Magnet täcke - varför får man inte ha det?

D

denotroliga

Köpte mig ett magnet täcke för ett par år sedan, typ året innan det blev förbjudet att använda innan och vid tävling.

Är det någon som vet varför det förbjöds? Och hur lång är egentligen "karensen" på täcket?

// Den otroliga - som gärna vill använda sitt täcke men fortfarande tävla:bump:

Sv: Magnet täcke - varför får man inte ha det?

Texten nedan hittade jag på Hansbos hemsida

Karens - Ridsport
Förtydliganden/ändringar i TR I Gemensamma bestämmelser
(Gäller från 1 januari 2004)
Mom. 173:
---
Behandling med el eller magnetutrustning är ej tillåten på
tävlingsdagen, inom tävlingsområdet.

Spontant kan jag tycka att är hästen så "dålig" att den behöver ett magnettäcke så ska den inte behöva tävla.

Jag kan inte se någon anledning till varför friska, välmående hästar ska behöva sådant.

Man får heller inte kyla ben i smärtlindrande syfte på tävlingsplats men det innebär väl inte att alla hästar vars ägare kyler benen efter ett pass inte är friska? Kylning av ben används ju inte enbart för att lindra smärta liksom magnettäcke kan användas på en välmående häst.

Magneter ökar blodgenomströmningen vilket hjälper kroppen att bli av med slaggprodukter. En häst i träning kanske kan få lite mindre träningsvärk av magnet terapi men för den skull är den väl inte sjuk?

Senast ändrad:

Jag kan inte se någon anledning till varför friska, välmående hästar ska behöva sådant.

Ehhhh, med ett sådant uttalande så vet man uppenbarligen inte hur magneter fungerar. Finns inget som är så bra för att förhindra träningsvärk eller möra muskler tex. Cirkulationen ökar markant och muskeln håller sig mjuk och smidig. Skulle en häst vara skadad för att den blir masserad/linimentad i ryggen efter en hård start ? Precis samma effekt har ett magnettäcke fast det är mkt effektivare och mkt mindre jobb för skötaren.

Jag vet att magneter är bra men man måste väl knappast använda det OM man har en frisk häst.

Om man rider ordentligt och värmer upp ordentligt före arbete samt skrittar av osv så tycker iaf inte jag att det borde behövas.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur