E

exclusivef

Jag skulle gärna vilja ta del av era erfarenheter av magneter. Det finns mycket läsa om det, och om det har effekt eller inte. Men vad har andra för erfarenheter, har det hjälpt? Mot vad i så fall? När kan det vara bra? Har någon erfarenhet av att veterinärer rekommenderat det?

Sv: Magneter

Jag har mkt god erfarenhet av magneter. Har en häst som är lite rastlös i transport o gärna gungar o slår med frambenen, dessutom rätt stor häst så känns på. Med nackmagnet står han stilla o är lugn när han kommer fram. Har dessutom haft ett oroligt 4-årigt sto som bara dansade uppbunden på gången med en nackmagnet blev hon lugnare o står nu lugnt även utan magnet.
Men detta är ju bara i lugnande syfte jag märkt av de.. Hur har du tänkt använda de?
Jag har använt magneter på ben o tycker mig se skillnad men kan ju pga av positiva effkten i nacken =)

Läste nån forskningsrapport. I den studien fanns inga bevis för att det fungerade. Var gjord i Uppsala. Efter det sålde jag mina magnetbenskydd, hade aldrig märkt nån effekt :p

På jobbet har vi en häst som blir tjock i ett ben (gammal skada) och med vanliga stallbandage går svullnaden inte ner nämnvärt.. men med magnetskydd på benet så går svullnaden ner helt..
sen om det är pga magneterna eller pga att det blir väldigt varmt under skyddet är en annan fråga.. hästen blir alltså svettig under magnetskyddet på natten..

Vad intressant!

Jag har blivit rekommenderad det för en benhinnesvullnad som tar tid på sej att gå ner. Hästen är röntgad och kollad att det inte är mer än en smäll på skenbenet, för att få ner svullnaden snabbare rekommenderades magnetpaddar. Jag provade att låna såna skydd och jag tycker det ser ut att ha hjälpt?? Innan skulle jag aldrig ha trott på det.

Nu har vi en diskussion i stallet om en häst med en muskelskada, om det skulle kunna påskynda läkningen?

Ja det sägs ju att det ökar blodcirkulationen. Men jag tycker inte att det verkar bli lika varmt som av till exempel Back on Track?

Jag har inte använt det på häst, men på mig själv. Blev rekommenderad (av en ÅF) att använda det just för en muskelskada. Det var ren bull shit. Totalt värdelöst på alla sätt.
Vill ni pröva något så tror jag mer på back on track i så fall. Det har hjälpt mig när det handlar om relativt ytliga muskler. Ligger skadan längre in i kroppen verkar det som att effekten inte når ända in liksom.

Back on Track har jag använt mycket så det vet jag att det drar ner svullnader osv. Men det var en bra idé att prova på sej själv. Det beror förstås på vad det handlar om, vill man bara öka cirkulationen verkar det ju fungera tycker jag.

Jag har mkt god erfarenhet av magneter. Har en häst som är lite rastlös i transport o gärna gungar o slår med frambenen, dessutom rätt stor häst så känns på. Med nackmagnet står han stilla o är lugn när han kommer fram. Har dessutom haft ett oroligt 4-årigt sto som bara dansade uppbunden på gången med en nackmagnet blev hon lugnare o står nu lugnt även utan magnet.
Men detta är ju bara i lugnande syfte jag märkt av de.. Hur har du tänkt använda de?
Jag har använt magneter på ben o tycker mig se skillnad men kan ju pga av positiva effkten i nacken =)

KL!

Nu blev jag intresserad, nackmagnet vid transport?
Hur kan det fungera? Och vad får man tag i en nackmagnet? :o

Har ett sto som är jätteoroligt i transporten, varesig hon har kompis med eller inte, ett litet ponnysto, hon har tillräckligt med plats, testat haft henne bunden och lös, inget funkar :cry:

Kanske det där kunde vara något?

Ursäkta trådkap

Dubbelpostat

Senast ändrad av en moderator:

hästen med magnetskyddet blir svettig under det. det blir han inte på dom andra benen som är lindade med Back on track.. så jag tycker det verkar bli mycket varmare under magneterna... men jag har ju bara sett det på en häst... :idea:

Jag tycker att det har verkat vara tvärtom men jag kan inte påstå att jag har provat magneter så mycket att jag är säker. Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro men det är värt att prova i alla fall. Skada gör det nog inte.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: jemeni
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka