Magnettäcke

W

Wiiie

Har du magnettäcke på din häst? vad tycker du om det? Man får inte ha det på tävlingar nu va? (tror jag läste det i Ridsport)

Sv: Magnettäcke

Rent lurendrejeri säger jag. Något som används bland många oseriösa alternativbehandlare ihop med andra diverse "mirakelmetoder".
Läs artikeln nedan som tar upp en av de största magnetföretagen, Nikken.

Nikken backar om magneterna - Medger att effekt inte garanteras
Falu Kuriren 2001-08-20
Jens Runnberg, 023-936 42, Jens.runnberg@falukuriren.se
Sida: 6

Det engelska företaget Nikken UK gör allt för att få fart på försäljningen av mirakelmagneter i Dalarna igen. Men Nikken medger nu att någon effekt av att använda magneterna inte kan garanteras.

DALARNA.

Det var i december förra året som tidningen avslöjade att Nikken hade byggt upp en stor skatteskuld efter att i flera år skickat checker från England direkt till magnetsäljarna i Dalarna.

Skattemyndigheten förklarade sig beredd att ta kontakt med motsvarigheten till kronofogdemyndigheten i England för att driva in pengarna.

Nikken svarade med att försöka skriva över arbetsgivaravgifterna på sina egna säljare, men gjorde senare helt om och fryste bonusarna för samtliga utan F-skatt.

Det kan ha berott på att Nikken inte ville uppge hur många som säljer mirakelmagneterna i Dalarna, för att skattemyndigheten inte ska kunna uppskatta hur stor skatteskulden är.

I juni förra året, under den tid när magnetpyramiderna växte mycket snabbt, fanns bara i Borlänge minst 250 magnetsäljare.

Säljare utan F-skatt för annan näringsverksamhet betraktas av skattemyndigheten som anställda av Nikken UK.

Under våren har Nikken träffat skattemyndigheten i Borlänge, som trots att andra skattemyndigheter gjort andra bedömningar, stått på sig avseende magnetförsäljningen.

Nu ändrar Nikken sin policy på flera punkter för att pyramidförsäljningen ska påminna om reguljärt företagande. Ändringarna går helt på tvärs med den locket-på-strategi som Nikken lade fram i november förra året, när det hette att skriftlig reklam var förbjuden för att "Nikkens produkter inte kan förklaras på ett tillfredsställande sätt - de måste upplevas".

Nu är det tillåtet att syssla med andra produkter och annat företagande för magnetsäljarna.

Nu får säljarna själva sätta "återförsäljningspris" på mirakelprodukterna.
Nu får magneterna säljas i butiker och inte bara i bostäder.
Nu får säljarna berätta vad magnetprodukterna heter, hur man kommer i kontakt med Nikken och använda Nikkens logotyp (om de lägger till att de är "oberoende återförsäljare". All reklam måste dessutom förhandsgranskas av Nikken i England).

Exempel på hur det kan se ut gav Nikken självt genom att för två månader sedan köpa en helsidesannons i Dala-Demokraten.

Nu tar Nikken avstånd från marknadsföring med berättelser om hur människor botats från sjukdomar eller smärta av att använda mirakelmagneterna - vilka företaget självt ofta publicerat i sin tidning.

Nu reserverar sig Nikken från utfästelser om att det företaget säljer över huvudtaget fungerar:

"Produkterna kan endast säljas som konsumentgods och utan någon som helst garanti för effekt på brukaren", skrev bolaget till magnetsäljarna förra månaden.

Men regeln om att det är förbjudet för säljarna av mirakelmagneterna att tala med journalister har inte ändrats.

De har fortfarande munkavle.

©Falu Kuriren

Har köpt paddarna till min häst som min sambo lånade till sin rygg innan de åkte ut i stallet, han blev mkt mjukare efter att ha legat på dom ngn timme i soffan, så på honom fungerade de uppenbarligen

Okej, artikeln lät ju inte så bra! Men jag vet flera duktiga ryttare so använder det. Är det fler som rekomenderar det?

Wiiie skrev:
Har du magnettäcke på din häst? vad tycker du om det? Man får inte ha det på tävlingar nu va? (tror jag läste det i Ridsport)

Skulle väl inte tro att vi vanliga dödliga har råd att köpa ett sådant. Så det väl därför som inte så många har så mycket att säga.

Hälsning Maja

Jag har magnettäcke och de är bra.
Vill först bara inflika att man ska inte bedömma magneter efter Niken.
Jag var i kontakt med Niken för ett år sen eller så och konstaterdae efter ca 7 dagar att det var som en sjuk sekt och hoppade av det hela.Niken går ut med mkt felaktig information och det är synd för magneter är TOPPEN.

Magnettäcket kan man säga funkar som en megastor värktablett. SMärtstillande som sjutton men egentligen inet helt hälsosamt så man rör runt alla energier i hästens kropp så det blir lite kaos. Man kan använda det ibland men inet för ofta.

Bättre är att använda magneter med mindre styrka, tex ben och nackmagneter som jag använder med stor framgång.
Har man en sned häst sätter man en i nacken, en på det "lata" bakbenet och en på det diagonala frambenet. Efter 10 dagar märks en otrolig skillnad på hästen.
Magneter funkar på spända nervösa hästar, på hästar med dålig blodcirkulation etc.

Men just magnettäcke är inet prisvärda. Det finns andra mkt billigare och bättre produkter.

Kanske skulle testa det där med magnet på svaga bakbenet etc.

Fast det får bli en annan månad tyvärr.

Berätta gärna mer!

Gäller karensen alla magnettäcken eller bara de "riktiga" med ström?

Jag skulle kunna fortsätta i evigheter. Det finns massor med artiklar om magneter och dess s.k effekt.

Magnetmadrasser stoppas
Nerikes Allehanda 2002-09-16
Sida: 22

Konsumentombudsmannen, KO, har förbjudit den vilseledande marknadsföringen av Naturhuset AB:s magnetmadrasser.

Naturhuset som i sin reklam bland annat uppgett att "Magnetterapi används mot alla slags smärtor" får inte sälja sina madrasser med liknande hälsoargument. Enligt KO finns det inga vetenskapliga belägg som tyder på att magneter skulle ha en smärtlindrande effekt. (TT Spektra)

Valda dokument

Magneterna är lika effektiva som sockerpiller
Falu Kuriren 2001-05-19
Jens Runnberg
Sida: 8

Något vetenskapligt belägg för produktbeskrivningnarna i Nikkens annons i Dala-Demokraten känner inte ledande forskare inom magnetism till. Flera av dem liknar magneter vid sockerpiller.

DALARNA.

Nikkens produkter har i Sverige inte genomgått någon för läkemedel föreskriven kontroll av hur de verkar. Konsumentverket har fått oroliga frågor från anhöriga till personer som dragits in i magnetpyramiderna.

Konsumentverket hänvisar till en fällande dom i marknadsdomstolen, där ett annat företags marknadsföring av magnethalsband förbjöds.Påståenden om hälsa och avspänning som en följd av att använda magneterna måste enligt marknadsföringslagen vara vetenskapligt belagda. Det är de inte. Per Nordblad är professor i det fasta tillståndets fysik vid Ångströmslaboratoriet vid Uppsala universitet. Han utesluter att magneter av den typ som Nikken säljer kan fungera som avslappningsprodukter, vilket påstås i annonsen i Dala-Demokraten.

Möjligen, menar Nordblad, kan magneter ge en psykosomatisk effekt, ungefär som när verkningslösa sockerpiller i studiesyfte ges till sjuka människor, som då upplever sig bli friskare - den så kallade placeboeffekten.Professor Göran Engdahl, chef för magnetlaboratoriet vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, jämför också magneter med sockerpiller.

Universitetslektor Olle Johansson vid institutionen för experimentell dermatologi vid Karolinska institutet, KI, känner inte till en enda vetenskapligt hållbar dokumentation som visar att magneter är bra för hälsan.

Professorn i psykofysiologi vid Institutet för psykosocial medicin vid KI, Torbjörn Åkerstedt, har kunnat visa i studier att elektromagnetisk strålning leder till sämre sömn.

Bildtext: Magnetiska smycken. Konsumentverket hänvisar dem som ställt oroliga frågor om Nikkens produkter, här ett magnethalsband, till en fällande dom mot ett företag som också sålde magnethalsband. Foto: ARI WILLEY/Arkivbild

©Falu Kuriren

Nu är inte jag helt övertygad om magneternas påverkan eller inte, men visst jag har sett bra effekter på hästar och de kan ju knappast hänföras till placeboeffekt... Men att dra upp samma företag två gånger som bevisat inte är helt ärliga ger ju inte så mycket... Och madrasserna var ju upp på plus och då har jag även för mig att en expert på magnethälsa sa att det var för svaga magneter.

Men det är väl så att man inte få ha det på tävlingar längre?!

Någon effekt har de i alla fall, en av mina hästar är en riktig stirr pelle som man inte får göra någonting konstigt med utan att han exploderar. Extremkänslig för allting tog ut en equiterap. till honom men han avskydde att hon skulle peta på honom och var rejält uppe i varv (vilket normalt inte avklingar utan att han fått vara ifred en bra stund i boxen har han gått igång så bara arpar han upp sig själv mer och mer). Vi bestämde oss för att det får vara så med honom equit. tyckte att vi kunde lägga på honom magnettäcket i alla fall (sådant med ström kopplat), jaja tänkte jag som inte direkt tror på sådant han kan ju lika bra stå och steppa med det på sig en stund. Han fick på sig täcket när hon satte igång det så reagerade han avvaktande man såg hur han funderade med hela huvudet om vad som hände och vad händer sedan ju han gäspar stort och somnar i stallgången så nog hade täcket effekt. Hade de inte varit så förbaskat dyra hade jag inte tvekat en sekund att köpa ett sådant till honom.

Var kan man köpa nackmagnet ? Ca pris? Samma häst som jag berättade om ovan har en tendens till att få låsningar uppe i nacken och tro inte att någon får behandla honom för det. Hans nacke rör man inte punkt slut, han är helt övertygad om att när en främmande människa dyker upp så planerar de att knäcka nacken av honom så det är säkrast att inte låta dem röra där. Så denna knäppgök hade det klart varit värt att prova en dylik på.

jag har haft magnettäcke på min häst ett par gånger (men inget med ström) och jag kan säga att det funkar!
min häst blev jättefin och mjuk i kroppen efter att ha stått med det på natten och en timma innan jag skulle rida..
jag kände skillnaden så fort jag tog tyglarna, i vanliga fall brukar min häst ta ca 20-30 minuter på sig innan han lägger sig i handen och börjar jobba ordentligt men nu gick han som en klocka från första början!
skulle väldigt gärna vilja köpa ett själv men det är ju så förbaskat dyrt.. får nöja mig med att låna ridlärarens nån gång ibland.. =)

Hade du läst noggrannare så hade du sett detta i den ena av artiklarna.

"Konsumentverket hänvisar till en fällande dom i marknadsdomstolen, där ett annat företags marknadsföring av magnethalsband förbjöds.Påståenden om hälsa och avspänning som en följd av att använda magneterna måste enligt marknadsföringslagen vara vetenskapligt belagda. Det är de inte."

Den här artikeln är också väldigt intressant.

Läshttp://skepdic.com/magnetic.html

Speciellt det här avsnittet tycker jag var läsvärt.

It is possible that the relief a magnetic belt gives to a golfer with a back problem, however, is not simply a function of the placebo effect or the regressive fallacy. It may well be due to the support or added heat the belt provides. The product might work just as well without the magnets.

Kan det inte också vara så med hästar? Att hästen slappnar av, av värmen täcket (inte magneterna) avger.

Jag vet min ståndpunkt i den här frågan och jag förlitar mig till de vetenskapliga rönen. Anledningen till att jag "publicerar" och länkar till de här artiklarna är den att jag märkt att många hästmänniskor sväljer alla metoder med hull och hår. Tusenlappar betalas för att ens älsklings häst ska bli frisk.
Tycker att det är dags att vi börjar bli lite mer kritiska!

Jag har magneter hemma, har haft dem till en lättare senskada (spark på skenan, första gången hästen hade skor) och det läkte enormt fort!
Nu har jag en häst med knäledsinflammation bak, hade velat ha magneterna där, men det är lite lätt omöjligt att bandagera dit dem. KAN det hjälpa att ha dem längre ner på samma ben för att koncentrera energierna till det benetm eller är det ingen idé eftersom jag inte kommer åt knät?

Jag jobbar mkt med magneter, säljer väldigt mkt både till djur och människor. Folk som är så skeptiska som du (med all rätt givetvis) brukar jag lålta låna hem en magnet så att de får testa själv. Hitills har jag inte träffat någon som tvivlat efter ett sånt lån.
En häst kan inet tala men att testa på sig själv är ju rätt säkert.

Gaffelbandsskdor är ett exempel på en skada som läker oerhört väl med magneter OM man väljer rätt sort vill säga.
De flesta andar skador behöver bara några 100 Gauss (till skillnad från de proukter som säöjs med flera 1000 Gauss) men om man på ett gaffelband sätter på magneter med både nord och syd mot kroppen och med STOR styrka så är resultatet otroligt, det går inte att tvivla efter det.

JA det kan hjälpa om du placerar dem vid ett stort blodkärl. Kombinera med magnet i nacken för full effekt.
Ett bakknä blir ju inte bara dåligt just där utan det blir spänningar lite varstans.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
696
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skandalerna inom ridsporten efter avslöjanden om hästar som plågats har påverkat överdomare Marita Mattssons arbete på tävlingarna.
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka