Magnesyl till häst ?

Sv: Magnesyl till häst ?

Ja, det har jag hört talas om, men aldrig gjort det själv. Tror nog att det är vanligare att man ger det till kor dock - det brukar väl gå åt en 30 st åt gången! ;)
 
Sv: Magnesyl till häst ?

Jo.
Har någonstans läst att Magnecyl(eller väl ämnet i det) kan stoppa ett fånganfall i tidigt skede.

Magnecyl har jag gett till min hund på veterinärens inrådan då han gjorde sig illa en gång. Doseringen var 1 tablett/50 kg så det lär ju bli några stycken om man ska ge till häst.

MEN man ska dock INTE ge mediciner till något djur utan veterinärens ordination.!
 
Sv: Magnesyl till häst ?

Jodå, har gett häst magnecyl som febernedsättande och milt smärtstillande på veterinärs inrådan. En gammal häst var det med. Minns inte hur många magnecyl det var, men många blev det..

Gammelhunden får också magnecyl enligt rek från veterinär, ikombination med två andra 'människomediciner' (De drog ju in paraflex.comp, som hunden fungerar prima på så vi får 'bygga' en egen paraflex.comp genom att kombinera tre humanmediciner, varav en är magnecyl)

Men som sagt, skulle inte de get utan att fått det ordinerat från vet och fått dos från veterinären.
 
Sv: Magnesyl till häst ?

Charlotte1975 skrev:
Någon som hört talas om att ge hästar Magnesyl ?
Ja jag har faktiskt hört talas om det. Svärfar gav det rätt nyligen till sin shettis för hon hade början av fång. Har åtskilliga ggr bråkat med honom om hästarna men har nu efter elva år gett upp:mad: Han sa det hjälpte lillpian denna ggn,så låt gå för det. Hon ser faktiskt pigg o fräsch ut igen, rör sig som vanligt så jag får väl ge mig:o Vet dock inte hur mycket han gav.
 
Sv: Magnesyl till häst ?

MEN man ska dock INTE ge mediciner till något djur utan veterinärens ordination.![/QUOTE]

Hästen står på klinik. Var bara nyfiken då jag aldrig hört talas om att man ger det till hästar.
 
Sv: Magnesyl till häst ?

Är inte magnecyl lite blodförtunnande?
Kärlkrampspatienter (människor) äter väl ½ per dag??

Kan det vara därför det ges till fånghästar:confused:

Varför får din pålle magnecyl?
 
Sv: Magnesyl till häst ?

Varför får din pålle magnecyl?[/QUOTE]

Hästen behandlas på klinik för kraftiga hudproblem. Se mera under min tråd hudprolem på Hästvård.

Veterinären ville testa med Magnesyl när benet var jättesvullet för att få en blod förtunnande effekt. Kan inte på stå att det hjälp .....
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: Sirap
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 762
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp