Magplatta??

M

MISTY

Vet ej om denna tråden hamnade rätt, men hoppas det.:)

Är magplatta bara till hästar som slår upp hovarna i magen, eller skyddar den ochså vid hoppning?

Sv: Magplatta??

Nu förstår jag inte vad du menar. Man ska ju använda plattan vid hoppning just för att hästarna slår upp hovarna i magen.

Menar du att den ska skydda magen om de slår i bommarna??

Tyckte med att det lät konstilgt, en jg känne hade köpt en magplatta till hennes ponny, och hade den i skogen, det har de flesta, vf har man den i skogen då om man inte hoppar? Men det kan ju vara så att hästen är väldigt het och slår upp hovarna högt? Eller? ingen aning, därför frågar jag er "magplatte kunniga":D

Tyckte med att det lät konstilgt, en jg känne hade köpt en magplatta till hennes ponny, och hade den i skogen, det har de flesta, vf har man den i skogen då om man inte hoppar? Men det kan ju vara så att hästen är väldigt het och slår upp hovarna högt? Eller? ingen aning, därför frågar jag er "magplatte kunniga":D

Nja så är det nog inte. Magplattan används vi hoppning för att inte hästen ska slå sig i magen när de viker in frambenen i språnget.

läs på lite om en häst röselsemönster så ser du själv att den typen av rörelse inte förekommer i skritt trav och galopp.
så att använda magplattan när man rider i skogen är onödigt, den gör varken från eller till i detta fallet. så jag tror inte " att de flesta" använder magplatta när de rider ut, såvida dom inte tänkt hoppa.

Det dummaste jag hört. Finns inte en frisk häst som travar eller galopperar så den slår i magen under en vanlig ritt.

Tror att dina kompisar tycker det är tufft att ha magplattan i skogen.
Sen kan det ju vara så att de bara har en sadelgjord och deras ponny behöver den i hoppningen. Och då blir de att de har den i skogen.

Dock finns det hästar som får exem, utslag att använda den varje dag. Så jag skulle nog köpa en vanlig gjord också.

Vi prövade magplatta på en häst med sadeltvång - hon blev bättre med den och slappnade av mer. Trycket blev mer utspritt än det blir med en vanlig gjord. Inte så att sadeltvånget försvann helt, men det blev en tydligt förbättring, och hon blev snabbt enklare att sadla och sitta upp på.

Jag vet också en häst som hade det som i vanliga fall var välldigt känslig när man drog gjorden. Hästen blev lugnare och trasslade mindre med magplattegjorden en den vanliga gjorden.

Däremot vet jag ju inte vad som gjorde skillnaden. Det kan ju varit annan resår, hästen blivit äldre och klokare, bättre format runt frambenen, mer anatomisk och drog fram sadeln mindre eller om det var just plattan. Men det blev iallafall skillnad på hästen.

Jag har min magplatta i skogen jag med, tar den gjord som hänger närmast typ. Vad skulle det spela för roll? Låt de rida med sin plattor om de vill.

Jag har min magplatta i skogen jag med, tar den gjord som hänger närmast typ. Vad skulle det spela för roll? Låt de rida med sin plattor om de vill.

jag tycker att det är bra att fråga om man inte vet. ingen vet allt. Men att få svar som dessa tycker jag är riktigt tråkigt. Vissa frågor som kanske är självklara för vissa är det inte för andra

istället ka man väll förklara att magplattan skyddar inte magen från slag ( vid annat än hoppning) för hästens rörelsemönster gör att den inte kan slå sig i magen i gångarterna. för det var ju det Ts ville ha svar på som jag förstod det.

nu är inte detta svar endast till dig men i allmänhet bemöts frågor här på ett mer eller mindre otrevligt sätt och allt för oftast blir de som frågar som nu tillsagd att man inte ska lägga sig i vad andra pysslar med eller dumförklarad.

det finns inga dumma frågor bara dumma svar heter det ju.

Men min fråga var dum? Vad man har magplatta till har det redan svarats på så det verkade onödigt att upprepa.

Nja så är det nog inte. Magplattan används vi hoppning för att inte hästen ska slå sig i magen när de viker in frambenen i språnget.

läs på lite om en häst röselsemönster så ser du själv att den typen av rörelse inte förekommer i skritt trav och galopp.
så att använda magplattan när man rider i skogen är onödigt, den gör varken från eller till i detta fallet. så jag tror inte " att de flesta" använder magplatta när de rider ut, såvida dom inte tänkt hoppa.

Jag vet inte vad du har sett, men jag har sett flera stycken och 2 i mitt stall har det alltid. (inte dressyr)

de flesta tolkar jag som de flesta i hästsverige, och då tror jag inte att de flesta använder magplatta då den inte behövs

men visst som elektron sa så tror jag absolut att den används för att den sitter på sadeln, eller hänger närmast.

den gör ju ingen skada att den sitter på men den gör häller ingen nytta då hästen inte kan slå sig i magen i skritt trav,galopp tölt you name it.

edit:
sen finns det ju som några nämnde tidigare hästar som trivs bättre med magplattan pga tryckutjämning eller sadeltvång. lika så som nån nämnde att hästarna kunde få eksem av den och då gör den skada.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
699
Senast: iNHALE
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama