Magnettäcke

Sv: Magnettäcke

Generellt sett så kan man säga att Backontrack hjälper lokalt medan magneter ger en effekt i hela kroppen, inet bara där de sitter.
Jag väljer tex backontrack på en skada som jag vet är kronisk men som jag vill hålla mjuk och magneter på en nytillkommen skada som jag vill får att läka fort. Magneter använder jag även som smärtlindrare.

Har ingen erfarenhet av magnettäcken på häst, men har kört magneter på min hund. Jag var väldigt skeptisk först, men eftersom jag fick låna magneterna och pröva gratis så gjorde jag det. Det var väl ingen "revolutionerande" skillnad, men nog tyckte jag att hon blev mjukare och smidigare i musklerna och hon accepterade massagen bättre. Innan var hon mer spänd och inte så förtjust i att man masserade - antar att det var obehagligt att man knådade på en öm och stel muskel... Prövade magnetbandet på mig själv och kände definitivt att blodgenomströmningen ökade, så nu funderar jag på att köpa ett eget band att ha runt musarmen när jag sitter framför datorn. Har en förmåga att bli alldeles iskall och bortdomnad i handen/handleden när jag sitter länge vid datorn.

Sofian verkar vara livrädd för någonting och hänvisar till en massa artiklar från en och samma reporter på Falukuriren :cool:

Vet du någonting eller tror du bara en massa?
Har du själv testat eller har du bestämt dig för att det inte skall fungera?

Det är bara så att det är som tyngdlagen ungefär -
man behöver inte tro på det - det fungerar ändå!

Ett par grannar till oss har blivit helt tagna av Nikken.Vi själva är skeptiska och har därför inte gått på påtryckningarna om att köpa täcke m.m. till hästarna. Grannarna har typ hela sortimentet. Dyra grejor det där och jag personligen tror att det är ganska bortkastade pengar det mesta.Vissa saker fungerar säkert men långt ifrån alla.
Jag har inte uppfattat det som att det hjälper men grannarna tror stenhårt på detta. Jag tror att det är lätt att bli lurad om man nu blivit "fast" i hela den där karusellen. Pyramidspel är ju som bekant "lurendrejeri" för att dom högst uppsatta ska tjäna pengar på "svaga" och lättlurade männiksor.

Magnetprodukter är vetenskapligt bevisat !
Läs mer på http://wwwlmagnethealth.se
Speciellt intressant är den senaste studien som gjordes på SLU (Sveriges Lantbruks Universitet)

Se notis från företaget Magnet Health AB (helt seriöst företag jämfört med tex. Nikken):

2006-04-19 Mkt positiv förstudie på SLU
I april 2006 utfördes en förstudie på blodflöde i samband med magnetprodukter på häst.
Studien genomfördes på SLU (Sveriges Lantbruk Universitet) och visade en blodflödesökning på hela 33%!
Blodflödet i tricepsmuskeln registrerades under applikation av vårt magnettäcke på nedsövd häst, under 40 minuter. Metoden som användes kallas PPG (fotopletsysmografi).
Efter det att täcket togs bort, sjönk blodflödet åter.

Vill bara säga min erfarenhet av nikkenprodukter.
Har själv testat Powermag, de är som en liten dosa som har en lätt vibrerande rörelse med en massageeffekt.
Och har en gammal skada på mitt skulderblad som gjort att mitt skulderblad har vridits och en muskel som gått av blad annat. Har inte kunnat göra något åt detta utan har hela tiden haft besvär, har inte hjälpt med vanligt massage osv. Men däremot så har Power mag hjälp mig otroligt mkt då musklerna runt om skulderbladet varit inaktiva innan men som nu börjar mjukas upp och börjar bli rörliga igen.
Så jag trodde jag skulle vara invalid för resten av livet men icke. Har inte ont nu efter 2 behandlingar hos min massör och det är en väldigt stor skillnad på skulderbladet och jag har börjat få tillbaka min rörlighet.

Så jag har bara positiva erfarenheter av dessa produkter!

I USA har FDA (motsvarigheten till vår socialstyrelse) godkänt magnetterapi för att påskynda läkning av benbrott. Den 5 februari 1982 publicerade den amerikanska läkartidningen ”JAMA” en artikel avseende ett försök med 1000 oläkta benbrott, av dessa normalt hopplösa fall läktes 77% med magnettera

Jag satte på min sambo en magnet på hans axel då han har smärta i den. Efter 5 minuter blir han märkbart på verkad, visar sig i trötthet. så något gör den ju definitivt. Magnettäcke har jag till hästen och det påverkar hästen genom att sätta fart på slaggprodukter och släppa spänningar det ser man genom att hästen börjar gäspa och tycker att det är behagligt att stå med det på. Musklerna blir mjuka av täcket.

Puttar upp en äldre tråd!:)

Är det någon mer som har magnettäcket? Fungerar det? Hur ofta använder ni det? Är sugen på att köpa från min kompis som ska sälja sitt, vet dock inte om det är värt 1000 kr? Har ett russ med sne SI-led.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
696
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skandalerna inom ridsporten efter avslöjanden om hästar som plågats har påverkat överdomare Marita Mattssons arbete på tävlingarna.
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka