Sv: Magomvridning =(
Har hållt tummarna för er!! Så skönt att läsa att han förmodligen kommer bli bra! Hur ser vägen tillbaka ut? Hur länge ska han vara lugn?
"Minst en månad"... *rullar med ögonen*
Inte fått detaljerad info än, det får jag ju inför hemkomsten. Men första veckorna så är det stillhet. Inga trappor, inget hoppa upp i säng/soffa (HUR ska jag undvika det??), inget bus och bara gå utanför dörren och kissa/bajsa i koppel, sen in igen. Typ som absolut boxvila för häst.
Sen får han börja gå korta små koppelpromenade, typ 10 minuter per dag (inte i en följd som jag begrep det, utan totalt 10 min/dag) och så utökas det sakta.
Men rejäla restriktioner i åtminstone en månad. Om "allt går bra" beräknas han vara tillbaka där han var innan vad gäller träning/aktivitet/etc efter 4 (!) månader..
Joråsåatt.... :S Som sagt, nog TUR jag inte där direkt, när jag satt med hans knä i famnen på akutrummet och försökte ta in allt och skulle ta ställning till op, visste vilken jäkla konvalescens det är..
Och hans "normala" liv är alltså ungefär som en duracellkanin på uppåttjack... Brukar skämta om att den dag han GÅR nedför yttertrappen (tre steg) på morgonen och inte hoppar/flyger rakt ut, DÅ kanske han börjar bli vuxen. Och att det väl kommer inträffa strax innan han dör..
Han kör fullt ös medvetslös ute, det är plöja genom snön, idiotrusningar, hoppa med framtassarna på snöblock, vedträn osv. Kasta runt petflaskor i luften och härja vilt med dem. Och så få komplett fnatt och skena en halv åker i full fart bara for the joy of it. Samt då det uppfriskande i att leka med katten och jaga katten litegrann inomhus.
Dessutom är han om han inte är väldigt fysiskt uttröttad en plåsterhund, som slänger sig upp och ska följa med och se om det händer något såfort jag reser mig och byter rum...
Nu låter han som en stressad psykhund, men han upplevs inte alls stressad av någon, däremot väldigt glad och med en hög energinivå. Han kan utmärkt väl ta det lugnt med, men ligger då nästan alltid i soffa eller säng (ett hopp upp han inte kommer få i början). När jag är borta ligger han BARA och sover - men det får man ju igen när man kommer hem.
Märgben fungerar super som avledare, så länge benet räcker är hunden i korgen och fullt fokuserad. Men antar det är ett bra tag fram innan han får äta sånt.
När jag jobbat mycket, så blir han tusen resor värre och rejält stökig inomhus med (sladda genom köket, kasta sig upp i sängen med ett magplask, kasta ner alla kuddar ur sängen och leka med dem osv).
Så, det blir en utmaning, helt klart. Han är inte helt lätt trötta ut mentalt heller, han behöver det med givetvis, men det är ett dåligt substitut för frånvaron av fysisk motion. (Jag brukar försöka de där perioderna när jag jobbar mycket att köra intensiv hjärngympa, men brukar inte ge någon direkt effekt)