Magomvridning

kitty79

Trådstartare
Hunden överlevde...Gudskelov

Men han blev akutop,och har ett väldigt långt ihoppsytt sår under hela buken.
Detta har svullnat upp framtill idag ,mer på ena sidan än på andra,känslan av att det är vätska under är ganska stark,är som att ta på en stor vattenblåsa.
Han är även varm i huden runt om kring.

Ringde till behandlande djursjukhus idag för rådgivning,har vetrimoxin hemma,ville veta om jag kunde sätta in det,vilket jag kunde.

Men! Förvinner verkligen sårvätskan av sig själv?
Han blev utskriven igår,blev op. i onsdags natt.
Såret är alltså 3 dygn gammalt.

Hoppas innerligt att jag eller inte ens min värsta fiende behöver uppleva något sådant här,fulständigt vidrig situation att hamna i när man har 2 timmars bilresa till närmsta jouröppna veterinär.

Sv: Magomvridning

Oh shit, jag tyckte att vi hade evighetslång resa till Blå Stjärnan när mastiffen fick magomvridning, det tog 10 minuter...
Vilken jädra tur rent ut sagt att er hund klarade sig :)!
Det går såklart inte att veta utan att se hunden men kroppen kan ta upp en hel del sårvätska, har dock för mig att Eira fick drän efter sin operation.
I vilket fall så läkte hon fint utan komplikationer och fick aldrig tendens till magomvridning igen (de syr ju fast magsäcken vid operationen men det finns ändå en viss risk för ny magomvridning).

Tillförde väl inte så mycket med mitt inlägg men håller tummarna för att det läker som det skall!

Ja vi hade en enorm tur! Han började hulka och det kom bara slem ,nånstans där blev jag kall och tänkte magomvridning,en liten stund senare satt vi i bilen,väl framme vid blå stjärnan hade han svullnat upp,men han klarade av att gå själv ned till Op.

Han är väldigt trött ,hängig och "obalanserad" tappar balansen i bakbenen då och då:(

Jag puffar upp min egna tråd med en liten oroande fundering.
Hunden har mått bra sedan han blev op i Maj,faktiskt har jag upplevt honom som gladare och hungrigare än förut,
han har också börjat rapa&fisa mycket mer ;) verkar alltså göra sig av med gaser på ett helt annat sätt.

Men igår em åkte vi bil en kort tur väl framme släpper jag ut honom och han skjuter rygg ser ihopdragen ut och jag tycker att han är svullen över revbenen,jag tog nästan till lipen där och då,började massera honom över magen efter kanske 5 min så kom en liten fis,då gick vi en vända han kissade & drack vatten efter en stund var han helt som vanligt (inte jag dock..) Vad var detta? Magsäcken ska vara fastsydd i bröstkorgen så den ska inte kunna rotera...och det kan ju inte ha vart det som hände heller för då hade jag ju knappats inte kunnat rätta till det med lite handfast massage.

Kanske ett nojigt inlägg...

Fråga vet eller om nån av våra svarar ang Minifom/Dimetikum, huruvida det kan ges till hundar. Det gör att luft lättare kommer ut, den bakre vägen.

Är för trött för att kolla fass, måste sova nu, det jag skrev igår så här dags var relativt obegripigt;)

Kort film med Akita som får magomvridning

Jag har läst om förhöjd risk att de får magomvridning igen. Magsäcken kanske inte kan rotera om den är fastsydd, men buken kan ändå svälla. På engelska heter det BLOAT och betyder alla symtom både med och utan omvridning. Om det är omvridning av magsäcken kallas det GDV (Gastric Dilatation-Volvulus).
Det finns ganska mycket att läsa om man söker på BLOAT in dogs eller GDV in dogs.

Jag har läst mycket om det här tillståndet. Stress och hetta är riskfaktorer. Man ska inte låta hunden dricka stora mängder vid ett tillfälle utan dela upp vattenmängden och inte låta den dricka när den flämtar efter luft. Den sväljer mer luft då. Sommartid tillsätter jag ca 1 tsk äppelcidervinäger per liter vatten för att underlätta matsmältningen och minska gasbildning. Man kan gärna göra det jämt, men viktigast när hunden är varm och dricker mycket.

En studie på Purdue University i USA visade förhöjd risk om hunden får torrfoder med fett på någon av de första platserna och om den äter uppblött torrfoder som innehåller citronsyra, vilket de flesta torrfoder gör. Man kan ju kolla hur mycket C-vitamin som finns per kg torrfoder och variationen är stor från 70 mg mg till 900 mg per kg har jag sett. Av de jag tittat på så har jag bara sett ett torrfoder som inte tillsätter syntetiskt C-vitamin (Acana), men det kan finnas fler. Man får gå in på resp fodermärkes sida och titta för animail.se skriver inte ut det. Färskfoder är säkrast att ge.

Om någon som läser i tråden vill se hur snabbt förloppet på magomvridning är så titta på den bif länken längst ned. Det är en akita som får magomvridning och den överlever denna gång. Akitan hade precis kommit till sin nya familj och familjen filmade den. De hade ingen aning om att den höll på att få magomvridning. När de till slut förstod det, tog de hunden till ett djursjukhus. Den hade inte fullständig magomvridning, men början till det med uppblåst buk. Hunden överlevde, men fick tyvärr en ny magomvridning efter 5 mån och då klarade den sig inte. Den hade iaf haft ett bra och lyckligt liv i 5 månader. Familjen har tillåtit filmen att visas i studiesyfte för att fler ska lära sig känna igen symtomen.

http://www.youtube.com/watch?v=U1WrT2719yo

Länken som finns med berättar historien om hunden:
http://akitarescue.rescuegroups.org/info/display?PageID=11156

Här en annan kort film som visar hur man ska känna på sin hund för att veta hur magen känns i normala fall:

http://www.youtube.com/watch?v=4Ffm5WCtl94

Delvis offtopic, men risken för magomvridning är en av anledningarna till att jag ger färskfoder. Har aldrig sett mina hundar krampa eller liknande av färskfodret, men det har hänt flera gånger när de ätit torrfoder...

Sv: Kort film med Akita som får magomvridning

Tack för ett intressant och givande svar!
Att det går fort det håller jag med om!

Skall läsa mer om Bloat.

lady_vip jag har försökt att fasa över min hund på färskfoder tidigare ,men har inte hittat något som han har ätit kanske för de sorterna som finns inom rimliga avstånd har innehållt fisk (har provat Halla samt Priima) ska ge Nordic ett försök har jag tänkt mig ,men har ca 10 mil till närmsta åf.

Sen kan man ju funder apå hur foderrelaterat det är..när min hund drabbades av magomvridning i maj så hände det på kvällen runt 19 tiden han hade då inte ätit sen frukosten,likaså när han blev svullen nu och "illamående" ingen mat sen morgonen däremot så hade han precis åkt bil ...fast ihans fall så är det positivt.

Det jag vet med säkerhet är att jag vågar inte lämna honom själv längre.

Tack för ett intressant och givande svar!
Att det går fort det håller jag med om!

Skall läsa mer om Bloat.

lady_vip jag har försökt att fasa över min hund på färskfoder tidigare ,men har inte hittat något som han har ätit kanske för de sorterna som finns inom rimliga avstånd har innehållt fisk (har provat Halla samt Priima) ska ge Nordic ett försök har jag tänkt mig ,men har ca 10 mil till närmsta åf.

Sen kan man ju funder apå hur foderrelaterat det är..när min hund drabbades av magomvridning i maj så hände det på kvällen runt 19 tiden han hade då inte ätit sen frukosten,likaså när han blev svullen nu och "illamående" ingen mat sen morgonen däremot så hade han precis åkt bil ...fast ihans fall så är det positivt.

Det jag vet med säkerhet är att jag vågar inte lämna honom själv längre.

Bilåkning ska vara en riskfaktor läste jag. Kanske den stress som bilåkning kan ge; mycket att titta på etc och kanske rörelserna under färden kan sätta igång mage/tarm.
Fodax är ett inte så dyrt färskfoder. De har en frysbil och kör runt i Sverige och även till mindre orter. Man beställer via hemsidan och hämtar vid den plats där frysbilen stannar.
http://www.fodax.se/

Kan valpar få det om de är mkt glupska och liksom bara hetsar i sig maten och bara sväljer det?
Har aldrig givit mina hundar som varit glupska hela givor i skål, utan har då typ lagt ett spår ute eller liksom bara slängt ut det på golvet hemma så äter de lite i taget och får lite aktivering på köpet :) Men mest för att de ofta har börjat hulka och typ hosta efter de kastat i sig maten

Det är ovanligt att valpar får det, men jag har läst om hundar som fått magomvridning när de bara varit 5 månader gamla. Risken ökar med åldern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka