Magproblem hos dräktigt sto

Jannnna

Trådstartare
Behöver lite tips och råd.

Har ett 13-årigt dräktigt sto som ska få sitt första föl i mitten på maj. Allt har gått väldigt bra hittills och hon verkar stormtrivas med att ha ett föl i magen.

För två veckor sedan upptäcktes det att hon inte hade skitit i boxen på hela natten, hon hade inte ätit något heller, men för övrigt var hon pigg. Veterinär kom ut direkt och sa att det verkar vara trångt i magen, tarmarna blir lite klämda vilket orsakar förstoppning. Allt löste sig efter diverse omvårdnad :)

Detta har dock fortsatt i mindre skala, det blir ju inte direkt mer utrymme i magen med drygt en månad kvar till fölning.
Hon får massor av varmvatten, uppblött mat, promenader i skrittmaskinen 3 ggr om dagen (än så länge är hon inte för tung) och övervakning dag som natt. Har försökt få i henne parafinolja, men hon är en väldigt kräsen dam som inte alls vill äta sånt.

Vad gör man?

Sv: Magproblem hos dräktigt sto

Hade inte veterinären några förslag?

Eventuellt skulle loppefrön kunna göra susen men jag tycker inte du ska mickla för mycket utan först diskutera med veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 273
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Mitt ena dräktiga sto fick svår kolik igår, och inte förrän idag är hon bättre. Vi har kämpat hela natten med henne och veterinären har...
Svar
10
· Visningar
2 162
Senast: Barabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka