Magont, eller vad?

Freyja_bus

Trådstartare
My är nu 14 månader lite drygt och har på senare tid sovit otroligt dåligt på nätterna och läggningen har blivit betydligt längre och segdragen. Hon är sällan ledsen när hon ska läggas, men kan inte riktigt komma till ro. På natten när hon vaknar är hon oftast glad och vill vara vaken, men nu sista veckan har hon istället vaknat många gånger med illtjut som låter som om hon har ont eller är rädd. Man får då buffa och krama och vyssa en stund och så lugnar hon sig, somnar nästan, plötslig gråt igen, lugnar sig, gråt igen och sen så småningom somnar hon om. Hela lilla kroppen spänns när hon gråter!

Till en början tänkte jag bara att det är en period och att det är tänderna som spökar. Hon har varit svullen länge kring två tänder i överkäken och nu har den ena kommit fram och den andra är precis, precis på gränsen. Eftersom nätterna bara blev värre och värre (vaken varje natt mellan ca 01:30-05) så började jag fundera på om det kunde vara något annat. Hon har varit hård i magen till och från under sitt senaste halvår, men det har för det mesta gått över, bajset har dock alltid varit "format". Vissa gånger har hon varit tydligt hård och skrikit av smärta när hon ska bajsa. Då har jag gett katrinplommon och så har det gett med sig. De senaste veckorna tycker jag itne att det har velat ge med sig och hon har ofta varit hård, ibland gråter hon när hon bajsar. Jag har gett katrinplommon, päron och kiwi och mycket att dricka, men det verkar inte hjälpa. Hon känns ofta ganska spänd över magen som är väldigt putig. Kosten är annars precis som vanligt och hon har aldrig haft några problem med någon särskild mat vad vi märkt. Hon har alltid gått upp bra i vikt och har inte haft några tecken som tyder på någon allergi.

Nu sista tiden då hon varit mer hård under en längre period än hon brukar har hon också varit väldigt pruttig. Det verkar som om hon ibland vaknar pga pruttarna som gör ont, och hon blir även grinig en stund innan hon ska prutta på dagen. Jag ringde bvc i tisdags och hon tyckte att vi skulle prova laktulos, så nu har vi gett henne det sen dess. Hon får 10ml/dag, men bajset är fortfarande förhållandevis hårt, men hon gråter inte när hon ska bajsa. Dock har just de där uppvaknandena med illvrål/ontgråt på nätterna börjat efter att vi började ge laktulosen, innan var hon mest bara vaken nattetid. Hon pruttar extremt mycket (och illaluktande!) nu med laktulosdosen, men hon verkar inte riktigt lika störd av pruttarna.

Samma dag som vi började med laktulosen fick hon fullt med små röda prickar över magen. De verkade inte klia, men det var verkligen många, och pytte, pytte små. De börjar försvinna nu.

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, kanske höra om någon har någon tanke kring vad det kan vara och om/hur vi ska gå vidare? Inlägget är något rörigt eftersom jag skriver i all hast, men jag hoppas att ni hänger med hyfsat!

//Julia

Sv: Magont, eller vad?

Åh vad jobbigt. Tänkte först om det var nattskräck som börjat eftersom de är varje tid. Men eftersom det börjat när hon fått laktulosen känns de ju inte som det.

Kan de vara så att hon kniper för det gjort ont att bajsa? Märkte på Rasmus när han var magsjuk att han knep och då fick ont i magen.

Proviva funkar kanon på alla jag träffat som dricker det. Finns ju i massa smaker och för gasiga magar så det kanske kan lugna ner magen?

Jag funderade faktiskt också lite på nattskräck först, men innan laktulosen så var det ju mest så att hon bara vaknade. Visst var hon ledsen ibland och grät lite, men inte alls som det varit nu senaste veckan. Då vaknar hon liksom med panikskrik! Innan var hon mest bara vaken och nöjd och kunde inte komma till ro på flera timmar. Det är ju jobbigt det med, men då känns det ändå mer som en utvecklingsperiod eller liknande som gör att hon inte riktigt kan sova.

Jag ska ringa bvc igen i morgon och se om hon tycker att vi ska fortsätta med laktulosen. Proviva har jag inte ens tänkt på; menar du de vanliga man köper i mataffären? Finns det speciellt för gasiga magar?

Jag undrar ju lite över varför hon är så hård. Hon bajsar (och har alltid gjort) varje dag, så det är inte som att hon går och håller på det i flera dagar. Däremot så har jag ju sett att det ibland gör jätteont, och det är klart att man kan ha ont innan man får ut det också om man är hård i magen.

En vanlig matdag ser ut såhär:

Frukost: Havre/råggröt med färsk frukt och mjölk. Smörgås med pålägg av olika slag. Vatten.

Mellis: Frukt och/eller yoghurt, vatten. Katrinplommon.

Lunch: Lagat mål, frukt efteråt, mjölk att dricka.

Mellis: Oftast yoghurt med flingor och ev frukt. Smörgås och vatten. Katrinplommon.

Middag: Lagad mat, frukt o vatten.

Kväll: 2 dl välling

Natt: 2 dl välling

Något jag bör ändra? Nattvällingen ska vi börja försöka fasa ut nu med början nästa vecka. Ibland får hon gröt på kvällen istället för välling och välling enbart på natten, men hon sover oftast bättre på vällingen.

//julia

Hon verkar ju äta och dricka bra som annars brukar vara anledningen till magproblem om de inte får i sig ordentligt. Har dom gjort något pricktest och kollat om hon är allergisk?

Kompis barn hade oxå problem med magen, han grät och skakade av smärta när han bajsa :( Dom fick något annat han åt i över 6 månader och nu är han bra.

just de, proviva! Gå in på deras hemsida så står de mer, de är den du köper i affären. Innehåller massa bra magbakterier. På deras hemsida under förstoppning står det bla:
•Produkter som innehåller mjölksyrabakterier (t ex ProViva) kan lindra besvären.

Senast ändrad:

Jag har faktiskt rätt svårt att tro att det skulle vara någon allergi eftersom hon aldrig haft något tecken som tyder på det. Hon får aldrig mer ont i magen efter något hon ätit, på dagarna är hon på kalashumör jämt, det är bara på nätterna och när hon ska bajsa som det varit jobbigt till och från. Nu senaste tre nätterna har hon knappt haft ont alls vad jag märkt, men i natt var hon ändå vaken från 03-07 (jättekul!). Bajset har blivit lösare nu, antar att laktulosen börjat hjälpa, och förutom att hon pruttar massa så verkar hon må ganska bra i magen för tillfället.

Skulle det vara mjölk borde hon väl reagera mer vid mjölkmål och få utslag eller knasig hud på något sätt? Hon fick ju bara utslag där vid första dagen med laktulos, men efter det har det inte varit något...

Emilia är ofta orolig pa nätterna, inte illvral men gnäller och vrider och är allmänt missnöjd. För henne tror jag det är tänder kanske i kombination med att det är mkt saker att bearbeta pa nätterna. Växtvärk var en tanke som dök upp ocksa.

Skönt att luktalosen börjar verka, om magen verkar bli bättre kanske ni kan utesluta det och fundera pa andra orsaker.

Nja tänkte mer på intolerans ( inte allergi ) mot ex laktos vilket ger magsmärtor, gasig mage, utspänd mage och inte några utslag/knasig hud.

Jag som är intolerant märker inte efter några enstaka mål, men om jag ätit mycket laktosprodukter under dagen kommer smärtan som ett brev på posten till natten. Tänkte på det iom att hon äter mycket mjölkproukter.

Men är du säker på att det är något annat så är det ju bra :-)

snabbt svar för jag sitter med mobilen... Men jag får kramp i magen av laktulos. Det känns som tarmvred och gör så mot att jag vill dö. Ändå har jag plåtmage som inte för påverkar av katrinplommon eller sådana där "propplösare". Vad de nu heter som man använder i ändtarmen?

Säker kan jag ju inte vara förstås, men det känns otroligt då hon ätit mjölkprodukter så länge och inte verkar reagera annorlunda de dagar hon ätit mer eller mindre mjölkprodukter. Hon äter väl vad som är rekomenderad mängd mjölkprodukter per dag skulle jag tro?

I natt sov hon jättebra, men läggningarna är jobbiga och hon har så svårt att komma till ro...

Det verkar hjälpa att klaga lite på buke, för då försvinner ofta problemet inom några dagar :D

Nej det vet ju inte jag, men hon åt mjölkprodukter i/till fyra utav målen och då var det bara en fundering från min sida ;).

Men om ni inte märker någon skillnad i om hon äter mer/mindre mjölkprodukter så kan man nog stryka det från listan. Jag blev dock intolerant i tonåren efter att ha växt upp med mjölkprodukter så det kan komma "huxflux".

Haha att gnälla av sig på buke verkar vara en jäkla bra grej :D

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 985
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar