Magneter eller back on track vid KF?

Iddefixen

Trådstartare
Då är det trassel med min Korsförlamningshäst igen.
Hon fick en sårskada för tre veckor sedan och kunde inte intervalljobbas på två veckor. Och då fick hon en ny KF. Denna såg jag aldrig utan jag märkte att hon inte gick att rida ordentligt. Hon tog totalt slut efter 20 min jobb. :cry:
Min EQ bekräftade att jag hade rätt magkänsla.

Nu funderar jag på om det kan vara vettigt att behandla denna häst med Magneter eller Back on Track - i förebyggade och hjälpande syfte. Är totalnovis inom området så jag behöver era tips och råd!

Sv: Magneter eller back on track vid KF?

Har tyvärr ingen erfarenhet av magnettäcke, men back-on-track kan jag rekommendera :)

BoT "värmer" ju på djupet, vet inte om det är det du är ute efter?

Jo - jag vill ha igång blodcirkulationen rejält. Få kroppen att självläka....

BoT kan jag rekomendera starkt! Däremot är jag mkt skeptisk till magneter... visst vatten är en dipolär (öm än mycket svag) och atraheras av magneter precis som järnet i blodet är magnetiskt. Men vi lever i ett mycket starkt magnetiskt fällt. Dessutom har man inte kunnat hitta någon effekt av magneter när man använt tex. kontrast vätska för att se om blodet "drar sig" mot magneten. BoT har faktiskt gjort vissa studer (även om jag är lite tveksam till studie upplägget) och fått resultat (även om resultatet kanske övertolkats lite i deras brochyrer).

Jag har testat BoT på en kotledsinflamamtion med mkt gott resultat. Men sedan sa ET:n att magneter var minst lika bra. Och jag kan inget om sånt här - vet inte ens vad det är för typ av magneter hon menar.

Är det fler än jaq som hört att Back on Track "torkar" ut ledvätskan i lederna? pga den värme de avger.:confused:
Så numera använder jag Back on Track till min häst endast en natt efter kraftig ansträngning. Vågar inget annat.

eftersom jag säljer bägge produkterna samt äger en korsishäst kan jag säga att mot korsisen hjälper inget av BoT eller magneter.

Vad härligt med en ärlig säljare :)
Du har precis hjälpt mig att spara 700:- ;)

Gillar iofsg BoT:s paddar - de är super på lite ansträngda ben :)

Hur håller du KF på din häst i schack?

Ute dygnet runt,speciellt viktigt att släppa ut direkt i hage efter motion, typ släng av sadeln/selen och ut i hagen direkt.
Ger bara hö, lucern och betfor, 2 kg av varje/dag, absolut ingen annan mat.
Det är det enda som behövs för att hålla muskelproblemen borta på min häst.

Allt det som DJ skriver + att alltid ha samma rutiner. Går hon ut i hagen först och rids sen gör man alltid så, och tvärtom. Om en skrittmaskin finns ska den användas flitigt och självklart får hästen gå in i boxen och kissa mellan hage och motion........
Om det är ett sto så se upp under brunst, då är de extra mottagliga för att få en KF. Ej havre och var snål med kraftfodret.
Endel hästar får en KF då och då och det spelar ingen roll hur mycket man än försöker att förebygga. Vi har en märr som det absolut inte går att hoppa över ett jobb. Vill man va snäll och låta na gå en extra dag i hagen så har vi en KF som ett brev på posten. Mycket motion och lite vila.
gulan

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·
Utrustning Köpte ett BOT utetäcke av en privatperson, och då jag fick hem detta på posten så blev jag väldigt misstänksam om detta verkligen är ett...
Svar
9
· Visningar
2 829
Senast: Highcat
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 985
Hästvård Hallå hästfolk! Är det någon här med erafrenhet av back on track som kan berätta lite positivt o negativt? Ni som använder det på era...
2
Svar
39
· Visningar
17 041
Senast: Angelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka