvåret? Hade det förra vintern oxå. Nu hände det första gången i mitten-slutet av november och sen har hon haft kolik 2 ggr. Hon börjar med att piska m svansen & vifta med bakbenen. Släpper in i box & då är det krafsa runt och lägga sig ner, inte vilja äta osv. Har alltid varit lindrigt. Vi har gått ut och knallat och efter ett tag har det släppt. Bra med det, men jag tror hon känner av magen oftare fast då "bara" ännu lindrigare. Man har ju lärt sig se på henne. Det känns inte helt bra för man vet ju själv att man kanske inte är så väl fungerande med magknip... =(

Hon är inte förstoppad, även fast det verkar som att det lättar varje gång hon bajsat (hon bajsar ofta).

Vet inte vad jag ska prova nu. Under sommarhalvåret är det aldrig några problem.

Äter bra hö, har uträknad foderstat, bra i hullet. Äter 4 ggr/dag. Är jag där får hon ofta lite hö till mellanmål. Hon har vattnehinkar inne som alltid är välfyllda. Ute mellan 8-16. Svårt med vatten ute nu när det är som kallast, försöker fylla men som det är nu är det ju nästan lönlöst. De äter både frukosthö & lunch-hö ute. Kan det vara det? Jag blötlägger krafften (äter morg, vid insläpp och kväll) så den är helt mättad och lite till. Nästan som soppa. Har provat med betfor & utan. Havre, ingen havre. Luzernstrå -ingen luzernstrå. Loppfrö. Rapsolja. Med/utan morötter. Hon äter krafft rehab & pyttelite krafft protein (ätit krafft hela livet).

Någon som haft liknande problem???
Jag är så less på att behöva oroa mig hela tiden, känns inte alltid helt bra att rida när man undrar hur hon mår, less på att inte ha en välfungerande häst.... :confused: :cry:

Har ringt distriktsvet första gångerna det hänt, men de har inte kunnat säga så mkt "det kan vara vad som helst" och "ut och gå". Javisst, det går ju över och är inte panikartat på lång väg men det känns ohållbart i längden...

Tips? Idéer? Tack på förhand. :bow:

Sv: Magproblem undet vinterhalvåret

Mitt matglada gamla sto åt allt som inte var fastskruvat, så vintertid blev det en del fruset; gräs, kvistar vadhelst hon kom åt. Detta resulterade i en del lättare kolikanfall. Men jag gav henne alltid uppblött mat, även krafften och där går det åt en hel del vatten krafft sväller mycket.
Samt linfrö, det hjälpte att hålle henne i schack, jag såg att du gett din häst loppfrö, menar du att det inte hjälpte?

Sv: Magproblem under vinterhalvår

Man brukar räkna just vattenbrist som en stor kolikrisk vintertid. Hur mycket vatten dricker hästen nu jämfört med andra perioder på året?
(Givetvis påverkar klimatet detta till stor del, men man kanske kan märka om det är påfallande lite vatten eller så).

Hur är det med träning och hur mycket rör hästen på sig? Många hästar blir mera eller mindre stillastående i ett hörn i hagen, och rörelse är också bra för tarmar och matsmältning.

Jag hade en häst hemma för några år sedan som fick upprepade koliker. Hon hade haft kolik flera gånger redan när hon kom till mig så hon var nog lite känslig. vi tog träckprov och konstaterade att hon hade blodmask. Hon avmaskades och sedan gjordes uppföljande träckprov. Mask kan vara en orsak till kolik så det är kanske något du kan kolla.

piggy

Min häst har problem med gaskolik under vintern. Hon får linfrön i maten. Blöter höet,ser till så vattnet är ljummet o inte kallt när hon kommer in. Har börjat strö salt över höet för att få henne att dricka mer. Försöker fodra så att hon inte ska stå med "tom" mage så länge.
Har bytt ut havre, och betfor mot dynavenas foder. Än så länge går det bra men det är för tidigt o säga om det hjäper.
Håller med dig om att det är jobbigt att oroa sig jämt.

I samband med att hästen fodras borde det väl gå att fylla på lite vatten, gärna lite ljumet så håller det sig längre. Det är viktigt att hästen har tillgång till vatten i hagen åtminstånde då den äter.

Har hon fått kolik i samband med avmaskningen? Jag skulle göra ett träckprov, kanske hon har/haft blodmask. De kan göra skada i krösroten. Jag är ingen expert på detta alls men en kompis skulle köpa en häst som hade haft mkt kolik på vintrarna. Den visade sig ha blodmask. Hon misstänkte att det kan ha blivit permanenta skador i krösroten så hon vågade inte köpa hästen.

Prova att ge linfröpellets, någon dl om dagen? Är hon lös i magen?

Motion är bra! Inte om hästen visar smärta men de dagar hästen verkar ok är det viktigt att motionera.

Vi har haft en häst som hade problem med magen på vintern då den åt fruset gräs.

Instämmer med vad ni andra har sagt om det här.

Ta ett träckprov, även om man redan avmaskat.
Kolla tänderna.
Mat ofta
Analysera höet för hygiensvar

Använd utrensande tillskott regelbundet för att rensa ut "skrot o skräp" ut tarmarna som hästen gärna plockar i sig på vintern. Tex. Dynavenas Mash, men det finns fler.(utrensande medel har hjälpt många)

Försök ordna isfritt vatten vintertid, tex Boles termotunna eller Thermobar el egen uppfinning.

Även gamla maskskador kan ge dessa problem, och avhjälps ofta med utrensande medel.

Även om inte hästen visar tydligt att den är förstoppad, eller ens visar smärta, kan den ändå vara det.

Det här var mina erfarenheter.

Hoppas du hittar lösningen! ;)

Jo, min häst är väldigt glupsk iofs, så kanske petar hon i sig fruset gräs ute...
Jag blöter kraften så att den inte kan svälla mer (mättad) + lite till. Typ soppa som hon suger i sig.
Har givit loppfrö sen i höstas långt innan årets första magont för jag trodde att det kanske berodde på sand/grus... Kanske ger jag för lite (1,5 dl/dag) el så ska jag prova med linfrö istället... Ska det blötas innan? Hur länge och hur mkt ska man ge?

Blandrastik skrev:
Mitt matglada gamla sto åt allt som inte var fastskruvat, så vintertid blev det en del fruset; gräs, kvistar vadhelst hon kom åt. Detta resulterade i en del lättare kolikanfall. Men jag gav henne alltid uppblött mat, även krafften och där går det åt en hel del vatten krafft sväller mycket.
Samt linfrö, det hjälpte att hålle henne i schack, jag såg att du gett din häst loppfrö, menar du att det inte hjälpte?

Gjorde träckprov i våras utan anmärkning. Avmaskade med Ivermectin i höstas då vi har styngfluga.
Tänderna kollade redan (hon har lite underbett nämligen)
Höt är ananlyserat och hygienen "god".
De äter 7.30, 12-13, 16.30, 21.30.

Vart hittar man "utrensande tillskott"?

Har funderat på vatten"värmare" & ska kolla upp det!

Tycker inte hon borde vara förstoppad när hon bajsar så ofta?!

Tack för bra tips! :bow:

Tölva skrev:
Instämmer med vad ni andra har sagt om det här.

Ta ett träckprov, även om man redan avmaskat.
Kolla tänderna.
Mat ofta
Analysera höet för hygiensvar

Använd utrensande tillskott regelbundet för att rensa ut "skrot o skräp" ut tarmarna som hästen gärna plockar i sig på vintern. Tex. Dynavenas Mash, men det finns fler.(utrensande medel har hjälpt många)

Försök ordna isfritt vatten vintertid, tex Boles termotunna eller Thermobar el egen uppfinning.

Även gamla maskskador kan ge dessa problem, och avhjälps ofta med utrensande medel.

Även om inte hästen visar tydligt att den är förstoppad, eller ens visar smärta, kan den ändå vara det.

Det här var mina erfarenheter.

Hoppas du hittar lösningen! ;)

Dynavenas, vad är det för foder? Vart finns det?

timjan skrev:
Min häst har problem med gaskolik under vintern. Hon får linfrön i maten. Blöter höet,ser till så vattnet är ljummet o inte kallt när hon kommer in. Har börjat strö salt över höet för att få henne att dricka mer. Försöker fodra så att hon inte ska stå med "tom" mage så länge.
Har bytt ut havre, och betfor mot dynavenas foder. Än så länge går det bra men det är för tidigt o säga om det hjäper.
Håller med dig om att det är jobbigt att oroa sig jämt.

Näe, aldrig i samband m avmaskning. Träckprov är gjort. Och det är BARA på vinterhalvåret det är såhär.

Hennes mat är vattnad att hon typ sörplar i sig den... Kanske ska vattna mer. Mer salt så hon dricker mer? El blir det bara motsatt effekt om man inte har vatten ute...?

Nä, hon är inte lös i magen. Inte lika "fina" bollar som på sommaren kanske, men absolut inte lös. Ngn skillnad linfröpellets och vanliga linfrön man köper?

Yes hon rids ordentligt i princip varje dag. Förutom om hon verlkigen har kolik, då har vi varit ute och promenixat tills det gått över...

Hon är väldigt matglad, så hon kanske petar i sig fruset gräs ute....

Tack för alla tips! :bow: :banana:

Zeena skrev:
I samband med att hästen fodras borde det väl gå att fylla på lite vatten, gärna lite ljumet så håller det sig längre. Det är viktigt att hästen har tillgång till vatten i hagen åtminstånde då den äter.

Har hon fått kolik i samband med avmaskningen? Jag skulle göra ett träckprov, kanske hon har/haft blodmask. De kan göra skada i krösroten. Jag är ingen expert på detta alls men en kompis skulle köpa en häst som hade haft mkt kolik på vintrarna. Den visade sig ha blodmask. Hon misstänkte att det kan ha blivit permanenta skador i krösroten så hon vågade inte köpa hästen.

Prova att ge linfröpellets, någon dl om dagen? Är hon lös i magen?

Motion är bra! Inte om hästen visar smärta men de dagar hästen verkar ok är det viktigt att motionera.

Vi har haft en häst som hade problem med magen på vintern då den åt fruset gräs.

Min häst var också en kolikhäst och det ÄR alltid på vinterhalvåret de får problem. Sommaren får hästar mycket sällan kolik! Då lever dom så optimalt de kan... äter gräs och går fritt dygnet runt... oftast inga andra tillskott som stör. Inte helelr pillar dom i sig konstiga saker när de har gott om gräs och växter att äta på.

Är din häst normal i bajset? Eller är den mer åt det ena elelr andra hållet? (lös, hård?)

Min hade en stressmage och varierade mellan väldigt löst och förstoppningar.
Hon stod på klinik drygt en vekca en gång och de rekommenderade att man ger LINFRÖN till kolikhästar. Det är lenande för magen och samtidigt milt laxerande.

Välkommen till klubben:smirk:

Min 16 åring har haft mkt kolik i vinter. Jag tog henne till klinik och tog en massa prover. Så får man veta om det är något allvarligt eller vad det kan röra sig om...

Hon visade sig vara väldigt uttorkad på blodprovet och hon dricker mkt dåligt när det är kallt ute...

Så man får trixa en del för att få i henne vatten:)

Så mitt tips är att inte börja mixra med en massa olika dyra foder innan man vet orsaken...

Gargamella skrev:
Dynavenas, vad är det för foder? Vart finns det?
Jag ber om ursäkt redan från början.
Jag tror inte man får göra reklam för en enskild vara, men moderatorn får ta bort det i så fall. Min häst blev fri från sin återkommande vinterkolik av Dynavenas "MASH" www.dynavena.nu

Ja som du skriver, så är A och O att de DRICKER ordentligt. Det är det allra viktigaste!
En del hästard ricker dåligt på vintern då vattnet är kallt så förra vinetrn fick jag börja med att "värma" vattnet till min kolikhäst. Och hon drack mycket hellre!! Hon älskade varmljummet vatten och surplade i sig halva hinkar på en gång när hon kom in på kvällen (ute var det ju jättekallt vatten).

Om man inte har varmvatten i stallet så kan man använda vattenkokare och hälla i ett par kannor i hinken blandat med kallt vatten. :smirk:

I år har jag sluppit alla de problem som du dras med, har haft precis likadant på gammelman. Kolik och lös avföring, faktum är att han alltid varit lös vintertid vilket veterinären menat att man kanske måste acceptera.

Men den största orsaken i hans fall, tror jag. Han får numera linföolja varje mål, har haft detta sen feb 2005 och den gångna hösten var också mycket lugn. I övergången till fodring av hösilage, gav jag även honom probiotica för magen. Nu är avföringen mycket normal, bajsar fina bollar och inga som helst magbesvär alls.:bow:

Hur ger man LINFRÖ? Blötläggas? Hur mkt/dag? Om det har nån betydelse är min häst en stor dam (halvblod) på 650 kg...

Erfarenhet av linförolja??? Bättre än ovan?

/Anna

milly skrev:
Min häst var också en kolikhäst och det ÄR alltid på vinterhalvåret de får problem. Sommaren får hästar mycket sällan kolik! Då lever dom så optimalt de kan... äter gräs och går fritt dygnet runt... oftast inga andra tillskott som stör. Inte helelr pillar dom i sig konstiga saker när de har gott om gräs och växter att äta på.

Är din häst normal i bajset? Eller är den mer åt det ena elelr andra hållet? (lös, hård?)

Min hade en stressmage och varierade mellan väldigt löst och förstoppningar.
Hon stod på klinik drygt en vekca en gång och de rekommenderade att man ger LINFRÖN till kolikhästar. Det är lenande för magen och samtidigt milt laxerande.

Om man ger hästen linfröolja, byts fettvävnaden ut i mage och tarm. Den får en skyddande hinna som är mera motståndskraftig, genom det skyddas magen mera effektivt. Från början gav jag gammelman detta pga han är eksempålle, men detta bidrog till det mera positiva också och eksemhästar brukar faktiskt vara lite mera känsliga i magen. Men resultatet blev ju över förväntan även på magbiten, den är jag mest glad över eftersom vi varje höst har fått genomlida flera kolikkvällar med bl a veterinära besök eller dyra kurer som hästen tycker smakar pest.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
5 785
Senast: mysboll
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 204
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar