Magnetröntgen vs. Scint?

S

skumpan

Någon som vet hur mycket skillnad det är på MRI och Scintigrafi??
Vet hur Scint funkar, men har inte helt fattat MRI.... tacksam för svar!!!:idea:
 
Sv: Magnetröntgen vs. Scint?

Det är en väldig skillnad både i vad man kan se, hur det utförs och teknik.

Scint ser man ett område, ffa i skelettet där en ökad inflammatorisk process pågår. Det görs vaket. Det visste du ju en del om hur det funkar så det tar jag inte igen.

MR sövs hästen helt. Man ser mjukdelsförändringar ffa. Önskat område att undersökas förs in i en stor magnet som på ett invecklat sätt (läst det men kan inte förklara exakt hur den funkar tekniskt) läser av i ett förinställt antal "bilder" per cm, i genomskärning, som skivor ungefär som sedan i datorn kan sättas ihop, tittas på separat eller visas snabbt efter varandra som film. På häst kan bara nedre delarna av benen och ev ett huvud köras i MR då den ser ut som en stor donut ungefär där den del som ska undersökas förs in i hålet i mitten som i Skara är ungefär 50-60cm (ev något större) i diameter. Det tar 1-1,5 tim att göra en ordentlig MR på ett område/sträcka på 15cm, tex ett kotområde.

Lite enkelt förklarat. Det beror alltså lite på vad man letar efter vilken metod man använder eller ev i kombination, med scint först för att lokalisera och MR sedan om röntgen tex inte visar något.

Inget av dessa diagnostiska hjälpmedel är underverk som kan ge förklaring på allt men som i vissa fall kan bekräfta en misstänkt diagnos som redan tagits fram på traditionellt sätt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
651
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 427
Senast: Amha
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp