Magögonens riktning på volt, olika åsikter?

skuggi

Trådstartare
Jag har nu ridit för två olika instruktörer som, om jag fattat rätt, har HELT olika åsikt om vartåt magögonen/bäckenet ska vara riktat när man rider på volt.

Intressant tycker jag, i många situationer kan ju många olika lösningar vara rätt, men just här kan jag inte riktigt förstå hur båda instruktörerna har rätt?

Jag vet vad jag känner funkar bäst på min häst, vilket det är låter jag vara osagt så länge, nu vill jag höra Bukes tankar om följande:

1. Ryttarens bäcken motsvarar hästens bakben/bäcken och dessa två ska följas åt. På en volt där hästen går ställd och böjd helt normalt så är frambenen "riktade lite mer inåt/i färdriktningen" medan bäckenet/bakbenen snarare "tittar utåt från volten". Ryttarens bäcken/höftben/magögon ska på volt "titta" ut över yttre bogen, axlar/överkropp vrids mer inåt volten så att ryttaren typ kan fästa blicken på voltens mitt.

2. Ryttarens bäcken motsvarar hästens bakben/bäcken, men eftersom hästens bäcken är annorlunda vinklat än vårt så kan inte ryttarens bäcken helt efterlikna hästens bäckens position. På en volt som ovan ska både ryttarens "magögon" och dennes "axelögon" vara vända i färdriktningen, dvs lite roterade inåt volten.

Detta är mina ord och min tolkning av budskapet, kan hända att jag misstolkat, men jag försökte verkligen fråga ut båda instruktörerna eftersom jag tyckte detta var väldigt förvirrande. Av den ena fick jag ett svar som för mig känns vettigt, den andra instruktören tyckte sig väl inte förstå sig på alls vad den första instruktören menade.
Båda är väl utbildade och kunniga, den ena kör väl typ lite akademiskt/centrerad ridning medan den andra mer klassisk dressyr/centrerad ridning.

Det skulle vara väldigt spännande att höra vad ni säger :bow:

Sv: Magögonens riktning på volt, olika åsikter?

Jag tror att det beror på hur stabil ryttaren är i sin sits och hur god bålstabilitet hen har.

För min del fungerar din andra förklaring bättre, att magögonen och axelögonen skall peka åt samma håll i volten. Annars går jag lätt "av på mitten", förskjuter vikten utåt och hästen flyter utåt över yttre bogen. Sedan vet jag inte om det är just min stabilitetsproblematik som gör detta eller om det är så för alla. Jag får tänka på att "få med mig" min yttre höft i svängen så brukar det bli rätt.

Den första förklaringen har jag också hört och tycker någonstans att det låter logiskt men ändå inte:confused: Tror att den tanken kanske passar bättre för de som är lite stela, eller har väldigt god bålstbilitet, det skall ju röra sig om en mycket liten rörelse för att få rätt hjälpgivning till hästen.
Så tänker jag. Då har båda tränarna rätt fast för olika ryttare.

Jag förstår hur du tänker tror jag, om man i (1) inte får med sig ytter höft så blockerar man lite hästen för att få med sig ytter bak? Det köper jag.

Men faktum kvarstår då fortfarande, att man i ena fallet sitter i samma "riktning" som bäckenet, och i andra fallet lite "på tvären" jämfört med hästens bäcken.
Om vi förutsätter att ryttaren är ganska duktig och stabil i bålen, för att ha något att utgå ifrån.
Då måste man ju inverka väldigt olika på hästens rörelsemönster i de här två fallen, och där tycker jag att det bara "kan" finnas ett "rätt". Alltså, vill hästen ha vårt bäcken precis som sitt, eller vill den hellre ha det "snett" så att det ev inte blockerar någon rörelse?

Jag har verkligen vänt och vridit på detta.. :confused:

Detta är en jättesvår fråga tycker jag. Men intressant:) Det hade varit jätteintressant att få se hur dina två tränare hade bedömt samma bild. Om det verkligen är någon skillnad eller om de bara uttrycker sig så som de har blivit lärda av sina tränare. Och att kunna fråga hästen hade varit guld. Kanske är det så att det inte spelar så stor roll för hästen? Den måste ju ändå släpa runt oss :) Blir ju jättenyfiken på vilket som passar dig bäst!

För du kan ju inte få hästen att svänga om du själv sitter helt rak och stel, på något vis måste du signalera till hästen att den skall gå på volt och inte rakt fram genom att förskjuta din vikt inåt. Om du å andra sidan gör för mycket blir det ofta fel, vikten förskjuts utåt istället för inåt...

Som en kul grej: Känn själv efter hur mycket som faktiskt händer i kroppen när du vrider på huvudet (sitt jämnt på en stol med båda fötterna i golvet och testa) eller tar ett ledande tygeltag.

Hoppas att fler vill fundera och diskutera.

Du får hemskt gärna PM:a mig namnet på tränarna, är på jakt efter någon som har centrerad ridning-tänk.

Senast ändrad:

det kan inte möjligtvis vara så att tränaren som säger att du ska vinkla höften motsatt riktning från hästen, bedömer din häst som sned eller att du själv är sned och viker dig i inner sida?

Jag TROR inte att det bara är olika uttryck, jag pratade med båda ganska ingående, ställde följdfrågor och visade hur jag menade samt berättade vad den andra tränaren sagt.
Som sagt verkade den ena tränaren "förstå" vad den andra tränaren var ute efter, samtidigt som denne förståss tyckte att det "egna sättet" är rätt. Den andra tränaren verkade inte alls förstå "den andras" tanke.

Det är ju svårt att fråga hästen, nu är min häst väldigt tydlig med att visa hur han tolkar mina signaler, och jag tycker att det kändes mest naturligt för oss båda på det ena sättet och det kändes som att han formade sig bäst och mer balanserat.

Ska gärna berätta sen vilket alternativ jag föredrar, men vill gärna höra lite fler tankar först :bow:

PM:ar gärna namnen på tränarna, men jag tror att båda mest håller till i Stockholm. De kanske iofs har tips på bra tränare i Skåne :)

Jag är nog både lite sned(jobbar på det) och viker mig i vänster sida(jobbar på det med). Den tränaren som tycker (2) tog nog inte upp det specifikt, tränare som tycker (1) har mest pratat om bröstbenets position typ, för att förhindra att jag viker mig. Funkar bra :)

Bortsett från det så diskuterade vi det här ganska ingående i allmänna ordalag, just eftersom jag blev förvånad över skillnaden. I båda fallen berättade jag(försökte iaf) om hur den andra tränaren förklarat, och så försökte jag få en förklaring varför det skilde sig.

Så jag TROR inte att jag fått olika beskrivningar pga mina personliga brister. Ena tränaren höll som sagt på sin åsikt som den som "håller i längden" medan den andra tränaren inte riktigt kunde förklara(så jag förstod iaf) vari skillnaden ligger.

Jag läste lite inne på AR medan jag väntade på svar, jag förstår det som att man inom AR inte är lika supernoga/petig med att en rörelse blir helt korrekt som den klassiska dressyren? (sorry om jag missuppfattade) Att avspänning är viktigast typ.
Då kanske skillnaden ligger där? För det är tränaren som tyckte (2) som är åt AR-hållet.

Jag läste lite inne på AR medan jag väntade på svar, jag förstår det som att man inom AR inte är lika supernoga/petig med att en rörelse blir helt korrekt som den klassiska dressyren? (sorry om jag missuppfattade) .

Ja alltså om "petig" innebär att man anser att rörelsen ska ha avsett syfte, vara samlande så:) Skolorna är samlande rörelser om hästen arbetar på rätt i skolan, annars inte. Där har du den eventuella skillnaden. Vissa som håller på med AR tycks inte riktigt förstå det där med varför man använder skolorna!

Angående ögon i magen:confused: så tycker jag du ska försöka bara titta dit du ska och försöka att sitta rakt över hästen utan att vara spänd så löser sej mycket av det där:) Det är inte lätt med bålstabilitet men för mycket funderande över alla ögon gör det bara svårare! Lär dej känna när du sitter rakt över hästen och när den är rätt böjd och spårar på en volt så känner du var du ska vara.

Senast ändrad:

Jag upplever att det fungerar bäst att förhålla sitt bäcken mer som hästens och sina axlar mer som hästens än att vinkla in höfter och så på en volt.

När jag sitter på ett böjt spår och vill göra en serpentin eller rida i en åtta så sitter jag över i det nya varvet genom att lite flytta mitt bäcken så att det blir mer som jag vill ha hästens i det nya varvet och vrider mina axlar till att visa vägen för bogarna.

Hästens yttersida blir ju längre än inner. Så därför har jag bäckenet som jag har. Då hamnar ytter skänkel någon cm längre bak och formar böjningen genom bålen lite och hamnar då mer mitt på den längre utsidan.

För mig känns det logiskt när man fortsätter till skolorna sen. Då sitter man närmre hur man ska sitta i en skola, som ju är böjd.

Det ska givetvis inte var någon extrem vridning. Och man måste vara noga så att man inte går av på mitten genom att man lutar eller vrider fel/för mycket.

Inom AR ska nog eg saker utföras med kvalitet. Det är väl tanken. Men sen kanske man inte har så många ekipage som nått så högt eller så många tränare som har så väldigt lång och gedigen erfarenhet och skolning. Och man börjar ju med avslappning. Så man kanske liksom fastnar där och skiter i kvaliteten ibland av olika skäl, för en del tränare.

/Tua, som rider någon mix av TR, AR, Centrerat, Klassiskt etc..

Hehe, jag menade inte petig som dåligt. Men alltså kan det kanske vara så att den mer klassiska tränaren har ett lite högre mål i sikte, och då måste man sitta rätt för att det ska bli rätt även när det blir svårare. Medan AR-inriktningen inte är så noga med det, och då kanske heller inte siktar lika "högt"?
Kanske jobbar tränare (1) mot att jag ska kunna göra perfekta skolor framöver och har då högre krav redan nu, medan (2) inte har samma tanke utan tänker bara voltarbete när man jobbar med voltarbete. Jag vet att tränare (1) nämnde något om detta med skolorna, men jag minns inte exakt vad som sas förutom att korrekt voltarbete på något sätt var en förutsättning för skolorna sedan. Typ ;)

Alla människor har olika sätt att lära sig saker. Jag behöver förstå mig på lite teknik och mekanik bakom detta innan jag kan få min kropp att vara följsam och känna allt det där. Därför envisas jag med att försöka bena ut de här koncepten.
Jag har länge ridit "fel", skogsmullat och lärt mig själv typ. Det har skaffat dåliga vanor som jag måste bryta. Det låter enkelt att bara "känna och följa med" men jag kan inte det. Eller det är ju det jag gjort, och det har inte funkat. Jag måste skola min kropp att känna och förstå.

Dessutom blir jag ju vansinnigt nyfiken på hur två så "närbesläktade" tränare kan tycka så olika.

(ursäkta om mina ordval på något vis kan anses nedsättande om endera skolan, jag har inga värderingar kring detta med AR vs klassisk dressyr)

Jag upplever att det fungerar bäst att förhålla sitt bäcken mer som hästens och sina axlar mer som hästens än att vinkla in höfter och så på en volt.

När jag sitter på ett böjt spår och vill göra en serpentin eller rida i en åtta så sitter jag över i det nya varvet genom att lite flytta mitt bäcken så att det blir mer som jag vill ha hästens i det nya varvet och vrider mina axlar till att visa vägen för bogarna.

Hästens yttersida blir ju längre än inner. Så därför har jag bäckenet som jag har. Då hamnar ytter skänkel någon cm längre bak och formar böjningen genom bålen lite och hamnar då mer mitt på den längre utsidan.

För mig känns det logiskt när man fortsätter till skolorna sen. Då sitter man närmre hur man ska sitta i en skola, som ju är böjd.

Det ska givetvis inte var någon extrem vridning. Och man måste vara noga så att man inte går av på mitten genom att man lutar eller vrider fel/för mycket.

Inom AR ska nog eg saker utföras med kvalitet. Det är väl tanken. Men sen kanske man inte har så många ekipage som nått så högt eller så många tränare som har så väldigt lång och gedigen erfarenhet och skolning. Och man börjar ju med avslappning. Så man kanske liksom fastnar där och skiter i kvaliteten ibland av olika skäl, för en del tränare.

/Tua, som rider någon mix av TR, AR, Centrerat, Klassiskt etc..

Då tycker/gör du som i (1)?
Lutningen och vridningen blev lite tok i början, men då började jag använda bröstbenet som axelöga istället, funkade för mig.

Vad säger du då om (2) som ju kommer ifrån den AR-inspirerade tränaren? Du som verkar iaf lite insatt i AR?

Spännande detta! :bump:

Ja, jag tänker ju mer att jag har ögon under nyckelbenen än i magen. För magen vill jag hålla mitt över hästen och rak. Annars tror jag att man lätt tappar bålstabilitet, dvs både balans och styrka.

Jag tycker det känns märkligt att vrida in bäckenet med på en volt. Jag rider ju mycket olika hästar åt elever. Och de flesta hade då svarat med att flytta ut bakdelen, även de jag aldrig ridit förut.
För mig betyder den rörelsen stäng insidan och öppna upp ytter.. i sitsen.. Hästen ska ju följa min sits. Och då skulle den alltså flyta ut med rumpan för att fylla ut där jag öppnat.

Gud, jag är jättetrött(ska faktiskt ta en välförtjänt nap;)) och uttrycker mig fantastiskt märkligt känner jag. Men hoppas du förstår.

Jag trodde faktiskt att man inom AR rek folk att sitta så att man tänkte axlar=bogar och höfter=bäcken. Men jag kan ju ha fel. Eller så lär den här tränaren ut något eget eller hade en plan med att göra just så i just erat fall. Jag vet inte. Vill inte uttala mig om en tränare eller dennes filosofi när jag inte vet något om den eg.

Men för mig känns det logiskt att sitta så som jag gör. Det funkar som sagt på hästar som inte är skolade av mig. Så det är inget jag behöver lära in för att få korrekt respons i hästarna. Det verkar vara så att det triggar en respons i dem per medfött liksom..

Intressant. För mig har tränarna förklarat tvärt om, precis som tuaphua säger. Den AR-tränare (strömsholmsskolad i grunden) som jag ridit för är mer för din första förklaring, bäckenet följer hästens bäcken och axlarna bogarna (har även läst detta i en AR-inspirerad bok). Den tränare jag ridit för som sysslar med CR och som kommer från "vanlig dressyr" (vet inte vad hon har för utbildning bakom) har tipsat mig om att försöka "sitta ihop" mer och inte låta överlivet ha annan riktning är bäckenet (ja, jag är väldigt rörlig och måste påminnas om att vara stabil:p).

Jag förstår precis hur du menar, och det är väl så jag upplever det också.

Av någon anledning har jag "alltid" strävat efter att vända "hela mig" inåt mot volten, vilket har givit ganska märkliga gensvar från den lyhörda hästen. Nu när jag har bäckenet som hästens bäcken så följer han plötsligt spåret hur fint som helst.

Jag måste läsa in mig mer på tränare (2), i utgångsläget hade jag förväntat mig ungefär samma saker från dessa instruktörer, då de båda(som jag fattat det) har centrerad ridning som "huvudspår".

Men tänk vad utlämnad man är åt sin instruktör! Hade jag bara haft 2:an hade jag väl inte reflekterat vidare utan kämpat på med mitt bäcken.
Jag vet att det är orimligt, men jag skulle vilja ha någon typ av kvalitetsstämpel så att man vet att den här instruktören kommer att lära mig "rätt" saker :p

det kan inte möjligtvis vara så att tränaren som säger att du ska vinkla höften motsatt riktning från hästen, bedömer din häst som sned eller att du själv är sned och viker dig i inner sida?

:bow: Jag är ganska säker på att det är så tränaren tänker. För det är precis det problemet jag har, efter min ryggmärgsskada.

Angående ögon i magen:confused: så tycker jag du ska försöka bara titta dit du ska och försöka att sitta rakt över hästen utan att vara spänd så löser sej mycket av det där:) Det är inte lätt med bålstabilitet men för mycket funderande över alla ögon gör det bara svårare! Lär dej känna när du sitter rakt över hästen och när den är rätt böjd och spårar på en volt så känner du var du ska vara.

Jag tyckte som du, att det där med brandslangar till armar och mjuka/hårda ögon och ögon i magen och ficklampor på axlarna och vad det nu var, bara lät som bullshit och något som krånglade till det hela, när jag läste Sally Swifts-böckerna själv.

Jag fattade nada. När jag red igång Tima våren 2002 innan jag började rida för tränare, gjorde "brandslangsarmsbilden" att jag kände mig stenhård i händerna och Tima sprang bara med huvudet i vädret. Och när jag försökte använda mjuka/hårda ögon, så skrämde jag slag på både henne och mig, vare sig vi red i hagen hemma eller i skogen. Hon flög i luften för minsta lilla.

Men den helgen, som jag hade teoripass och red för centrerad tränare i juni 2002, då ramlade polletten ner. Jag hade tappat min sits och bålstabilitet helt och hållet efter min ryggmärgsskada 1999. Men helt plötsligt förstod jag, vad som stod i Sally Swifts böcker.

Och samma tankar har ju under åren efter kommit igen under mina träningar, både via mina alternativa tränare, bokstavstränare och Strömsholmsutbildade instruktörer. Så det är många som börjar förstå att det kan vara bra att "göra sig en bild" över "hur det ska kännas".

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Halvt kl

Visualisering använder man sig ju av inom alla idrotter nu för tiden. Det kan hjälpa många. Vissa behöver få annat perspektiv för att kroppen ska släppa till. Andra har medfödd känsla och behöver inte sånt.

Jag tycker inte man ska se ner på visualiseringsmetoder med liknelser, torrövningar etc. Det kan hjälpa de som kanske annars fastnat och inte kommit vidare på egen känsla. En del behöver rent tekniskt och mekaniskt lära in först. En del behöver visualisera. En del behöver få känna på. Alla metoder som funkar är bra!

:bow: Jag är ganska säker på att det är så tränaren tänker. För det är precis det problemet jag har, efter min ryggmärgsskada.

Mvh

IngelaH

Fast nä.. det är så den tränaren lär ut.. Jag började prata om detta med en person som sedan tidigare tränar för nr (2) och den här (stallkamraten) var ju också helt övertygad om att även bäckenet ska med i "rörelseriktningen".

Om jag skulle vrida mitt bäcken inåt, skulle min dam börja göra sidepass. Jag håller bäckenet parallellt med hästens bäcken, och axlarna med hästens bogar. Funkar bra för mig och verkar vara logiskt även för hästarna.

/Migo

Fast nä.. det är så den tränaren lär ut.. Jag började prata om detta med en person som sedan tidigare tränar för nr (2) och den här (stallkamraten) var ju också helt övertygad om att även bäckenet ska med i "rörelseriktningen".

Jo, men där är nog jag också lite med att bäckenet följer med magögonen... - tror jag... - Jag ska ratta runt på min arbetsstol lite här, och fundera på det där, i brist på häst här hemma i lägenheten... Det behövs ju så minimalt med "hjälper" för att kroppens delar ska "följa med" resten av kroppen dit man ska. Undrar var jag har "Swiftans bok" om den är kvar på landet, sen förra konvalescensen eller om den är i källaren.

Om jag skulle vrida mitt bäcken inåt, skulle min dam börja göra sidepass. Jag håller bäckenet parallellt med hästens bäcken, och axlarna med hästens bogar. Funkar bra för mig och verkar vara logiskt även för hästarna.

/Migo

Så tror jag att jag också tänker... *kliar mig i huvudet* Jag vill upp och rida, så jag kan känna efter. :( - NU!!!

Jag håller med Mackan. Genom att vända bäckenet/titta utåt så rätar man automatiskt upp kroppen om man har hamnat snett.

/V

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama